۴ روز سرکوب در ایران؛ درباره جان‌باختگان اعتراضات چه می‌دانیم؟

چهارشنبه, 29ام آبان, 1398
اندازه قلم متن

رسول قویمی از جانباختگان شهر صدرا در شیراز
 

 
عبدالله قویمی از جانباختگان شهر صدرا در شیراز
 

 
شهرام معینی از جان‌باختگان اعتراضات در کرج
 
 
 شاهو ولیدی از جان‌باختگان اعتراضات در مریوان
 
 

«در شهر صدرای شیراز نزدیک به بیست نفر تا این لحظه کشته شده‌اند. ۶ نفر از کشته‌شده‌ها تُرک قشقایی هستند. هویت ۱ نفر از آن‌ها به‌طور قطعی تایید شده است، «مجید هاشمی» فرزند پایدار؛ اما هنوز اسامی ۶ کشته دیگر به دست من نرسیده است. در شهرک‌های کتس‌بس، میانرود و کشن شیراز هم درگیری شدیدی بین ساکنان این شهرک‌ها ازجمله تُرکان قشقایی با نیروهای امنیتی حکومت در جریان است. دو روز تمام است که درگیری در شهرک کشن ادامه دارد، تمام راه‌های مواصلاتی به کشن مسدود شده است و کوچه‌های آن کاملا سنگربندی شده است.»

این روایت یکی از قشقایی‌هایی شیراز است از آنچه که در جریان اعتراضات اخیر مردم در حاشیه شیراز می‌گذرد. در حاشیه‌هایی که به گفته این فعال قشقایی کمتر دیده می‌شوند و این روزها که ارتباطات اینترنتی در ایران محدود و عملا مسدود شده است، اصلا دیده نمی‌شوند. در سال‌های اخیر، شهروند خبرنگاران در برخی حوزه‌های خبری و اطلاع‌رسانی، جای رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران داخل ایران را گرفته‌اند. حوزه‌هایی که حکومت اجازه نمی‌دهد رسانه‌ها در مورد آن‌ها خبررسانی کنند. همین شهروند خبرنگاران در چند سال گذشته و ازجمله در جریان اعتراضات دی‌ ۱۳۹۶ مهم‌ترین منابع تهیه و ارسال اخبار بودند. 

اکنون با اختلال در ارتباطات اینترنتی، عملا خبررسانی در مورد آنچه این روزها در ایران می‌گذرد بسیار دشوار شده است و خبرها قطره‌چکانی به خارج از کشور می‌رسد. همین موجب شده است اطلاعات دقیقی از دامنه اعتراضات، شدت سرکوب و تعداد کشته‌ها و میزان دستگیری‌ها در دست نباشد. با این اوصاف هنوز در این روزها، در برخی از شهرهای ایران و در زمان‌های محدودی، از طریق تماس‌های تلفنی و یا اپلی‌کیشن تلگرام برخی خبرها، ویدیوها و عکس‌ها به دست رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران خارج از کشور می‌رسد و در رسانه‌های و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

اعتراضات در ایران که روز جمعه ۲۴ آبان  گران شدن یک‌شبه قیمت بنزین آن را جرقه زد، اکنون با توجه به شعارهای معترضان دامنه‌ای وسیع یافته است و کلیت سیستم سیاسی و رهبران آن را هدف گرفته است. هدفی که خبرهای رسیده نشان می‌دهد با واکنش بسیار خشن و خونین ماموران امنیتی و قضایی روبرو شده است. خشونتی که به کشته‌ها ختم نشده و قرار است آن‌چنان‌که روزنامه کیهان نوشته است دامن بازداشتی‌ها را هم بگیرد: «مراجع قضایی مجازات اعدام با طناب دار را برای لیدرهای آشوب اخیر قطعی می‌دانند.‌‌ جنایت آشوبگران مصداق بغی است و مجازات قانونی و شرعی آن‌ها اعدام است.»

