فرانسه از ایران خواست بیش از این تعهدات هسته‌ایش را کاهش ندهد

پنجشنبه, 25ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

تصویر پخش شده از سه سانتریفیوژ مورد استفاده در برنامه هسته‌ای ایران از تلویزیون دولتی.

تصویر پخش شده از سه سانتریفیوژ مورد استفاده در برنامه هسته‌ای ایران از تلویزیون دولتی.

فرانسه از ایران خواست بیش از این تعهدات هسته‌ایش را نقض نکند و تاکید کرد که «به‌ویژه» تهدید جدید ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم از ماه آینده «نگران‌کننده» است.

اگنس فون درمول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، روز چهارشنبه ۲۴ مهر در نشستی با خبرنگاران گفت: «ایران باید به‌ویژه از مرحله جدید اقدامات خود که نگران‌کننده است و می‌تواند به تنش‌ها دامن بزند، پرهیز کند.»

ایران طی ماه‌های اخیر در واکنش به تحریم‌های ایالات متحده که با خروج این کشور از توافق هسته‌ای آغاز شد، به طور مرحله به مرحله تعهدات خود نسبت به این توافق را کاهش داده است.

این کشور اعلام کرده که روز ۱۵ آبان گام بعدی خود را برخواهد داشت، اما دیپلمات‌ها نگرانند که این اقدام قدرت‌های اروپایی را ناگزیر سازد تا به آن واکنش نشان دهند در حالی که سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان تاکنون تلاش داشته‌اند که توافق هسته‌ای را حفظ کنند.

به گفته حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، تهران در حال کار بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر ۹ برای غنی‌سازی اورانیوم است.

توافق هسته‌ای به ایران اجازه می‌دهد که تنها با حدود پنج هزار سانتریفیوژ آی‌آر ۱ که در نیروگاه نطنز دارد اقدام به غنی‌سازی اورانیوم کند. طبق این توافقنامه، ایران می‌تواند شمار محدودی سانتریفیوژ پیشرفته برای تحقق داشته باشد، اما امکان غنی‌سازی اورانیوم با آنها را ندارد.

ایران هم‌اکنون با سانتریفیوژهای پیشرفته اورانیوم را غنی‌سازی می‌کند و در حال نصب شمار بیشتری از این سانتریفیوژهاست.

به نوشته خبرگزاری رویترز، اظهارات آقای روحانی به این معناست که ایران با ساخت سانتریفیوژ آی‌آر ۹، توافقنامه هسته‌ای را نقض می‌کند چرا که در این توافق نامی از آی‌آر ۹ برده نشده است.

این خبرگزاری در ادامه به نقل از یک دیپلمات فرانسوی می‌نویسد: «ایران در روز ۱۵ آبان برای چهارمین بار توافق را نقض می‌کند. آن‌چه تا به حال آنها نقض کرده‌اند بیشتر جنبه سیاسی و نمادین داشته، اما هر چه بیشتر به این اقدامات ادامه دهند، انتخاب کمتر و دامنه عمل محدودتری خواهند داشت و روی توافق تاثیر خواهد گذاشت.»

وی افزود: «پس از ۱۵ آبان دنیا به پایان نمی‌رسد، اما حفظ توافق هسته‌ای دشوارتر می‌شود.»

ایران تاکید دارد که فعالیت‌های هسته‌ای آن صلح‌آمیز است و در پی تولید سلاح هسته‌ای نبوده و نیست، اما ایالات متحده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقدند که این کشور برای دوره‌ای برنامه‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای داشت که آن را متوقف کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.