پنجاه روز پس از بازداشت؛ گزارشی از وضعیت زرتشت احمدی راغب، در زندان اوین

پنجشنبه, 25ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی علیرغم گذشت ۵۰ روز از زمان بازداشت کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین به سر می برد. وی هفته گذشته با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی این زندان منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی، هفته گذشته به بند عمومی زندان اوین منتقل شده است.

یک منبع نزدیک به خانواده آقای راغب در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “زرتشت احمدی راغب، پس از بازداشت در ۸ جلسه تحت عناوین اتهامی «توهین به رهبری و قوای سه گانه» و «تبلیغ علیه نظام» بازجویی شده و همچنین با وعده بازگشت به کار و صدور قرار منع تعقیب جهت اخذ اعترافات اجباری تلویزیونی نیز تحت فشار قرار گرفته است”.

این منبع همچنین افزود: “وی پس از زمان بازداشت به مدت سه هفته در سلول های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری شده و سپس به سلول های چند نفره این بازداشتگاه و نهایتا هفته گذشته به اندرزگاه ۸ زندان اوین منتقل شده است”.

زرتشت احمدی راغب در تاریخ ۵ شهریورماه ۹۸، توسط  ۵ مامور مسلح نیروهای امنیتی که با در دست داشتن حکم تفتیش منزل و بازداشت وارد منزل وی شده بودند بازداشت شد. مامورین پس از تفتیش منزل و ضبط تعدادی از لوازم از جمله مودم اینترنت و تلفن همراه آقای احمدی راغب و همسرش، وی را نیز با دستبند و چشم بند بازداشت کرده و با خود برده بودند.

این فعال مدنی یک روز پس از بازداشت و انتقال به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بازپرسی منتقل شده و در همان محل اعلام اعتصاب غذا کرده بود. وی نهایتا پس از انتقال به اندرزگاه ۸ زندان اوین به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

لازم به ذکر است که اواسط مردادماه نامه ای با امضای ۱۴ تن مبنی بر استعفای آیت الله خامنه ای منتشر شد. با انتشار این نامه شماری از امضاکنندگان بازداشت و برخی دیگر نیز تحت فشار قرار گرفتند. گمان این می رود بازداشت آقای احمدی راغب در رابطه با نامه مذکور باشد، هر چند هنوز هیچ منبعی ارتباط بین بازداشت آقای احمدی راغب و نامه مورد اشاره را تایید نکرده است.

لازم به ذکر است که آقای احمدی راغب در اردیبهشت‌ماه و تیرماه سال جاری نیز در حالی که در اعتراض به اخراجش از کار در مقابل دفتر شهرداری فردوسیه دست به تحصن یک نفره زده بود، بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شده بود.

زرتشت (اسماعیل) احمدی راغب، پیش‌تر در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهریار به اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل ۹ ماه حبس محکوم شده بود. این فعال مدنی به فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق اقداماتی چون نشر محتوا در فضای مجازی و حضور در تجمعات متهم شده بود.

این فعال مدنی پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز مدنی دارد. از جمله این موارد پرونده مفتوح شده در بهمن ماه سال ۹۴ شعبه اول دادگاه انقلاب شهریار است که زرتشت احمدی، را به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق نشر مطالب انتقاد آمیز در فیسبوک شخصی اش به شش ماه حبس تعزیری محکوم کرده بود.

زرتشت احمدی راغب، آتش نشانی است که پس از ۱۷ سال سابقه کار به دلیل فعالیت های مدنی و منتقدانه از کار اخراج شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.