روز دوشنبه ۲۷ آبان، خبری به نقل از یکی از مقامات وزارت کشور منتشر شد که آمار رسمی کشته‌ها و زخمی‌های سه روز و نیم نخست اعتراضات را اعلام می‌کرد. به گفته این مقام ناشناس وزارت کشور «تا دوشنبه، ساعت ۱ ظهر به‌وقت‌ایران، با جمع‌بندی آمار ارسالی فرمانداری‌های سراسر کشور به وزارت کشور، مشخص شده است درمجموع درگیری‌های تا آن ساعت، ۲۰۰ نفر در سراسر کشور کشته و بیش از  ۳۰۰۰ هزار نفر زخمی شده‌اند.» 

با توجه به ادامه اعتراضات در برخی از شهرهای ایران، مشخص نیست از ظهر دوشنبه ۲۷ آبان تا زمان انتشار این گزارش به این آمار افزوده شده است یا نه. بنا بر گزارش عفو بین‌الملل تا پایان روز دوشنبه دست‌کم «دست‌کم ۱۰۶ تن در ۲۱ شهر به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.» عفو بین‌الملل در این گزارش به خبر کشته شدن حدود ۲۰۰ تن از معترضان هم اشاره کرده است. 

علاوه بر این گزارش، بنا بر خبرهایی هم که سازمان‌های حقوق بشری دیگر ازجمله دو سازمان حقوق بشری هه‌نگاو و شبکه حقوق‌ بشر کردستان منتشر کرده‌اند و خبرهایی که از شهروند خبرنگاران به‌دست‌آمده است آمار کشته‌ها و نام برخی از قربانیان در دسترس است. برخی از اسامی و آمار منتشرشده یا از سوی منابع رسمی تایید شده‌اند یا از سوی رسانه‌ها و ازجمله ایران‌وایر مستقلا تایید شده‌اند اما به دلایل روشن نمی‌توان صحت همه این آمار و اسامی را مستقلا تایید کرد.

مقامات رسمی ایران تنها کشته شدن شش نفر معترض را در شهرهای شهریار، اسلامشهر، سیرجان و ملارد هرکدام یک نفر و بومهن دو نفر، تایید کرده‌اند. مقامات رسمی همچنین خبر کشته شدن یک مامور پلیس در شهر کرمانشاه، یک مامور نیروی انتظامی در شهرک چمران شهرستان ماهشهر و یک عضو سپاه و دو عضو بسیج را در ملارد و بهارستان تایید کرده‌اند. 

بنا بر خبری که خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران از قول یک دستگاه امنیتی منتشر کرد دست‌کم ۱۰۰ شهر و شهرستان کشور شاهد اعتراضات مردمی بود. مقامات رسمی در ایران هم به‌طور پراکنده در این مورد آمارهایی به دست داده‌اند. برای نمونه «غلامرضا شریعتی»، استاندار خوزستان گفته است که ۱۵ شهر آن استان شاهد تجمع‌های اعتراضی مردم بوده است. 

روز گذشته منابع رسمی دستگیری ١٨٠ نفر را در خوزستان تایید کرده بودند. البته خبر و ویدیو و گزارش از تمامی این نقاط در دست نیست و رسانه‌ها تنها قادر بودند خبر اعتراضات در شهرها و مناطقی را گزارش کنند که ویدیو یا خبری از آنجا به بیرون درز کرده بود.

اعتراضات روز جمعه ۲۴آبان۱۳۹۸ شروع شد. در این روز، اعتراض در سیرجان از سایر نقاط شدیدتر بود و با جان‌باختن دست‌کم یک معترض همراه شد که با اطلاعات فعلا در دسترس، او را می‌توان نخستین جان‌باخته اعتراضات آبان ۱۳۹۸ در ایران دانست؛ اما علاوه بر جواد نظری فتح‌آبادی، گفته شده است در اعتراضات سیرجان یک نفر دیگر هم در سیرجان جان‌باخته است که هویت او هنوز مشخص نشده است.

در بهبهان معترضان شعار می‌دادند «بنزین گران‌تر شده، فقیر فقیرتر شده» و در امیدیه معترضان جاده این شهر به آغاجاری را برای ساعاتی بستند. در شهرک قدس تهران (قلعه حسن‌خان) هم مردم تجمعاتی اعتراضی برپا کرده و یکی از خودروهای یگان ویژه را واژگون کردند.

