«۲.۶ میلیارد دلار، خسارت سالانه آلودگی هوای تهران»

پنجشنبه, 23ام آبان, 1398
اندازه قلم متن

مدیر کل محیط ‌زیست و توسعه پایدار می‌گوید خسارت سالانه آلودگی هوا در تهران ۲.۶ میلیارد دلار است.

شینا انصاری روز چهارشنبه گفت بیشترین عامل آلودگی هوای شهر تهران منابع متحرک (وسایل نقلیه) هستند که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد آلاینده‌ها را در هوا منتشر می‌کنند.

آلودگی هوای تهران از ۱۵ آبان ماه به شدت افزایش یافته و روز چهارشنبه مدارس تعطیل اعلام شد.

در همین زمینه، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز طی گزارشی که دوشنبه هفته جاری در سایت رسمی خود منتشر کرد، میزان خسارت آلودگی هوای تهران را بر اساس برآورد بانک جهانی ۲.۶ میلیارد دلار در سال عنوان کرد و گفت، البته این برآورد تنها تأثیرات آلودگی بر سلامت انسان را درنظر می‌گیرد و از این تنها بخشی از کل هزینه‌های اقتصادی آلودگی هواست.

این گزارش می‌گوید باید خودروهای کهنه و غیر استاندارد از رده خارج شوند در حالی که هم‌اکنون بیش از ۲.۶ میلیون سواری غیر منطبق با استانداردهای یورو ۴ در تهران تردد می‌کند.

حدود ۷۲ درصد وسایل نقلیه تهران شامل خودروهای سواری، ۲ درصد تاکسی‌ها، ۱۸ درصد موتورسیکلت‌ها، ۵.۵ درصد وانت‌ها، ۲ درصد کامیون‌ها و حدود نیم درصد ناوگان مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها است.

آخرین مطالعه‌ای که ایران در رابطه با خودروها و آلودگی آنها انجام داده مربوط به سال ۱۳۹۲ می‌شود که می‌گوید سالانه ۷۲۶ هزار تن مواد آلاینده هوا در تهران تولید می‌شود که سهم وسائل نقلیه ۸۵ درصد است.

البته آمارهای این گزارش مورد تردید جدی است و میزان انتشار گازهای آلاینده در تهران باید بسیار بیشتر از این رقم باشد، چرا که نهادهای بین‌المللی کل انتشار سالانه دی‌اکسید کربن در ایران را بیش از ۶۷۰ میلیون تن ارزیابی کرده و بعید به نظر می‌رسد تهران تنها سهمی یک درصدی در این آلودگی داشته باشد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.