مجید محمدی: از افسران جنگ نرم چه خبر؟

جمعه, 26ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

مجید محمدی

-امروز همه‌ی فضای شبکه مجازی جهانی به تبلیغات جمهوری اسلامی آلوده است.
-افرادی در لیست سرو گالف۲۰۰۰ مسئول پاسخ دادن به همه‌ی اشکالات و نقدهایی هستند که به جمهوری اسلامی وارد می‌شود.
-وبسایت‌هایی مثل المانیتور مدافع مواضع جمهوری اسلامی است.
-ارتش سایبری در مواردی بجای ارتباط معمول سربازان و افسران‌اش، خود آن تریبون یا بخشی از آن را می‌خرد.
-مؤسسات دانشگاهی و اندیشکده‌های غربی به دلیل چپگرایی و هویتگرایی روی بازی بر افسران جنگ نرم رژیم دارند.
-امروز هر کلمه‌ای که در جانبداری نظام عرضه می‌شود قیمت دارد و قیمت آن اکثرا توسط امپراتوری‌های مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «بیت رهبری» پرداخت می‌شود.

پنج شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ برابر با ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹

مجید محمدی – هسته‌ی اصلی ارتش سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۴ شکل گرفت اما این ارتش عمدتا در دوران جنبش سبز بسط یافت. این ارتش ماموریت‌هایی دارد مثل هک وبسایت‌های مخالف و منتقد حکومت (که ده‌ها مورد آن انجام شده است)، هک وبسایت‌های موسسات و نهادهای کشورهای غربی، کسب اطلاعات پایگاه‌های اینترنتی کشورهای دیگر، و ارسال پارازیت بر روی امواج رادیویی و تلویزیونی شبکه‌های مخالف و منتقد حکومت (که سال‌هاست ادامه دارد).

ماموریت‌های این ارتش به اهداف تاسیس این واحد یا ماموریت اصلی آن بازمی‌گردد. افسران جنگ نرم این ارتش وظیفه دارند هم تبلیغات رژیم در دنیا را بسط دهند و هم با جریان آزاد اطلاع‌رسانی در داخل و خارج مقابله کنند. از تاکتیک‌های مهم این ارتش انتشار اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده است که تقریبا همه‌ی وبسایت‌های دولتی و شبه‌دولتی در این زمینه با آن همکاری دارند. در این نوشته بر این ماموریت‌ها تمرکز کرده و روش‌های نرم‌افزاری (و نه صرفا هک و پارازیت) را نشان می‌دهم.

پیام‌رسانی هماهنگ‌شده

شبکه‌های فارسی‌زبان رادیویی و تلویزیونی خارج کشور برنامه‌هایی دارند که به شهروندان ایرانی در داخل و خارج کشور فرصت می‌دهند تلفن کرده و در موضوعات خاص اظهار نظر کنند. افسران جنگ نرم در این موضوعات خاص قبلا کار خود را هماهنگ کرده و به این شبکه‌ها با صداهای مختلف تلفن می‌کنند و همان پیام را با صداهای مختلف انتقال می‌دهند. این نکته را مجریان این برنامه‌ها به نویسنده انتقال داده‌اند. افسران جنگ نرم رژیم به درستی معتقدند که بعد از انجام این کار در یک دوره‌ی چند ساله ایده‌های اسلامگرایان را در چارچوبی فرمول‌بندی شده از رسانه‌های دیگر کشورها به مخاطبانی که حتی مخالف جمهوری اسلامی هستند منتقل می‌کنند. آنها با این کار حداقل می‌توانند زمان طرح نظر منتقدان را کاهش دهند. از سوی دیگر رسانه‌هایی که در کشورهای غربی فعال هستند مجبورند صداهای مختلف را منعکس سازند که صدای جمهوری اسلامی یکی از صداهای بلند و سازمان‌یافته در این زمینه است.

اظهار نظر در وبسایت‌ها

همین کار را گروهی در اظهار نظرهای پایین مقالات در وبسایت‌ها انجام می‌دهند. در دوره‌هایی همه‌ی وبسایت‌ها جای اظهار نظر داشتند اما با حضور قابل توجه افسران جنگ نرم در این حوزه‌ها و نیز توهین اظهار نظر کنندگان به یکدیگر بجای اظهار نظر، برخی این امکان را حذف کردند (مثل وبسایت‌های گویانیوز و بی‌بی‌سی فارسی) اما هنوز در وبسایت‌هایی مثل کیهان لندن، رادیو فردا، و رادیو زمانه جای اظهار نظر وجود دارد و مطالب تبلیغاتی شبیه بهم یا در یک جهت خاص برای حمایت از جمهوری اسلامی در آنها دیده می‌شود. افسران جنگ نرم روش اظهار نظر در این وبسایت‌ها برای حذف نشدن را یاد گرفته‌اند و به گونه‌ای به مسائل وارد می‌شوند که ظاهر آن دفاع مستقیم از رژیم یا خامنه‌ای نیست. ناسزاگویی به مخالفان در قالب دفاع از دیگر مخالفان یکی از این روش‌هاست.

