پیامد قطع اینترنت برای دانشجویان ایرانی

پنجشنبه, 30ام آبان, 1398
اندازه قلم متن

آزاده افتخاری

نت‌بلاکز، ‌دیدبان پوشش اینترنت در جهان در نخستین ساعت بامداد روز پنجشنبه (به وقت تهران)، اعلام کرد با گذشت ۱۰۰ ساعت از زمانی که اینترنت تقریبا به طور کامل در ایران قطع شده،  سطح دسترسی حدود ۴ درصد سطح معمول است.

در شش روزی که از اعتراض‌های مردمی در ایران و سرکوب آن از سوی نیروهای امنیتی در فضایی ایزوله شده از جهان خارج می‌گذرد،‌ گزارش‌های متعددی در مورد پیامدهای اقتصادی قطع شبکه اینترنت بین‌المللی منتشر شده است.

نت‌بلاکز هزینه هر روز قطع تقریبا کامل اینترنت و اعمال فیلترینگ را حدود ۶۱ میلیون دلار برآورده کرده که به معنی ۳۰۵ میلیون دلار خسارت یا ۳ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان ( با احتساب دلار ۱۲ هزار تومان) در مدت پنج روز است. رقمی بیش از ۱۰ درصد از درآمد ۳۰ هزار میلیارد تومانی که دولت ادعا می‌کند از افزایش ۳۰۰ درصدی بهای بنزین آزاد و افزایش ۵۰ درصدی بهای بنزین سهیمه‌ای به دست می‌آورد. البته خبرگزاری مهر این رقم را تا روز سه‌شنبه ۹۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.

اما در حالی که بحث بر سر گستردگی پیامدهای اقتصادی این روند ادامه دارد و مقامات جمهوری اسلامی چشم‌انداز روشنی از آینده شبکه اینترنت بین‌المللی در ایران ارایه نمی‌دهند،‌ دانشجویان ایرانی از جمله بخش‌های جامعه هستند که بهای تصمیم‌های سیاسی-امنیتی دولتمردان را با آینده و سرنوشت خود می‌پردازند.

به گزارش ایرنا، در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶، سه میلیون و ۶۱۶ هزار و ۱۱۴ دانشجو در مراکز آموزش عالی در حال تحصیل بوده‌اند که بدون تردید بخش عمده‌ای از آنها در روند تحصیلی خود به اینترنت متکی هستند. در سال‌های گذشته همزمان با افزایش دسترسی به اینترنت و نقش حیاتی آن در پیشرفت علم و تکنولوژی، تحقیق و پژوهش‌های آکادمیک با استفاده از منابع اینترنتی و ارتباط با جهان خارج به بخش غیر‌قابل انکاری از تحصیلات دانشگاهی در ایران تبدیل شده است.

از سوی دیگر در طول این سال‌ها رابطه استادان و دانشجویان نیز تغییر کرده و گروه‌های تلگرامی و واتس‌اپی و… به محلی برای تبادل اطلاعات علمی بین دانشجویان و استادان و هماهنگی‌های تحصیلی تبدیل شده است. کنفرانس‌ها و سمینارهای اینترنتی از طریق اسکایپ که امکان همکاری علمی دانشجویان و استادان در زمان‌های خارج از ساعت کاری دانشگاه را فراهم می‌کند نیز تنها بخش کوچک دیگری از اهمیت اینترنت برای دانشجویان است.

اما در شش روز گذشته ناگهان دسترسی بیش از سه و نیم میلیون دانشجو به اینترنت قطع شده است.

مقامات جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند که مراکز ضروری شامل دانشگاه‌ها از نظر دسترسی به اینترنت مشکلی ندارند. فارغ از اینکه برخی گزارش‌ها از ایران قطعی اینترنت دانشگاه‌ها را تایید می‌کند، حتی با فرض درستی ادعای مقامات جمهوری اسلامی در مورد بدون مشکل بودن اینترنت دانشگاه‌ها هم باید گفت که در شش روز گذشته شماری از  دانشگاه‌ها در بسیاری از شهرهای سراسر ایران از تهران تا اصفهان و شیراز تعطیل بوده‌اند و یا همچنان تعطیل هستند.

از سوی دیگر ایران یکی از بالاترین نرخ‌های فرار مغزها در جهان را دارد و به گفته محمدباقر لاریجانی،‌معاون آموزشی وزارت بهداشت،‌ سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار متخصص و تحصیلکرده از ایران خارج می‌شود. آخرین گزارش یونسکو نیز حاکی از آن است که سالیانه ۵۲ هزار و ۳۰۷ دانشجو ایران را به امید آینده‌ای بهتر ترک می‌کنند.

اهمیت دسترسی این بخش از دانشجویان به اینترنت به‌اندازه‌ای است که قطعی پنج روزه آن می‌تواند یک ترم یا یک سال تحصیلی آنها را عقب بیاندازد و شاید برای همیشه موقعیت تحصیلی آنها در خارج از کشور را از بین ببرد.

بسیاری از دانشجویان در همین ۱۰۰ ساعتی که بدون اینترنت سپری شد، باید از طریق اینترنت وقت سفارت می‌گرفتند یا برای امتحان آیلتس ثبت‌نام می‌کردند.

هرچند برخی آزمون‌های زبان‌های خارجی که از طریق اینترنت انجام‌ می‌شود، در داخل ایران به تعویق افتاده، اما تاخیر در برگزاری آزمون‌ها به معنی تاخیر در دریافت نتیجه و ارسال آن است. از سوی دیگر آن دسته از دانشجویانی که در حال همکاری با دانشگاه‌های خارجی برای تکمیل مقاله‌ها و پژوهش‌ها بوده‌اند نیز همین مشکل را تجربه می‌کنند.

از آنجایی که ایزوله یک کشور از جهان خارج و قطع اینترنت در جامعه بین‌المللی امری متداول و پذیرفته شده نیست و با توجه به پوشش رسانه‌ای محدود تحولات ایران در رسانه‌های بین‌المللی، سپری شدن تاریخ ارسال مدارک و مکاتبه با دانشگاه‌ها و قطع ارتباط با استادان راهنما در خارج از ایران، می‌تواند به معنی از دست رفتن یک بورس یا فرصت تحصیلی و تغییر سرنوشت دانشجویان باشد.

از: ایندیپندنت فارسی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.