آمریکا ۲۲ شرکت و فرد را در ارتباط با ایران و سوریه در فهرست سیاه قرار داد

پنجشنبه, 23ام آبان, 1398
اندازه قلم متن

ویلبر راس، وزیر بازرگانی ایالات متحده

ویلبر راس، وزیر بازرگانی ایالات متحده

وزارت بازرگانی ایالات متحده روز چهارشنبه، ۲۲ آبان‌ماه، ۲۲ شرکت و شخص را به اتهام تأمین مواد برای تولید سلاح‌های کشتار جمعی در سوریه و ارسال بدون مجوز کالاهای آمریکایی به ایران، در فهرست سیاه خود قرار داد.

افزوده شدن این شرکت‌ها و افراد به فهرست سیاه به این معنی است که آنها دیگر نمی‌توانند بدون تأیید دولت ایالات متحده از شرکت‌های آمریکایی قطعات و کالا خریداری کنند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، ۲۲ شرکت و فردی که دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا آنها را در فهرست سیاه قرار داده در ایران، بحرین، فرانسه، اردن، لبنان، عمان، پاکستان، عربستان سعودی، سنگال، سوریه، ترکیه، امارات متحده عربی و بریتانیا مستقر هستند.

به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، از میان این شرکت‌ها، شرکت فناوری و تجهیزات پزشکی «رَهال» و شرکت لبنانی-اردنی اس‌ای‌ال که در زمینه ابزارهای آزمایشگاهی فعالیت می‌کند متهم به این شده‌اند که «در حمایت مادی از فعالیت‌های تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی در سوریه نقش داشته‌اند.»

به گفته این وزارتخانه، شرکت بازرگانی «الرأس گیت»، شرکت «بست‌وی لاین اف‌زدسی‌او» (Bestway Line FZCO) و شش نهاد دیگر «آگاهانه کالاهای آمریکایی را بدون مجوز به ایران منتقل می‌کنند» و به این خاطر اکنون در فهرست سیاه درج شده‌اند.

وزارت بازرگانی آمریکا شرکت «فاب‌کُن اینترنشنال»، شرکت «مهندس»، شرکت مهندسی «پاک‌تِک» و بنگاه بازرگانی «روهتاس» را نیز به اتهام «دخیل بودن در کمک به «فعالیت‌های هسته‌ای بیرون از محدوده پادمان» در این لیست گذاشته است.

وزارتخانه‌های بازرگانی و خزانه‌داری آمریکا در سال‌های اخیر در چندین مرحله شمار زیادی شخص حقیقی و حقوقی را به‌ویژه در ارتباط با ایران تحریم کرده‌اند.

دولت ایالات متحده مدتی است کارزار «فشار حداکثری» را علیه ایران دنبال می‌کند با این قصد که جمهوری اسلامی را وادار به بازگشتن به میز مذاکره برای توافقی جدید بکند.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امورخارجه آمریکا در امور ایران، چندی پیش گفت که کارزار فشار حداکثری ایالات متحده باعث شده که ایران از دستیابی به ۵۰ میلیارد دلار از منابع مالی خود محروم شود.

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، می‌گوید پیش‌شرط «فشار حداکثری» آمریکا برای مذاکره با ایران غلط است و اگر این پیش‌شرط‌ها برداشته شود، امکان مذاکره با آمریکا وجود دارد.

منابع: رویترز و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.