تولید تحلیلگر برای تریبون‌های فارسی‌زبان خارج کشور

برای آنکه صدای جمهوری اسلامی در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج کشور به صراحت شنیده شود ارتش سایبری افرادی را استخدام کرده یا به موسسات تاسیس شده توسط آنها بودجه می‌دهد تا دیدگاه‌های جمهوری اسلامی را در این رسانه‌ها به نحو سازمان یافته و منظم انتقال دهند. در یک دوره اینگونه افراد توسط وزارت خارجه یا سازمان تبلیغات اسلامی یا سازمان فرهنگ و ارتباطات استخدام می‌شدند (هنوز هم می‌شوند) اما در سال‌های اخیر ارتش سایبری سپاه پاسداران است که بودجه‌ی بیشتری برای اینگونه کارها دارد. این افراد در همه‌ی تریبون‌ها و رسانه‌های بین‌المللی حضور دارند. برخی از این افراد عنوان پژوهشگر در نهادهایی با عناوین پژوهشکده را یدک می‌کشند اما هیچ اثری از این نهادها در عالم خارج نیست. حسین موسویان که در زمان ترور میکونوس در برلین سفیر جمهوری اسلامی در آلمان بود، یکی از افراد عالی‌رتبه در میان افسران جنگ نرم نظام است (با تعریفی که خامنه‌ای از این تعبیر دارد) که بطور مستقیم کارمند سپاه پاسداران نیست اما تبلیغات نظام را مو به مو به مخاطب غربی انتقال می‌دهد. او که خود را استاد دانشگاه معرفی می‌کند برخلاف دانشگاهیان در آمریکا که درآمد معمولی دارند و در محلات متوسط زندگی می‌کنند در همسایگی رئیس شرکت جانسون و جانسون (شرکتی با میلیاردها دلار درآمد در سال) زندگی و از شرایط ده‌ها میلیون نفر در فقر و فلاکت و سرکوب تحت جمهوری اسلامی دفاع می‌کند.

اظهار نظر در رسانه‌های غیرفارسی‌زبان

آندسته از افسران جنگ نرم که زبانی غیر از فارسی بدانند انواع فعالیت‌های بالا را در رسانه‌های غیرفارسی‌زبان دنبال می‌کنند. دسته‌ای از افسران جنگ نرم آموزش کافی دیده و هماهنگ شده‌اند که در وبسایت‌های غیرفارسی‌زبان در رابطه با مطالب مربوط به اسلام و ایران دیدگاه‌های خامنه‌ای و اسلامگرایان را منعکس کنند. کار این افراد مکمل کار اعضای لابی جمهوری اسلامی است که در این رسانه‌ها با مصاحبه و یادداشت دیدگاه‌های رژیم را منعکس می‌کنند. به عنوان مثال افرادی در لیست سرو گالف۲۰۰۰ مسئول پاسخ دادن به همه‌ی اشکالات و نقدهایی هستند که به جمهوری اسلامی وارد می‌شود و این کار را نه به صورت گاهگاهی بلکه مثل کارکنان یک سازمان و بطور روزمره و دائمی‌انجام می‌دهند. البته گری سیک با سانسور مطالب منتقدان یا اخراج آنها از لیست (مثل این نویسنده) کار این فرد را آسانتر می‌سازد.

شبکه‌های اجتماعی

تقریبا همه‌ی مقامات جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی مثل توئیتر، اینستاگرام و تلگرام حساب دارند. اگر خود آنها فرصت نداشته باشند (به ویژه مقامات نظامی) به آنها  سربازانی از ارتش سایبری داده شده تا این کار را برایشان انجام دهند و حساب‌هایشان را هر روز روزآمد بسازند. غیر از حمایت از حساب‌های شخصی، ارتش سایبری کانال‌ها و حساب‌هایی در شبکه‌های اجتماعی توسط افسران جنگ نرم ایجاد کرده که مخصوص تبلیغ دیدگاه‌های خامنه‌ای و دیگر مقامات هستند و به دیگران حمله می‌کنند.

بنا به گفته‌ی غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج این سازمان ده‌ها هزار نفر را برای حمایت از حکومت در شبکه‌های اجتماعی سازماندهی کرده است. بسیج برای بهبود «حضور نیروی انقلابی در فضای مجازی» اقدام به ایجاد «هزار گردان سایبری» کرده است (ایرنا ۱۷ شهریور ۱۳۹۸). این گردان‌ها علیه افراد شایعه می‌سازند و اخبار دروغ پخش می‌کنند و اگر خبری مورد نظر حکومت نباشد آن را وارونه جلوه می‌دهند. این گردان‌ها می‌توانند صدها عضو داشته باشند.

