گزارشی از وضعیت جلیل محمدباروقی در زندان اوین

جمعه, 26ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – جلیل محمدباروقی، چهارمین سال از مدت محکومیت خود را در زندان اوین می‌گذارند. آقای محمدباروقی در مرداد ماه سال ۹۳ در تهران بازداشت و سپس توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق جاسوسی برای اسرائیل” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در سال ۹۵ عینا به تائید دادگاه تجدید نظر رسید. علی‌رغم سپری شدن بیش از نیمی از محکومیت وی و همچنین درخواست‌های متعدد آقای باروقی برای آزادی مشروط تاکنون پاسخی به او داده نشده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جلیل محمدباروقی چهارمین سال از مدت محکومیت خود را در بند عمومی زندان اوین می‌گذارند.

جلیل محمدباروقی در تاریخ ۱۶ مردادماه ۱۳۹۳ در مسیر بازگشت از محل کار به خانه بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ منتقل شده و به مدت ۴۵ روز در این بند محبوس بود. وی سپس به بازداشتگاه وزارت دفاع موسوم به ۶۴ منتقل شده و چهار ماه و نیم نیز در این بند در سلول انفرادی نگهداری شد. آقای باروقی نهایتا در تاریخ ۱۹ بهمن‌ماه سال ۹۳ به سالن ۱۲ بند ۷ منتقل شده است.

آقای محمدباروقی در اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی از بابت اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق جاسوسی برای اسرائیل” به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

حکم صادره علیه این زندانی در بهمن سال ۹۵ توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران عینا تائید و به وی ابلاغ شد.

جلیل محمدباروقی، متاهل، متولد ۱۳۵۷ در شهرستان هریس واقع در استان آذربایجان شرقی و پدر یک دختر ۱۳ ساله است. وی فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی صنایع است.

لازم به ذکر است که او در زمان بازداشت در شرکت همراه اول مشغول به کار بود اما علت دستگیری وی مرتبط با ۵ سال پیش از بازداشت و زمانی است که وی در وزارت به دفاع مشغول به کار بوده است. مصادیق اتهام جاسوسی برای آقای محمد فاروقی، ارسال رزومه و انجام پروژه برای شرکت‌هایی که به ادعای وزارت اطلاعات وابسته به سرویس‌های جاسوسی بیگانه بوده‌اند، عنوان شده است.

آقای باروقی پیشتر همراه با خانواده خود ساکن تهران بودند اما پس از زندانی شدن وی به شهر تبریز مهاجرت کرده‌اند.

با وجود سپری شدن بیش از نیمی از محکومیت وی و همچنین درخواست‌های متعدد آقای باروقی برای آزادی مشروط تاکنون پاسخی به او داده نشده است.

در شهریور ماه سال جاری، هرانا در گزارشی فهرست ۳۸ زندانی امنیتی در اندرزگاه ۷ زندان اوین را منتشر کرده بود.

جلیل محمدباروقی هم اکنون در بند ۷ زندان اوین بسر می‌برد.

هر چند مقابله با امر جاسوسی بعنوان نقض حقوق بشر در نظر گرفته نمی‌شود ولی با توجه به سابقه دولت ایران در استفاده ابزاری از این عنوان برای برخورد با مخالفان سیاسی خود طرح چنین ادعاهایی بخصوص با روشن نبودن جزییات و روند دادرسی همواره با دیده تردید نگریسته می‌شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.