روز جمعه اهواز هم شاهد تجمعات اعتراضی بود. در فلکه کیان‌پارس این شهر مردمی که شعار می‌دادند «اهوازی باغیرت، ماشینتو خاموش کن» با حمله نیروهای ضد شورش مواجه شدند و درگیری بین آن‌ها پیش آمد. 

در مشهد هم ماموران امنیتی برای متفرق کردن معترضانی که خودروهای خود را در بلوار وکیل‌آباد خاموش کرده و شعار می‌دادند: «دیکتاتور حیا کن، مملکت را رها کن» به سوی آنان گاز اشک‌آور شلیک کردند.

روز شنبه ۲۵ آبان، این اعتراضات دامنه و شدت بیشتری یافت. مردم معترض در شهرهای بیشتری به خیابان‌ها ریختند و ماموران امنیتی به‌شدت واکنش نشان دادند و در بسیاری از نقاطی که شاهد اعتراضات بود، ماموران به روی مردم آتش گشودند و ده‌ها نفر را کشته و مجروح کردند. 

در تهران، معترضان در بزرگراه‌های همت، تهران کرج و بلوار بابایی و تهرانپارس و زیر پل ستارخان شعار می‌دادند: «پول نفت گم شده خرج فلسطین شده»، «مرگ بر دیکتاتور»، «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» در بزرگراه امام علی در شرق تهران هم معترضان جاده را بسته و با نیروهای امنیتی درگیر شدند. 

روز شنبه علاوه بر تهران، شهرهای کرمانشاه، جوانرود، مریوان، بهبهان، سقز، بوشهر، تبریز، سنندج، اصفهان، ارومیه، شیراز، اهواز، کرج، خرمشهر، آبادان، سرپل‌ذهاب، ماهشهر، رشت، گرمسار، اسلام‌شهر، شهریار، ساری، گرگان، یاسوج، نجف‌آباد، شاهین‌شهر، زاهدان، نیشابور، چابهار، بومهن، گچساران، رامهرمز، بندرعباس، بابل، بیرجند، شوشتر، اندیمشک، قم، دهدشت، جیرفت، پاسارگاد، شهر قدس، دماوند، بندر ریگ، یزد، اهر، رودهن، فردیس کرج، قزوین، همدان و خرم‌آباد شاهد اعتراضات مردم بود. 

در شهریار، معترضان مجسمه انگشتر سید«روح‌الله خمینی»، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی را در میدان امام خمینی آن شهر به آتش کشیدند. ویدیوهایی که از شهریار منتشر شد حاکی از تیراندازی ماموران به مردم و تیر خوردن برخی از معترضانی بود که بر زمین افتاده بودند. بنا بر گزارش‌های تایید شده، در شهریار دست‌کم یک معترض هدف تیراندازی ماموران قرار گرفت و کشته شد. یک عضو هیات‌رییسه مجلس هم بدون اسم بردن از فرد جان‌باخته، مرگ او را تایید کرد. به گزارش خبرگزاری مهر یک بسیجی عضو گردان امام حسین هم در جریان اعتراضات شهریار کشته شد. 

اما این تنها شهریار نبود که در آن ماموران امنیتی، به تایید شاهدان عینی و ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، معترضان را به‌صورت مستقیم هدف گرفته و کشتند. در همین روز در شهرهای دیگری همچون بهبهان، مریوان، جوانرود، کرمانشاه، سنندج، ملارد، خرمشهر، آبادان، اصفهان، شیراز، کرج، جاده ساوه، تعدادی از معترضان با شلیک ماموران امنیتی کشته شدند.

در جریان اعتراضات روز شنبه در جوانرود، دست‌کم در یک مورد تایید شده، شخص جان‌باخته نه با شلیک گلوله که به شیوه دیگری کشته شده است. مردی ناشنوا به نام عزیز از کارگران فضای سبز شهرداری جوانرود با ضربات شدید قنداق تفنگ ماموران امنیتی به سروصورتش به قتل رسیده است. 

