شهروند یهودی در زندان اوین؛ گزارشی از وضعیت ماشاالله پسرکهن

دوشنبه, 29ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – ماشاالله پسرکهن، شهروند یهودی، در حال سپری کردن دوران محکومیت ۳ ساله خود در زندان اوین است. وی در خردادماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به شعبه اجرای احکام زندان اوین از محکومیت خود مطلع شده است. آقای پسرکهن در سال ۹۶ پس از سفر به کشور اسرائیل برای دیدار خانواده و هنگام بازگشت توسط نیروهای امنیتی در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماشاالله پسرکهن، شهروند یهودی محبوس در زندان اوین، از خردادماه سال جاری در حال تحمل دوران محکومیت خود در این زندان است.

آقای پسرکهن در بهار سال جاری توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی از بابت اتهام “ورود به کشور اسرائیل” به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده و این حکم توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی بابایی عینا تائید شده است.

وی که با قید وثیقه آزاد بود در تاریخ ۲ خردادماه ۹۸، اطراف آرامستان خلدبرین یزد در منزل شخصی خود توسط مامورین امنیتی بازداشت و جهت اجرای حکم به شعبه اجرای احکام دادسرای اوین در تهران منتقل شده است.

پیش از بازداشت هیچ حکمی به این شهروند کلیمی ابلاغ نشده بود و آقای پسرکهن صرفا پس از بازداشت از محکومیت خود مطلع شد.

ماشاالله پسرکهن، فرزند ابراهیم متولد ۲۶ تیر ۱۳۳۹ متاهل و پدر ۳ فرزند است. وی پیش از بازداشت به شغل پارچه فروشی در شهر یزد اشتغال داشته است. آقای پسرکهن در تاریخ ۵ مهرماه ۹۶ پس از دیدار با خانواده خود و بازگشت از سرزمین مادری خود، کشور اسرائیل در فرودگاه امام خمینی تهران توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و یک هفته پس از آن با پایان مراحل بازجویی آزاد شده بود.

این شهروند ۵۹ ساله، علیرغم اینکه از بیماری های مختلفی از جمله بیماری های گوارشی، اعصاب و ضعف شدید در بینایی رنج می برد از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

وی هم اکنون در سالن ۹ اندرزگاه ۸ زندان اوین به سر می برد.

مجلس شورای اسلامی در آبان سال ۹۰ طرح تشدید مجازات سفر به اسرائیل را تصویب کرد. بر اساس این مصوبه ، هر ایرانی که به اسرائیل سفر کند به حبس «از دو تا پنج سال» محکوم شده و «از سه تا پنج سال» نیز از داشتن گذرنامه محروم می‌شود.

لازم به یادآوری است در حالی طبق قوانین ایران سفر به اسرائیل جرم محسوب می شود که یهودیان ایران علاوه بر تعلقات مذهبی به این خطه، به دلیل موج بزرگ مهاجرت یهودیان پس از انقلاب به این کشور دارای روابط خانوادگی و فامیلی هستند و تردد آنها به این کشور با اهداف مذهبی یا خانوادگی امری معمول است که در سایه سیاست های خارجی حکومت ایران با نگاههای امنیتی همراه شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.