اعتراضات ایران به روایت حافظ موسوی و امیرحسن چهلتن

چهارشنبه, 29ام آبان, 1398
اندازه قلم متن

صحنه‌ای از اعتراض‌های تهران در روزهای اخیر

صحنه‌ای از اعتراض‌های تهران در روزهای اخیر

اعتراض‌های مردم به افزایش قیمت بنزین که از شامگاه جمعه ۲۴ آبان شروع شده بود، همچنان در بیش از ۵۰ شهر ایران ادامه دارد.

از میان رشته گفت‌وگوهای رادیو فردا با اهالی فرهنگ و هنر در این باره، حافظ موسوی، شاعر، و امیرحسن چهلتن، داستان‌نویس، روز سه‌شنبه ۲۸ آبان، ضمن بیان مشاهدات خود، خشونت‌های پدیدآمده در روزهای اخیر را ناشی از مسدود بودن راه‌های قانونی بیان اعتراضات مردمی عنوان کردند.

حافظ موسوی در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت: سرکوب و خشونت ظاهراً به شکل افسارگسیخته و مهارناپذیری درآمده است.

آقای موسوی ضمن بیان مشاهداتش از «جو امنیتی» تهران گفت روز گذشته در گذر از میدان صادقیه به خیابان‌های نواب و انقلاب شاهد حضور پررنگ نیروهای انتظامی، ضد شورش و لباس‌شخصی‌های باتوم‌به‌دست بوده و مردم اغلب منتظر و مبهوت بوده‌اند.

حافظ موسوی
حافظ موسوی

به‌گفته حافظ موسوی، آن‌ چه در این چند روز رخ داده و «جلوه کمتری در پایتخت دارد، اما در شهرستان‌ها بیشتر است، انفجار خشم مردمی است که مطالبات‌شان سال‌های سال نادیده گرفته است.»

آقای موسوی همچنین با اشاره به اعتراضات دی ۱۳۹۶ که پس از آن مقامات جمهوری اسلامی اعتراض را حق مردم عنوان کردند گفت با این حال پس از آن «به هیچ یک از تجمعات اجازه ندادند، از جمله تجمعات کارگری و زنان و حتی گرد آمدن چند نویسنده و شاعر بر مزار احمد شاملو».

به‌ گفته آقای موسوی، اگر حکومت بتواند این «جنبش مردمی و توده‌ای را هم سرکوب کند، ماجرا حل نمی‌شود» و نتیجه این سرکوب «خشم انفجاری» مجدد است.

حافظ موسوی همچنین مسئول خشونت‌های جاری در چند روز اخیر را کسانی برشمرد که زمینه این خشونت‌ها را فراهم کرده‌اند و خطاب به مقامات حکومت ایران گفت «وقتی خود شما مملکت را به حد انفجار می‌رسانید، مسبب شمایید».

امیرحسن چهلتن
امیرحسن چهلتن

امیرحسن چهلتن نیز در گفت‌وگو با رادیوفردا گفت: تهران حالت عادی ندارد.

آقای چهلتن که در تهران حضور دارد همچنین گفت که در شمال شهر تهران خبر چندانی از شلوغی‌ها نیست، اما «در ساعاتی از روز خیابان‌ها فوق‌العاده خلوت‌اند که این عادی نیست.»

امیرحسن چهلتن همچنین گفت که دوستان و آشنایانش در روزها و شب‌های گذشته در مناطقی از تهران، از جمله نارمک و تهرانپارس در شرق تهران و صادقیه و گیشا در غرب تهران، شاهد درگیری‌هایی بوده‌اند.

آقای چهلتن با اشاره به نارضایتی مردم کوچه و بازار از گرانی و مخالفت با افزایش بهای بنزین و تناقض گفتار و رفتار دولت در موضوع «حق اعتراض مردم» پرسید که پس معترضان کجا و چطور باید اعتراض‌شان را ابراز کنند؟

به‌ گفته آقای چهلتن، خشونت جاری در اعتراضات این چند روز ناشی از فقدان منفذ برای بروز اعتراض‌هاست و حتی اگر این اعتراض عمومی خاموش شود، فاصله بین اعتراض‌های عمومی کمتر خواهد شد.

امیرحسن چهلتن همچنین گفت مقایسه اعتراضات دی ۱۳۹۶ با اعتراضات اخیر زود است، «ولی در اعتراضات ۹۶ اقشار متوسط حضور کمرنگی داشند و در اعتراضات اخیر اقشار متوسط هم حضور دارند و اقشار متوسط به اقشار فرودست پیوسته‌اند. به‌خصوص جوان‌ها که شرایط را بن‌بست ارزیابی می‌کنند».

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.