از ساعت ۵:۲۰ عصر روز شنبه ۲۵ آبان، بنا بر گزارش‌هایی که نهادهای فعال در امر آزادی اینترنت ازجمله نت‌بلاکز منتشر کردند، حکومت ایران دسترسی به شبکه جهانی اینترنت را در سراسر کشور تقریبا به طور کامل قطع کرد. این قطع دسترسی به اینترنت، هرچند اطلاع از اعتراضات در ایران را با دشواری بسیاری مواجه کرد اما به‌تمامی مانع از این نشد که خبر،عکس‌ها و ویدیوهای پراکنده حاکی از ادامه این اعتراضات به دست رسانه‌های خارج از کشور نرسد.

بنا بر همین اخبار درز کرده از ایران و در مواردی اخبار منتشرشده در رسانه‌های حکومتی ایران ازجمله صداوسیما، روز‌های یکشنبه ۲۶ آبان و دوشنبه ۲۷ آبان، اعتراضات در برخی از شهرهای ایران ازجمله جوانرود، کرمانشاه، مریوان، شیراز، اصفهان،‌ بوشهر، شهر قدس (قلعه حسن‌خان)، اسلام‌شهر، تهران، بوکان، قائم‌شهر، نجف‌آباد، تبریز، خرم‌آباد، کرج، کرمانشاه، گرگان، اندیمشک، بابل، گچساران،‌ ساری، قزوین، چابهار، یزد، نیشابور، بهبهان، گرمسار،‌ قرچک،‌ اسلام‌شهر،‌ ماهشهر، رشت، اهواز و… به‌صورت پراکنده همچنان ادامه یافت.

روز سه‌شنبه ۲۸ آبان نیز، این اعتراضات در شهرهای جم در استان بوشهر، غرب شهر تهران، شهر جدید اندیشه در شهریار، شهرک اندیشه شوشتر، برخی مناطق شیراز و برخی مناطق تبریز به‌صورت پراکنده ادامه داشت. با توجه به ادامه قطع ارتباط اینترنتی ایران با جهان خارج مشخص نیست اعتراضات به این شهرها محدودشده یا در شهرها و نقاط دیگر هم ادامه داشته است.

روز سه‌شنبه البته محدود کرده راه‌های ارتباطی ایران با جهان خارج از سوی مقامات ایرانی تشدید شد. با توجه به برقراری تماس تلفنی از خارج ایران به داخل کشور از راه اسکایپ، آن‌چنان‌که «امیر رشیدی» از فعالان آزادی اینترنت در کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید از روز سه‌شنبه اخلال در سیستم ارتباطی اسکایپ و پیام‌رسان وایبر از سوی جمهوری اسلامی آغاز شد و تماس‌ها از این دو راه نیز با محدودیت مواجه شد.  

هم‌زمان اخلال اینترنتی تشدید شد و تا زمان تنظیم این گزارش، بامداد چهارشنبه ۲۹ آبان، آن‌چنان‌که شبکه ناظران اینترنت نت‌بلاکز خبر داده است قطع تقریبا کلی اینترنت در ایران همچنان ادامه دارد و ارتباط اینترنتی ایران با جهان خارج به سطح ۴ درصد رسیده است.  به‌این‌ترتیب درحالی‌که رسانه‌های حکومتی داخل ایران و مقامات رسمی این کشور از بازگشت «آرامش» خبر می‌دهند، اینترنت همچنان قطع است و حتی برگزاری مسابقات ورزشی هم لغو شد

مقام‌های ایران آماری از جان‌باخته‌های اعتراضات اخیر منتشر نمی‌کنند. ایران‌وایر بر اساس بررسی اخبار منتشرشده از سوی سازمان‌های حقوق‌بشری، خبرهای رسیده از سوی شهروند خبرنگاران همکار این رسانه‌، اخبار رسانه‌های رسمی داخل ایران و ویدیو‌های منتشرشده از اعتراضات روزهای اخیر، به آماری تقریبی از جان‌باختگان اعتراضات اخیر رسیده است که با توجه به همسانی منابع، با آمار منتشرشده از سوی سازمان عفو بین‌الملل نزدیک زیادی دارد با ذکر این نکته که در آماری که ایران‌وایر در ادامه منتشر می‌کند اطلاعات تازه‌ای از جان‌باختن معترضانی منتشر می‌شود که روز سه‌شنبه ۲۸ در مورد آن‌ها اطلاع‌رسانی شد.

