یک هفته با اعتراضات سراسری؛ افزایش شمار بازداشت شدگان و تداوم قطع اینترنت در اکثر نقاط کشور

جمعه, 1ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – در واکنش به افزایش قیمت بنزین، از روز جمعه ۲۴ آبان ماه تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف کشور آغاز شد. مقامات رسمی کشور از پایان یافتن اعتراضات در بیش از ۱۰۰ شهر کشور خبر می‌دهند. بنا بر گزارش‌ها در روزهای اخیر تجمعات اعتراضی به خشونت کشیده شده و بیش از ۱۰۰ تن کشته شده اند. منابع رسمی روز یکشنبه ۲۶ آبان ماه از بازداشت بیش از هزار نفر طی سه روز در سراسر کشور خبر داده بودند. روز گذشته و امروز نیز مسئولان امنیتی و قضایی از بازداشت صدها تن از معترضان در در استان‌های ”کهگیلویه و بویراحمد، فارس، مازندران، تهران، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، لرستان، خوزستان، البرز، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و گیلان خبر داده‌اند. همچنین بیش از ۵۰ تن از دانشجویان دانشگاه تهران و علامه در روزهای اخیر بازداشت شده اند. از سوی دیگر رسانه های دولتی اعترافی تلویزیونی از یکی از معترضان منتشر کرده و مدعی شدند که وی پس از رهبری اعتراضات قصد خروج از کشور را داشته است. با گذشت بیش از ۱۰۰ ساعت از زمان قطعی اینترنت در کشور با تصمیم شورای امنیت ملی، امروز گزارش‌هایی از برقراری اتصال اینترنت در برخی نقاط از استان های هرمزگان، آذربایجان شرقی، اردبیل و بخش هایی از  تهران منتشر شده است. بنا به گزارش “نت لاکز” میزان دسترسی به اینترنت جهانی در ایران از ۴ به ۸ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند، طی روزهای گذشته و امروز صدها تن از معترضان توسط نیروهای امنیتی در استان‌های مختلف بازداشت شده‌اند.

به گزارش منابع محلی، نیروهای امنیتی با مراجعه به بیمارستان ها، مجروحین را وادار به مصاحبه می کنند تا بیان کنند که توسط معترضین به آنها تیراندازی شده است.

کریم دحیمی، فعال سیاسی و مدافع حقوق بشر که در حوزه جامعه عرب های ایران فعال است، در گفت‌وگو با گزارشگر هرانا گفت: تعداد مجروحین از روز نخست اعتراضات در استان خوزستان تاکنون، ۶۰ نفر شمار جانباختگان بیش از ۳۰ تن تخمین زده می‌شود. تجمع و درگیری ها در شهرستان شادگان همچنان ادامه دارد. همچنین درگیری های شب گذشته در شهر شیبان و مناطق مندلی و گلدشت تلفات جانی به همراه داشته است. جو امنیتی شدیدی  بر شهرهای خرمشهر، ماهشهر، شهرک چمران و شهرک طالقانی حاکم است. از زمان آغاز اعتراضات اخیر به گران شدن بنزین و فوت «حسن حیدری» شاعر خوزستانی تعداد پرشماری از شهروندان در استان خوزستان بازداشت شده‌اند.

اسکندر جعفری، مدیر سایت مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان در خصوص معترضان بازداشت شده در مناطق کردنشین کشور به گزارشگر هرانا گفت: “ما از تمامی مناطق کردنشین کشته شدن ۱۵ نفر را می‌توانیم تایید کنیم. از بازداشت شدگان نیز هویت ۳۰ تن از آنان برای ما احراز شده است”.

وی در خصوص تحویل اجساد جانباختگان به خانواده ها نیز اظهار داشت: “در مریوان و جوانرود برخی از خانواده ها موفق به دریافت اجساد شده اند. اما اکثرا نیروهای امنیتی از خانواده ها تقاضای پول کرده اند. حتی شنیده شده از یک خانواده در مریوان به بهانه آسیب معترضان به بیت المال مبلغ  چهل میلیون تومان پول گرفته شده است. کسانی که جسد را تحویل گرفته اند نیز اجازه برگزاری مراسم در خانه و یا مسجد را نداشته اند”.

