یک روزنامه استرالیایی: هشت دانشگاه مهم استرالیا سفر دانشگاهیان خود به ایران را معلق کردند

دوشنبه, 29ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

دانشگاه نیوساوت ویلز از جمله مراکز دانشگاهی استرالیا است که تعلیق سفر کادر علمی و دانشجویان خود به ایران را تایید کرده است.

دانشگاه نیوساوت ویلز از جمله مراکز دانشگاهی استرالیا است که تعلیق سفر کادر علمی و دانشجویان خود به ایران را تایید کرده است.

یک روزنامه استرالیایی روز یکشنبه ۲۸ مهرماه گزارش داد دانشگاه‌های مهم این کشور به دلیل نگرانی از بازداشت کادر علمی و دانشجویان خود توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی سفر آنها به ایران را به حال تعلیق در آورده‌اند.

«سیدنی مورنینگ هرالد» در سایت اینترنتی خود خبر داده که این تصمیم در پی هشدار دولت استرالیا صورت می‌گیرد که به اتباع خود اعلام کرده است در صورت سفر به ایران و «جلب توجه مقام‌های ایرانی» به اقدامات‌شان، ممکن است با خطر دستگیری روبرو شوند.

این روزنامه می‌گوید هشت دانشگاه برتر استرالیا تایید کرده‌اند که سفر کادر علمی و دانشجویان خود به ایران را معلق کرده‌اند. دانشگاه‌های وسترن استرالیا، نیوساوت ویلز، سیدنی و کوئینزلند از جمله این مراکز دانشگاهی هستند.

شهرام اخبارزاده، استاد رشته سیاست خاورمیانه در دانشگاه دکین، نیز در این زمینه گفته است: «یکسری از پروژه‌ها که شورای تحقیقات استرالیا با آنها موافقت کرده بود دیگر در دستور کار نیستند».

دولت فدرال استرالیا ماه گذشته خبر داد کایلی مور گیلبرت، استاد دانشگاه ملبورن که تابعیت استرالیا- بریتانیا را دارد، تقریبا یکسال است که در زندان اوین به سر می‌برد. خانم گیلبرت روی موضوع قیام‌های عربی در سال ۲۰۱۱ و رژیم‌های اقتدارگرا کار کرده است.

ایران اوایل مهرماه جولی کینگ و دوست پسرش، مارک فیرکین، را که ده هفته بود در بازداشت به سر می‌بردند آزاد کرد. آزادی آنها پس از آن صورت گرفت که استرالیا رضا دهباشی، دانشجوی دوره دکتری در دانشگاه کویئنزلند، را آزاد کرد.

آقای دهباشی که با خطر استرداد به آمریکا روبرو بود اقدام به خرید و ارسال تجهیزات راداری پیشرفته نظامی از طریق دوبی به ایران کرده بود. از این رادارها برای شناسایی موشک و جنگنده‌های رادارگریز استفاده می‌شود.

سیدنی مورنینگ هرالد از یک مقام وزارت امور خارجی و تجارت استرالیا نقل قول کرده که وزارتخانه یاد شده دسامبر ۲۰۱۸ با دانشگاه‌های این کشور تماس گرفته و به آنها درباره تغییر توصیه‌های مسافرتی برای ایران هشدار داده است.

این وزارتخانه گفته است کسانی که در نظر دارند به ایران بروند باید «نسبت به ضرورت انجام سفرشان بازنگری کنند».

بر اساس این توصیه، اگر فعالیت‌های اتباع استرالیا که به ایران سفر کرده‌اند «توجه مقام‌های ایرانی را به خود جلب کند» آنها ممکن است در معرض خطر بزرگتری قرار گیرند.

وزارت امور خارجی و تجارت به دانشگاه‌ها گفته است «برای ارائه خدمات کنسولی به اتباع دارای تابعیت دوگانه محدودیت‌های بالقوه‌ای» وجود دارد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.