دستگیری های گسترده فعالان مدنی و شرکت کنندگان در اعتراضات اخیر؛ خطر شکنجه و اعدام

پنجشنبه, 30ام آبان, 1398
اندازه قلم متن

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۸: در پی اعتراضات روزهای گذشته در شهرهای مختلف ایران بیش از دو هزار نفر دستگیر شده‌اند که در مکان‌های نامعلوم نگهداری می‌شوند. 

سازمان حقوق بشر ایران، با توجه به سابقه جمهوری اسلامی در شکنجه بازداشت شدگان و مرگ برخی از بازداشت شدگان در بازداشتگاه نهادهای امنیتی در اعتراضات سراسری دی ماه سال ۱۳۹۶، از صلیب سرخ و سازمان ملل تقاضا دارد که هیات  ویژه ای را برای بازدید از زندان‌ها و ملاقات با بازداشت شدگان به تهران اعزام کنند.

محمود امیری مقدم، سخنگوی این سازمان گفت: «بازداشت شدگان در خطر جدی شکنجه برای گرفتن اعتراف اجباری بسر می‌برند. ما همچنان نگران صدور و اجرای احکام اعدام برای  بازداشت شدگان هستیم. مردم ایران امروز بیش از هر زمانی نیازمند توجه جامعه جهانی هستند».

در پی اعتراضاتی که پس افزایش قیمت شدید و سهمیه بندی بنزین روی داد،‌ در طی ۶ روز گذشته بیش از دو هزار نفر از اعتراض کنندگان بازداشت شده‌اند. همچنین چندین فعال مدنی و دانشجویی شناخته شده نیز در طی روزهای گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. برخی منابع غیر رسمی تعداد بازداشت شدگان را سه هزار نفر عنوان کرده‌اند.

خبرگزاری فارس، طی روز یکشنبه ۲۶ آبان ماه، یعنی دو روز پس از آغاز اعتراضات اعلام کرد که تا آن روز حدود ۱۰۰۰ نفر در کل کشور بازداشت شده بودند.

بازداشت شدگان عمدتا در محل های نا معلوم نگهداری شده و مقامات امنیتی از دادن هرگونه  اطلاعاتی به نزدیکان این افراد خودداری می‌کنند.

یک منبع مطلع از نزدیکان فعالان مدنی بازداشت شده در تهران به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «خانواده‌های زیادی در دادگاه انقلاب و یا زندان اوین سرگردان هستند تا خبری از وضعیت فرزندان خود بگیرند. کسانی که بازداشت شده‌اند تا حالا موفق به تماس با خانواده‌هایشان نشدند؛ و اصلا معلوم نیست آنها زنده هستند یا مرده».

سها مرتضایی، سپیده قلیان، علی نانوایی، یاشار دارالشفایی، ملیکا قره گوزلو و کامیار ذوقی از فعالان مدنی شناخته شده هستند که طی روزهای گذشته بازداشت شده‌اند.

همزمان مقامات حکومت جمهوری اسلامی بازداشت شدگان را به اعدام تهدید کرده‌اند. روزنامه کیهان،‌ که تحت نظر نماینده آیت الله خامنه‌ای منتشر می‌شود، روز دوشنبه ۲۷ آبان ماه در خصوص بازداشت شدگان نوشت: «برخی از گزارش‌ها حکایت از آن دارد که مراجع قضایی مجازات اعدام با طناب دار را برای لیدرهای آشوب اخیر قطعی می‌دانند».

بر اساس گزارشات رسانه‌های رسمی، همچنین حسین طیبی‌فر، جانشین نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران از قوه قضائیه خواست که معترضان را به اشد مجازات برساند.

آرتیکاس اقبال، سرپرست فرمانداری مریوان نیز معترضان را تهدید به برخورد و «اشد مجازات» کرد.

علاوه بر این، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس نیز در طی سخنانی تهدید آمیز گفت: «همه اشرار و اغتشاشگران را تا نفر آخری که اقدام به اخلال در امنیت و نظم عمومی کرده باشد را پیدا می‌کنیم و براساس قانون به اشد مجازات خواهیم رساند».

یک منبع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «روز یک‌شنبه حداقل ۲۰۰ نفر را به قرنطینه زندان عادل آباد شیراز آوردند. در میان آنها ۴ نفر زخمی هستند و یکی از آنها به نام حسین وفایی که گلوله به باسنش خورده، حتی نمی تواند دراز بکشد. این زندانیان را در سالن بغل قرنطینه نگه داشتند و تا بعدا محاکمه شوند».

این منبع در ادامه افزود: «سید رضا طاهری یکی دیگر از زخمیها است که از ناحیه پا گلوله خورده و تنها گلوله‌ها را در آوردند و حتی سرم هم وصل نکردند و هیچ داروی آنتی بیوتیک یا ضد عفونتی هم به ایشان، نمیدهند و دارند زجر می کشند. در طول این پنج روز دوبار در زندان عادل آباد بازرسی ویژه زدند».

از سوی دیگر، عابدین خرم، فرمانده سپاه عاشورا در استان آذربایجان شرقی نیز در طی گفتگو با رسانه‌های داخلی از دستگیری حدود ۳۰ نفر در جریان اعتراض‌ها در شهر تبریز خبر داده است.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، روز یک‌شنبه ۲۶ آبان ماه خبر از بازداشت ۱۸۰ نفر در این استان داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا؛ روز سه‌شنبه ۲۸ آبان ماه، حدود ۳۰۰ نفر توسط نیروهای امنیتی در شادگان بازداشت شدند. همچنین ۵۰ تن از دانشجویان معترض طی روزهای اخیر در دانشگاه تهران بازداشت شده‌اند .  ۵۲ تن از معترضین بازداشت شده در اعتراضات اخیر نیز، طی روزهای گذشته با حکم دادسرای انقلاب ‌ارومیه روانه زندان ارومیه شده اند.

آمارهای رسمی و غیر رسمی بسیار دیگری نیز در خصوص بازداشت‌های گروهی شرکت کنندگان در اعتراضات اخیر وجود دارد.

پس از اعلام دو نرخی شدن و افزایش ناگهانی و شدید قیمت بنزین در روز پنج‌شنبه ۲۳ آبان ماه، از بعد از ظهر جمعه ۲۴ آبان ماه اعتراضاتی در چند شهر که بارزترین آنها در استان خوزستان بود گزارش شد.

روز شنبه ۲۵ آبان ماه این اعتراضات شکل سراسری تری به خود گرفت و نیروهای امنیتی در بسیاری از شهرها از خشونت بیش از حد برای سرکوب معترضان استفاده کردند. همچنین دسترسی مردم به اینترنت از بعد از ظهر این روز کاملا مختل شد.

محمود امیری مقدم سخنگوی پیشتر درخصوص قطع اینترنت گفته بود: «قطع کامل اینترنت می‌تواند نشان‌دهنده برنامه حکومت برای افزایش خشونت بر علیه معترضان باشد. ما از جامعه جهانی بخصوص اتحادیه اروپا می‌خواهیم که بلافاصله وارد  عمل شوند و برای جلوگیری از سرکوب و کشتار بیشتر معترضان به صورت جدی مسئولان جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهند».


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.