تداوم اعتصاب غذای سه زندانی در زندان ارومیه

جمعه, 26ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – ابراهیم صدیق همدانی و پسرش سالار صدیق همدانی و حسن رستگاری مجد، شهروند دو تابعیتی ایرانی-ترکیه ای از زندانیان زندان ارومیه که از مدتی پیش جهت استیفای حقوق خود با طرح مطالباتی جداگانه دست به اعتصاب غذا زده بودند، کماکان در اعتصاب به سر می برند. روز گذشته با مراجعه قاضی دادگاه انقلاب به زندان ارومیه، حسن رستگاری مجد که اقدام به بیان مشکلات خود کرده بود مورد توهین قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه زندانی در زندان ارومیه که از مدتی پیش با طرح مطالباتی جداگانه دست به اعتصاب غذا زده بودند، کماکان در اعتصاب به سر می‌برند و تاکنون هیچ رسیدگی‌ای از سوی مسئولین زندان و مراجع قضایی به خواسته‌های این زندانیان صورت نگرفته است.

روز گذشته با مراجعه قاضی دادگاه انقلاب علی شیخلو به زندان ارومیه، حسن رستگاری مجد که اقدام به بیان مشکلات خود کرده بود مورد توهین قرار گرفته و علی شیخلو، آقای رستگاری را “ضدانقلاب” خوانده و او را مستحق حکم اعدام دانسته و از ادامه صحبت‌های وی ممانعت به عمل آورده است.

پیشتر هرانا در گزارشی از وخامت حال ابراهیم صدیق همدانی و ممانعت وی از دریافت سرم خبر داده بود.

اعتصاب غذای ابراهیم صدیق همدانی و پسرش سالار صدیق همدانی در اعتراض به حکم صادر شده علیه آنان از تاریخ ۳ مهرماه صورت گرفته است.

ابراهیم و سالار صدیق همدانی بر اساس دادنامه صادره توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه هرکدام از بابت اتهاماتی از جمله “اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در یکی از سازمانهای مخالف نظام” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

گفتنی است ابراهیم خلیل صدیق همدانی فرزند صادق و پسرش سالار صدیق همدانی و دخترش مریم در تاریخ ۴ اسفندماه ۹۷ بازداشت شده و روز سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۹۸، پس از دو ماه بازجویی به زندان مرکزی این شهر منتقل شدند. ابراهیم و سالار صدیق همدانی هم اکنون در بند روان درمانی ۲ زندان ارومیه نگهداری می شوند و مریم صدیق همدانی نیز که به بند زنان این زندان منتقل شده بود در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه با تودیع قرار از زندان ارومیه آزاد شد.

حسن رستگاری مجد نیز از روز دوشنبه ۱ مهرماه در اعتراض به لغو تابعیت از وی دست به اعتصاب غذا زده بود.

به گفته یک منبع مطلع، تابعیت ایرانی آقای رستگاری توسط دادگاهی در ارومیه لغو شده و به او گفته شده پس از پایان دوران محکومیت تحویل کشور ترکیه خواهد شد. این در حالی است که وی از سال ۷۲ تابعیت ایرانی خود را دریافت کرده و با همسر ایرانی‌اش دارای سه فرزند است.

حسن رستگاری ۴۵ ساله، فرزند سلطان، در تاریخ ۵ آبان‌ماه سال ۹۳ در شهر ارومیه توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به اتهام عضویت در یکی از احزاب کرد منطقه به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این شهروند ترکیه ای ایرانی تبار از سال ۹۲ تاکنون با پرونده و محکومیت های دیگری از جمله دو سال حبس به اتهام حمل و نگهداری اسلحه و مهمات جنگی روبرو شده است. وی همچنین به اتهامات عبور غیرمجاز از مرز و تهیه شناسنامه ایرانی (محکومیت در سال ۹۴) نیز از بابت هر اتهام به ۳ سال حبس تعزیری و جمعا ۶ سال حبس محکوم شده است.

همچنین در دوران زندان برای این زندانی تاکنون سه پرونده مربوط به وقایع درون زندان تشکیل شده است که از بابت هر یک به حبس و شلاق جداگانه ای محکوم شده است از جمله؛ بابت غیب در زمان مرخصی از زندان، (محکومیت سال ۹۰) به تحمل ۴ ماه حبس تعزیری.

وی همچنین به اتهام “توهین به مسئول اندرزگاه، اخلال در نظم زندان، تبلیغ علیه نظام با اعلام شعار به نفع گروه های مخالف نظام و ایراد ضرب و جرح عمدی” (سال ۹۵) به سه ماه حبس و ۲۰ ضربه شلاق محکوم شد و در آخرین مورد به اتهام ضرب و جرح و اخلال در نظم زندان (محکومیت در اردیبهشت ۹۶) به ۶ ماه حبس و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد.

در صورت اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۱۵ سال از دوران محکومیت وی قابل اجرا خواهد بود.

وی پیش از این نیز در سال ۸۸ به اتهام همکاری با یکی از گروه های مخالف نظام به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم و با پایان دوره محکومیت از زندان آزاد شده بود.

هرانا در شهریورماه سال ۹۶ نیز در گزارشی به بررسی وضعیت و پرونده های آقای رستگاری پرداخته بود.

بسیاری از زندانیان در ایران به عنوان آخرین راه برای رسیدن به خواسته هایشان دست به اعتصاب غذای اعتراضی می زنند. بسیاری از این اعتصاب ها در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات پرونده، مراعات نشدن حقوق زندانی و یا بازداشتی و بلاتکلیفی های بلندمدت بوده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.