وزیر خارجه فرانسه: می‌خواهیم مذاکرات همه‌جانبه‌ای با ایران انجام دهیم

سه شنبه, 7ام آبان, 1398
اندازه قلم متن

وزیر خارجه فرانسه بار دیگر بر تلاش برای گسترش مذاکرات با ایران به “موضوعات امنیتی منطقه” تأکید کرد. عربستان سعودی نیز ضمن استقبال تلویحی از مذاکره با ایران، آن را به “توقف فوری تهدیدات و فعالیت‌های خصمانه” مشروط کرد.

    
وزیر خارجه فرانسه بار دیگر بر تلاش برای گسترش مذاکرات با ایران به موضوعات امنیتی منطقه تأکید کرد

زان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه (عکس از آرشیو)

در حالی که وزیر خارجه فرانسه در جریان سفرش به امارات از تلاش برای مذاکرات فراهسته‌ای با جمهوری اسلامی خبر داده، نماینده عربستان در سازمان ملل نیز در پیامی غیرمستقیم به ایران، بر “ایمان” ریاض به حل تنش از راه‌های مسالمت‌آمیز تأکید کرده، اما در عین حال هرگونه دعوت به گفت‌وگو را به “توقف فوری تهدیدات” مشروط کرده است.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، بر اهمیت تعیین‌کننده موضوعات امنیتی منطقه‌ای در مذاکره با جمهوری اسلامی تأکید کرده و گفته است که کشورش خواستار پوشش دادن این موضوعات در گفت‌وگوهای بین‌المللی با ایران است.

لودریان که دیروز دوشنبه ششم آبان (۲۸ اکتبر) در جریان سفر خود به امارات متحده عربی در دانشگاه سوربن ابوظبی سخن می‌گفت، تصریح کرد که مذاکره با ایران بایستی از موضوعات مرتبط با پرونده هسته‌ای فراتر روند.

به گزارش روزنامه انگلیسی‌زبان “نشنال” چاپ امارات متحده عربی، لودریان به این کشور اطمینان داد که حفظ امنیت منطقه برای فرانسه در “اولویت” قراردارد.

“تلاش مشترک” برای تنش‌زدایی

وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه گفت‌وگوهای بین‌المللی با تهران بایستی موضوعات امنیتی منطقه و نیز پرونده هسته‌ای را پوشش دهند، تأکید کرد: «می‌خواهم به دوستان اماراتی‌مان بگویم که ما هیچگاه بر سر امنیت مؤتلفان خود در منطقه مصالحه نخواهیم کرد.»

لودریان همچنین با بیان اینکه این بیستمین دیدار او از ابوظبی به عنوان وزیر است، افزود: «ما می‌خواهیم مذاکرات همه‌جانبه‌ای با ایران انجام دهیم که نه تنها برنامه هسته‌ای ایران، بلکه همچنین موضوعات امنیتی منطقه را نیز شامل شود.»

وزیر خارجه فرانسه همچنین تأکید کرد که کشورش می‌خواهد به همراه امارات متحده عربی برای تنش‌زدایی در منطقه تلاش کند. لودریان یکشنبه گذشته نیز با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح امارات متحده عربی دیدار کرده بود.

ژان ایو لودریان گفت: «ما می‌خواهیم به همراه مقام‌های امارات متحده عربی دیپلماسی را در اولویت قرار دهیم.»

وزیر خارجه فرانسه همچنین از عقب‌نشینی نیروهای نظامی امارات به عنوان “تصمیمی شجاعانه” قدردانی کرد و با بیان اینکه “تنش‌های کنونی بر تشدید بحران‌های دیگر به‌خصوص در یمن نیز تأثیر می‌گذارند”، گفت: «تمام تلاش‌های ما بایستی در راستای احیای روند سیاسی مورد حمایت سازمان ملل متحد باشد.»

وزیر خارجه فرانسه همچنین از توافق اخیر میان جدایی‌طلبان جنوب یمن با دولت رسمی این کشور به عنوان گامی در راستای رفع تنش و دستیابی به آتش‌بسی پایدار ابراز رضایت کرد.

فرانسه به همراه آلمان و بریتانیا پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران تلاش کرده اند تا برجام را نجات داده و جمهوری اسلامی را در این توافق نگه دارند. اما آمریکا و مؤتلفانش در منطقه از جمله عربستان سعودی و امارات، جمهوری اسلامی را عامل بی‌ثبات کردن منطقه از طریق حمایت از شبه‌نظامیان شیعه در سوریه، عراق و یمن می‌دانند.