آلودگی همه‌گیر

امروز همه‌ی فضای وب به تبلیغات جمهوری اسلامی آلوده است. افرادی ممکن است تصور کنند که وبسایتی مثل ویکی پدیا فقط برای اطلاع‌رسانی است اما افسران جنگ نرم می‌دانند که محتوای این وبسایت را خوانندگان تهیه می‌کنند و خوانندگان می‌توانند مدخل‌ها را ویرایش کنند. افسران جنگ نرم به نحو سازمان‌یافته همه‌ی مدخل‌های این وبسایت را به نفع دیدگاه‌های رژیم در هر موضوع دستکاری کرده و می‌کنند.

تولید محتوا برای رسانه‌های غیرفارسی‌زبان

وبسایت‌هایی مثل المانیتور که مدافع مواضع جمهوری اسلامی است با اعضای لابی جمهوری اسلامی پیوندهای نزدیکی دارد. این افراد در شورای مشورتی و تحریریه‌ی آن هستند اما اخیرا نام آنها از فهرست همکاران و نویسندگان این وبسایت حذف شده است و بسیاری از مطالب بدون نام منتشر می‌شوند. این وبسایت آگهی تبلیغاتی ندارد و در منابع خود نیز شفاف نیست و مشخص نیست منابع آن از کجا تامین می‌شود. مطالب مدافعان نظام مدام در این وبسایت منتشر می‌شود. ارتش سایبری در مواردی بجای ارتباط معمولی سربازان خود، خود تریبون را یا بخشی از آن را می‌خرد تا فضای تضمین شده‌ای برای اظهار نظر داشته باشد.

سازمان‌های مردم‌نهاد قلابی

در یک دهه‌ی گذشته هزاران سازمان مردم‌نهاد قلابی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساخته شده تا در مجامع بین‌المللی حضور پیدا کرده و ایده‌های نظام را تبلیغ کنند. این «سمن»ها در اجلاس‌های حقوق بشری حضور یافته و فشارها به جمهوری اسلامی (مثل تحریم‌ها) را نقض حقوق بشر معرفی می‌کنند. چپ اروپایی البته در کنار این فعالیت‌های اسلامگرایان قرار دارد. سلبریتی‌های جمهوری اسلامی (مثل داود رشیدی) در این مجامع حضور پیدا می‌کرده‌اند.

اعزام به خارج

برخی از افسران جنگ نرم به دانشگاه‌ها و اندیشکده‌های غربی اعزام می‌شوند تا در آن موسسات به جذب نیرو برای جمهوری اسلامی و نشر ایده‌های نظام بپردازند. این موسسات به دلیل چپگرایی آغوش باز بر اینگونه افسران دارند چون در دیدگاه‌های ضدآمریکایی، ضد اسرائیلی و ضد استعماری آنها شریک هستند. افسران عالی‌رتبه‌ی جنگ نرم در حوزه‌ی راهبردی و افکار عمومی‌ اظهار نظر می‌کنند و بسیاری از آنها پس‌زمینه‌های بسیجی دارند. دانشگاه‌های غربی نیز آغوش باز نسبت به این افراد دارند و به آنها فرصت می‌دهند دیدگاه‌های جانبدارانه نسبت به نظام را عرضه کنند. ما در زمانه‌ای با حاکمیت اعتقادات (مثل سال ۵۷) زندگی نمی‌کنیم تا این افراد بدون مُزد برای باورهای خود اقدام کنند. امروز هر کلمه‌ای که در جانبداری نظام عرضه می‌شود قیمت دارد و قیمت آن توسط امپراتوری‌های مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «بیت رهبری» پرداخت می‌شود.

سپاه پاسداران چنان از منابع لایزالی برخوردار است که خود به خرید املاک در کشورهای غربی برای فعالیت‌های ارتش سایبری و دیگر واحدهایش اقدام می‌کند. در جریان توقیف اموال جمهوری اسلامی در کانادا روشن شد که ملک واقع در اوتاوا به ارزش ۲۶.۵ میلیون دلار به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعلق داشته است. بدین ترتیب پرداخت ماهانه چندهزار دلار به صدها نفر برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی چندان دور از واقعیت به نظر نمی‌رسد بلکه برای نهادی که در سراسر دنیا به تروریسم مشهور است ضروری است که از چنین ارتشی برای دستکاری و مهندسی در افکار عمومی‌ برخوردار باشد. هیچکس به‌ اندازه‌ی خامنه‌ای جنگ نرم، دیپلماسی عمومی‌ و مهندسی افکار عمومی‌ را جدی نگرفته است.

از: کبهان لندن


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.