سه شهروند بهایی در سمنان مجموعا به ۲۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند/ اسناد

سه شنبه, 21ام آبان, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – بهنام اسکندرانی، یلدا فیروزیان و اردشیر فناییان، سه شهروند بهایی ساکن سمنان، توسط دادگاه انقلاب این شهر مجموعا به ۲۳ سال حبس تعزیری و تبعید محکوم شدند. این شهروندان در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد به زندان سمنان منتقل شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه شهروند بهایی در سمنان به نام های بهنام اسکندریان، یلدا فیروزیان و اردشیر فناییان توسط دادگاه انقلاب این شهر مجموعا به ۲۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

بر اساس حکم صادره توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سمنان به ریاست قاضی محمدعلی رستمی، اردشیرفناییان از بابت اتهام “مباشرت در تشکیل گروه غیرقانونی در داخل کشور و اداره آن با هدف برهم زدن امنیت کشور” به ۱۰ سال حبس تعزیری و ۱ سال تبعید به شهرستان خاش و ۱ سال منع حضور در سمنان و یلدا فیروزیان و بهنام اسکندریان از بابت اتهام “عضویت در گروه غیرقانونی در داخل کشور با هدف برهم زدن امنیت کشور” هرکدام به ۵ سال حبس تعزیری و ۲ سال منع اقامت در سمنان محکوم شدند.

دادگاه همچنین هر کدام از متهمین را از بابت اتهام “مشارکت در اقدام علیه نظام و به نفع گروه های مخالف نظام” به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

بر اساس این دادنامه و به استناد ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد در خصوص هر یک از متهمین، یعنی ۱۰ سال حبس تعزیری برای اردشیر فناییان، و ۵ سال حبس تعزیری برای یلدا فیروزیان و ۵ سال حبس تعزیری برای بهنام اسکندریان قابل اجرا خواهد بود.

لازم به ذکر است در تاریخ ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۹۸، این سه شهروند بهایی ساکن سمنان توسط مامورین اداره اطلاعات و با ارائه حکم قضایی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. مامورین در زمان بازداشت تعدادی از وسایل شخصی این شهروندان را نیز ضبط کرده و با خود برده بودند.

پیشتر یک منبع نزدیک به خانواده این شهروندان بهایی به گزارشگر هرانا گفته بود: “علیرغم ارسال پرونده این شهروندان به دادگاه انقلاب سمنان با دخالت نهادهای امنیتی از آزادی موقت آنان جلوگیری شده است. با توجه به عدم اجازه تماس و ملاقات به آقای اسکندرانی و ضرب و شتم وی توسط دو زندانی دیگر، این احتمال می‌رود که ممانعت از آزادی و ملاقات به جهت از بین رفتن آثار ضرب و شتم و بازجویی های تحت فشار بوده باشد”.

به گفته این منبع مطلع، بهنام اسکندرانی، پس از مقاومت در بازجویی های تحت فشار جهت اعترافات اجباری، به قرنطینه زندان سمنان در کنار دو زندانی دیگر منتقل شده و توسط آنان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته است.

عدم پاسخ‌دهی صریح مسئولین در این خصوص در کنار ممانعت از آزادی موقت این شهروندان باعث افزایش نگرانی خانواده های این شهروندان بهایی شده است.

گفتنی است اردشیر فنائیان یکی از بازداشت شدگان پیشتر نیز در سال ۹۲ به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم و در تاریخ ۱۸ دی ماه همان سال جهت تحمل حبس بازداشت شده بود. علیرغم لغو قانون دستگیری مشمولین نظام وظیفه، در دوران حبس به حکم قضایی از وی تعهد گرفته شده بود که پس از پایان محکومیت جهت انجام خدمت نظام وظیفه خود را معرفی کند.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.