اعتصاب غذای مرتضی نظری سدهی در زندان اوین

چهارشنبه, 1ام آبان, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – مرتضی نظری سدهی، زندانی سیاسی زندان اوین در اعتراض به عدم انتقال همسرش به این زندان از روز جاری دست به اعتصاب غذا زده است. زهرا زارع سراجی، همسر آقای نظری سدهی در تاریخ ۶ مهرماه بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود، بدون در نظر گرفتن اصل تفکیک جرائم به زندان قرچک ورامین منتقل شده است. این دو شهروند سال گذشته توسط دادگاه انقلاب مجموعا به ۲۱ سال حبس تعزیری محکوم شده و در مرحله تجدید نظر میزان محکومیت هر یک از آنان به ۲ سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه شنبه ۳۰ مهرماه ۹۸، مرتضی نظری سدهی، زندانی سیاسی زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد.

اعتصاب غذای این زندانی در اعتراض به عدم انتقال همسرش، زهرا زارع سراجی، به زندان اوین و نگهداری وی بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان قرچک ورامین صورت گرفته است.

 زهرا زارع سراجی، در تاریخ ۶ مهرماه ۹۸ در پی حضور در شعبه اجرای احکام شهرستان بهارستان بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود.

زهرا سراجی در مهرماه سال ۹۷ به همراه ۳ متهم دیگر این پرونده از جمله همسرش مرتضی نظری سدهی توسط دادگاه انقلاب بهارستان محاکمه شده بودند. طی حکم صادره توسط این دادگاه مرتضی نظری سدهی به اتهام “تشکیل گروه غیرقانونی”، “نشر اکاذیب در فضای مجازی” و “تبلیغ علیه نظام” مجموعا به ۱۳ سال حبس تعزیری، ۲ سال تبعید و جزای نقدی و زهرا زارع سراجی از بابت همین اتهامات به ۸ سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی محکوم شده بودند. دو تن دیگر از هم پرونده‌ای های ایشان به نام “حمید کبیرمهر” و “علی بازآزرده” نیز به همین اتهامات به ۱۳ سال حبس تعزیری و تبعید محکوم شده بودند.

در بهمن ماه سال گذشته دادگاه تجدید نظر پس از برگزاری جلسه دادرسی به اتهامات ۴ متهم این پرونده، کاهش حکم افراد را به وکیل پرونده ابلاغ کرد و بر اساس این حکم هر یک از متهمان پرونده به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شدند.

لازم به ذکر است زهرا زارع سراجی به همراه همسرش مرتضی نظری سدهی در تاریخ ۱۹بهمن ۹۶ بازداشت و به سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. خانم زارع سراجی علی‌رغم پایان یافتن بازجویی‌ها و تحقیقات مقدماتی در ۷ اسفند، تا پایان فروردین ۹۷ در سلول انفرادی نگهداری و پس از آن به بند عمومی زنان اوین منتقل شده بود. وی نهایتا با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان زمان دادرسی از بند زنان زندان اوین آزاد شده بود.

گفته می شود مرتضی نظری سدهی که هم اکنون در زندان اوین به سر می برد پیشتر در پرونده‌ای دیگر توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی مقیسه نیز به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” و “تبلیغ علیه نظام” به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

لازم به ذکر است این زندانی پیشتر در تاریخ ۲۴ تیرماه سال جاری به همراه ۵ زندانی دیگر در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده و در تاریخ ۲ مردادماه با وعده مساعد مسئولان به اعتصاب غذای خود پایان داده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.