وزیر خارجه فرانسه پیش‌تر نیز از تلاش این کشور برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره خبر داده و هدف از این گفت‌وگوها را متقاعد کردن جمهوری اسلامی به پایبندی به تعهدات هسته‌ای، رایزنی درباره بحران‌های منطقه‌ای و آینده برجام پس از سال ۲۰۲۵ میلادی عنوان کرده بود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دهم مهرماه با اشاره به دیدارها و گفت‌وگوهایش با به‌خصوص رهبران اروپایی در حاشیه مجمع عمومی اخیر سازمان ملل، طرح فرانسه برای رفع تنش میان ایران و آمریکا را در مجموع “قابل قبول” خوانده بود، زیرا به گفته او: «کلیت آن [طرح فرانسه] برمی‌گشت به اینکه ایران دنبال سلاح هسته‌ای نباشد که همیشه این را گفتیم، ایران به صلح منطقه و صلح آبراه‌های منطقه کمک کند که همیشه کمک کردیم. آمریکا کل تحریم را کنار بگذارد و فروش نفت بلافاصله آغاز و پول نفت در اختیار قرار بگیرد.»

رئیس جمهوری ایران با بیان اینکه “این اصولی بود که فرانسه با آمریکایی‌ها مطرح کرده بود و بعد با ما مطرح کرد”، در عین حال افزود: «آنچه در نیویورک انجام گرفت ولو اینکه به ظاهر ممکن است برخی فکر کنند که در نقطه حل بود، اما با حل مسأله فاصله داشت و نمی‌شود یک امر بسیار مهم را در ظرف چند ساعت و مدت کوتاه بدون در نظر گرفتن همه جوانب و نتایج آن و سوءاستفاده‌ای که آنها می‌خواستند در آن مقطع انجام دهند، به انجام رساند.»

فرانسه ۱۲ شهریورماه گذشته نیز پیشنهادی را مطرح کرده بود که بر اساس آن، در ازای راه‌اندازی یک خط اعتباری “۱۵ میلیارد دلاری” برای خرید نفت ایران، امنیت خلیج فارس تأمین و مذاکرات بر سر امنیت منطقه و وضعیت توافق هسته‌ای موسوم به برجام پس از سال ۲۰۲۵ میلادی آغاز شود. حدود یک هفته پس از اعلام این پیشنهاد نیز برخی مقام‌ها و رسانه‌های آمریکایی از موافقت ترامپ با طرح فرانسه خبر داده بودند.

پیام “غیرمستقیم” ریاض به تهران

در همین حال عبدالله بن یحیی المعلمی، نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل متحد، در عین متهم کردن مجدد جمهوری اسلامی به دست داشتن در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو در این کشور، از باور ریاض به “اصل گفت‌وگو” و “حل مسالمت‌آمیز تنش” خبر داد.

نماینده دائم عربستان در سازمان ملل که در جلسه شورای امنیت در رابطه با خاورمیانه سخن می‌گفت، با اشاره به حملات روز ۲۳ شهریور گذشته به تاسیسات نفتی آرامکو و کاهش حدود نیمی از تولید نفت این کشور، آن را “اقدامی خصمانه” خواند که منتظر “موضع تاریخی” جامعه جهانی است.

المعلمی در عین حال تصریح کرد: «عربستان به اصل گفت‌وگو و حل تنش از راه مسالمت‌آمیز ایمان دارد، اما هرگونه دعوت به گفت‌وگو باید همراه با توقف فوری تهدیدات و فعالیت‌های خصمانه باشد.»

به گزارش ایسنا، نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل همچنین در “پیامی غیرمستقیم به ایران” افزود: «کشورهایی که ما را به گفت‌وگو دعوت می‌کنند باید در ابتدا سیاست صدور انقلاب و ایجاد اختلافات فرقه‌ای در کشورهای دیگر به منظور دخالت در امور داخلی آن کشورها را متوقف کنند.»

جمهوری اسلامی بارها خواست گفت‌وگو با کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی را مطرح کرده است. از جمله محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ۱۹ مهرماه گذشته، از “آمادگی همیشگی” جمهوری اسلامی برای مذاکره با عربستان سعودی درباره “تمامی مسائل” خبر داد و گفت: «عربستان همسایه ماست و قرار است تا ابد در کنار یکدیگر بمانیم. ما چاره‌ای جز گفت‌وگو با یکدیگر نداریم.»

وزیر خارجه ایران همچنین ضمن اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی برای مذاکره “مستقیم یا از طریق میانجی‌گری” با عربستان سعودی، گفته بود که تهران “هرگز” میانجی‌گری را رد نمی‌کند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.