بنا بر آمار و ارقامی که ایران‌وایر در اختیار دارد از روز جمعه ۲۴آبان۱۳۹۸ تا شامگاه سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ در جریان سرکوب اعتراضات مردمی در ایران، دست‌کم ۱۱۳ نفر جان‌باخته‌اند که تنها نام ۵۶ نفر از آن‌ها به‌دست‌آمده است. این آمار را در ادامه به تفکیک می‌بینید.
 

آبادان / خوزستان

در این شهر، دست‌کم دو معترض جان‌باخته‌اند. «خالد منیعات» فرزند وهاب (در مورد محل جان‌باختنش اختلاف‌نظر هست. برخی منابع نوشته‌اند خرمشهر) «على بغلانى» فرزند طاهر، اهل کوی سلیچ آبادان. آقای بغلانی پیش‌تر فروردین ۱۳۹۷ در اعتراضات به شیوه بازتاب اخبار عرب‌های ایران در رسانه‌ها برای مدتی بازداشت شده بود.

 

اسلامشهر / تهران

جان‌باختن دست‌کم دو معترض در اسلامشهر تایید شده است اما تنها مشخصات یک نفر از آن‌ها منتشر شده است. «محسن جعفرپناه» ۳۱ سالە، متاهل و اهل بیجار و پدر دو فرزند خردسال که روز یکشنبه در محلە ٢٠ متری خیابان خمینی در اسلامشهر هدف قرارگرفته و جان‌باخته است. 

 

اصفهان / اصفهان

یکی از ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده یک جان‌باخته را روی زمین نشان می‌دهد اما مشخصات او هنوز منتشر نشده است. 

 

اهواز / خوزستان

در اعتراضات اهواز دست‌کم دو نفر جان‌باخته‌اند. «حمزه سواری»، فرزند فاضل، اهل کوی رمضان‌شهر و «محمدرضا عسافی زرگانی»، ۲۰ ساله از اهالی منطقه زرگان اهواز.

 

بوکان / آذربایجان غربی

در اعتراضات این شهر دست‌کم ۴ نفر جان‌باخته‌اند. «شلیر (فاطمه) دادوند»، اهل روستای مردآباد بوکان و دو نفر دیگر به نام‌های کوچک «هیوا» و «ادریس». نه نام‌های خانوادگی این دو نفر و نه مشخصات جان‌باخته دیگر هنوز منتشر نشده است. 

 

بومهن / تهران

به گزارش ایلنا، دو نفر در اعتراضات این شهر، جان‌باخته‌اند، اما مشخصات آن‌ها هنوز منتشرنشده است.

 

 بهبهان / خوزستان
در اعتراضات بهبهان، دست‌کم ۱۰ نفر جان‌باخته‌اند که تنها مشخصات ۷ نفر از آن‌ها اعلام شده است. 

«محمدحسین قنواتی»، «احسان عبدلله‌نژاد»، «مهرداد و محمود دشتی یا دشتی‌زاده» که برادر هستند،

شخصی با نام فامیلی «تدین» که اسم کوچکش منتشر نشده است، «فرزاد تضمی‌پور» و «احمد حشم‌دار» این ۷ نفر هستند اما مشخصات سه جان‌باخته دیگر هنوز منتشر نشده است. 

 

تهران / تهران
در تهران، دست‌کم یک نفر از معترضان جان‌باخته است. خانم «مینا شیخی»، زن ۵۰ ساله اهل سقز که برای دیدار دخترش به تهران رفته بود در درگیری‌های این شهر هدف قرارگرفته و جان‌باخته است.

 

جوانرود / کرمانشاه

در اعتراضات جوانرود دست‌کم ۱۴ معترض جان‌باخته‌اند. «کاوە محمدی»، «حمزە نقدی»، «ابراهیم مرادی»، «یونس هوشنگی»، «سلمان رحمانی»، «جبار تجاره» فرزند عبدالرحمن، «عزیز» که نام فامیلی‌اش منتشر نشده است و کارمند ناشنوای فضای سبز شهرداری جوانرود بود و «مبین عبداللهی» ۲۶ ساله، متاهل و اهل روستای شبانکاره شهر روانسر، کسانی هستند که نامشان منتشر شده است اما مشخصات ۶ جان‌باخته دیگر این شهر هنوز منتشر نشده است. پیکر ۶ تن از این جان‌باختگان در شرایطی امنیتی به خاک سپرده‌شده و پیکر ۸ تن دیگر هنوز تحویل خانواده‌ها نشده است.

 

خرمشهر / خوزستان

در خرمشهر دست‌کم ۳ معترض جان‌باخته‌اند. «میثم عبدالوهاب عدگى‌پور»، ۳۰ ساله، «على غزلاوی» ۱۲ ساله و «میلاد حمیداوی».

 

رامهرمز / خوزستان
منابع بیمارستانی در این شهر جان‌باختن ۶ معترض را تایید کرده‌اند اما تنها هویت شخصی با نام خانوادگی «موسوی» ۳۰ ساله اعلام شده است که مقابل فرمانداری رامهرمز گلوله خورده و جان‌باخته است. مشخصات ۵ جان‌باخته دیگر این شهر هنوز منتشر نشده است. 

 

رباط‌کریم / تهران

دست‌کم ۴ نفر در اعتراضات این شهر جان‌باخته‌اند و گفته پیکرهایشان در سردخانه بیمارستان فاطمه‌زهرا رباط‌کریم نگهداری می‌شود اما مشخصات آن‌ها هنوز منتشر نشده است. 

 

سیرجان / کرمان
در روز نخست اعتراضات، «جواد نظری فتح‌آبادی» در سیرجان کشته شد.

 

 سنندج / کردستان
در سنندج هم دست‌کم یک نفر جان‌باخته است اما هنوز نام او منتشر نشده است.

 

شوشتر / خوزستان
در شهرک اندیشه شوشتر معترضی به نام «سیداحمد موسوی»، پسر سید نور موسوی جعاوله جان‌باخته است.

 

 شیراز / فارس

در شیراز و چند شهرک اطراف آن کتس‌بس، میانرود و کشن دست‌کم ۶ نفر جان‌باخته‌اند که تنها هویت یک نفر از آن‌ها، «مهدی نیکویی» از طایفه لُرهای دشمن‌زیاری و از اهالی روستای بیمور کامفیروز اعلام شده است و مشخصات سایر جان‌باختگان هنوز منتشر نشده است. با توجه به‌شدت درگیری‌ها در شیراز و چند شهرک حاشیه آن، متاسفانه انتظار می‌رود آمار جان‌باختگان در این شهر از این بیشتر باشد.

 

شهر صدرا / فارس

اعتراضات در این شهر با خشونت زیادی سرکوب شد و برخی گزارش‌های تاییدنشده خبر از جان‌باختن دست‌کم ۲۰ نفر در این شهر می‌دهند. ما توانسته‌ایم تایید خبر جان‌باختن ۸ نفر را در شهر صدرا بگیریم. از این میان، هویت سه نفر از آنان مشخص شده است. این سه جان‌باخته «مجید هاشمی» فرزند پایدار از تُرک‌های قشقایی استان فارس، «رسول قویمی» و «عبدالله قویمی» دو برادر اهل روستای قلات شیراز هستند. مشخصات ۵ جان‌باخته دیگر این شهر که آن‌ها هم از تُرک‌های قشقایی هستند و کشته شدن آن‌ها تایید شده است هنوز منتشر نشده است.

 

شهریار / تهران

نماینده این شهر که عضو هیات رئیسه مجلس ایران است بدون اسم بردن از فرد جان‌باخته مرگ یک نفر از اهالی این شهر را در جریان اعتراضات تایید کرد.

 

 کرج / البرز

در اعتراضات کرج، دست‌کم ۴ نفر جان‌باخته‌اند که تنها اسم دو نفر از آن‌ها تاکنون منتشر شده است. «مهدی پاپی»، ۳۱ ساله که یکشنبه‌شب در فردیس کرج هدف قرار گرفت و جان باخت و «شهرام معینی» ۴۴ ساله، متاهل و پدر دو دختر که اهل منجیل بود و در کرج کار می‌کرد و روز شنبه در جریان اعتراضات هدف تیراندازی ماموران قرار گرفت و کشته شد. این جان‌باخته روز دوشنبه در منجیل به خاک سپرده شد. مشخصات دو جان‌باخته دیگر هنوز منتشر نشده است.

 

کرمانشاه / کرمانشاه

در اعتراضات کرمانشاه، دست‌کم ۱۶ معترض جان‌باخته‌اند. ۵ نفر از این جان‌باختگان در محلە دولت‌آباد (ازجمله دو برادر)، ۵ نفر در خیابان خمینی و ۶ نفر در محلە جعفرآباد هدف قرارگرفته و جان‌باخته‌اند اما تاکنون تنها هویت سه نفر از این جان‌باخته‌ها منتشر شده است. «نادر بیرانوند»، ۲۲ ساله از اهالی محله جعفرآباد، «محمد میرزایی»، ۲۱ ساله از اهالی محله دولت‌آباد و فردی به نام «مظفر ظهیری» فرزند نصور. هنوز مشخصات ۱۳ نفر جان‌باخته دیگر اعلام نشده است.

 

ماهشهر / خوزستان
در بندر ماهشهر و دو شهر تابعه آن، شهر جراحی (چمران) و شهرک طالقانی (کوره) دست‌کم ۱۴ نفر جان‌باخته‌اند که هویت ۱۰ نفر از آن‌ها منتشر شده است. در شهر جراحى، «على خواجه آلبوعلى»، «حطاوى» فرزند عبدالله، «قاسم باوى» فرزند منصور، «محمد خالدى»، «عدنان هلالى» و خانمی که نامش منتشر نشده است اما گفته شده همسر شخصی به نام «مختار عتقی» است و در شهرک طالقانى هم «عباس عساکره»، «یوسف خالدى»، «منصور دریس» و «مجتبى عبادى» در درگیری‌های جان‌باخته‌اند. مشخصات ۴ جان‌باخته دیگر منتشر نشده است.

 

مریوان / کردستان

در مریوان بنا بر آخرین آمار، دست‌کم ۱۰ نفر جان‌باخته‌اند که هویت ۷ نفر از آن‌ها تاکنون مشخص شده است. «عثمان نادری»، «مهران تاک»، «شاهو ولیدی»، «بهروز ملکی»، «ادریس بیوارە»، «آرین فرجی»، «دانیال استواری» اهل روستای هانی‌گرملە روز یکشنبە با اصابت گلوله به سرش مجروح و روز دوشنبه در بیمارستان جان‌باخت. هنوز مشخصات ۳ نفر از جان‌باختگان منتشر نشده است. گفتنی است که پیکر ۸ تن از جان‌باختگان در شرایطی امنیتی تحویل خانواده‌‌ها شده و در مریوان و دو روستای تنگسیر سنندج و کیکن مریوان تنها با حضور خانواده‌ها به خاک سپرده شده‌اند.

در نهایت؛ بنابر اخباری که قادر به تایید آن نیستیم در چند شهری که شاهد اعتراضات زیادی در چند روز گذشته بود ده‌ها نفر در تیراندازی ماموران امنیتی جان باخته‌اند. از جمله این شهرها، شهرقدس (قلعه حسن‌خان) و چهاردانگه در استان تهران هستند که بنابر خبرهای تاییدنشده بیش از ده نفر در این دو شهر جان‌باخته‌اند. 

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.