به علاوه، صبح امروز، یاشار دارالشفا، زندانی سایق سیاسی، توسط نیروهای امنیتی در منزل یکی از دوستانش بازداشت شد. آقای دارالشفا پیشتر در اعتراضات سال ۸۸ بازداشت شده و پس از تحمل چهار سال زندان به صورت مشروط از زندان آزاد شده بود.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز از بازداشت دستکم ۵٠ تن از دانشجویان از دو دانشگاه تهران و علامه خبر داد و در گزارشی نوشت: “در جریان تجمع عصر و شامگاه دوشنبه دانشجویان دانشگاه تهران “چندین آمبولانس حاوی نیروهای لباس شخصی وارد این دانشگاه شدند” و ده‌ها تن از دانشجویان را بازداشت و بعد از انتقال به آمبولانس‌ها، دانشجویان بازداشتی را به بازداشتگاه‌ها بردند. بنا به گزارش ها، تعدادی از این دانشجویان به زندان تهران بزرگ منتقل شده و تعداد کمتری نیز با دادن تعهد آزاد شده اند. در همین خصوص، اسماعیل سلیمانی رئیس حراست دانشگاه تهران از آزادی ۸ الی ۹ تن از دانشجویان بازداشت شده تا دیروز خبر داده و گفت: ” در حال حاضر آمار دقیقی به ما هم داده نمی‌شود و ما نمی‌دانیم ضابط دانشجو چه کسی بوده و کجا دستگیر شده است؛ خیلی از آنهایی که دستگیر شده‌اند ممکن است که بازداشت باشند و هنوز به مرحله بازپرسی و دادسرا نرسیده باشند.”

محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، نیز ضمن تایید خبر بازداشت دانشجویان گفت: “در حال پیگیری آزادی آنها هستیم؛ در حال حاضر تعدادی از آنها آزاد شده‌اند و در حال پیگیری آزادی سایرین هستیم که امیدواریم بزودی آزاد بشوند.”

سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران، روز سه‌شنبه خبر از بازداشت دانشجویان دانشگاه تهران داده و گفته بود: “در پی تجمع روز گذشته تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به حوادث اخیر و مشکلات اقتصادی کشور، برخی از این دانشجویان بعد از پایان تجمعات در محوطه بیرون از دانشگاه دستگیر شدند.”

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ضمن تهدید تمامی معترضان به بازداشت گفت: “در هر جای ایران که باشند، شناسایی شده و به سزای عمل خود خواهند رسید.”

حیدر آسیابی، دادستان عمومی و انقلاب شیراز نیز ضمن تهدیدی مشابه گفت: ” آنها را بر اساس قانون به اشد مجازات خواهیم رساند.”

پرویز توسلی‌زاده، رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه از کشته شدن یکی از معترضان در کرمانشاه در سه شنبه شب خبر داده از او به عنوان “آشوب طلب مسلح” یاد کرده است.

حسن علیدادی‌ سلیمانی، امام جمعه کرمان مدعی شد که معترضان افرادی “آموزش دیده و حرفه ای” هستند. حسن ترابی، امام جمعه رباط کریم نیز با “آشوبگر” خواندن معترضان گفت که آنها “به ساحت قرآن کریم ‌اهانت و تعرض” کرده اند.

همچنین امروز، منوچهر حبیبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین با ادعای اینکه “حکومت اسلامی در برخورد با معترضان نجابت به خرج داده” گفت: “در ناآرامی‌های اخیر ۷۲ نقطه از مناطق شهری استان تحت کنترل قرار گرفت و تمام افراد حاضر در این نقاط شناسی شدند.”

روز گذشته رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران از بازداشت به گفته وی “سرشاخه‌ های کلیدی” اعتراضات در ۴ استان، البرز، فارس، تهران و خوزستان خبر داد. او اعتراضات را به “مجاهدین خلق، سلطنت طلبان، سرویس‌های بیگانه، آمریکا و اسرائیل” نسبت داده است. وی همچنین از شناسایی و مهار اعتراضات در ۱۰۰ شهر کشور خبر داد.

مشاور وزیر و مدیرکل اطلاعات استان خراسان رضوی نیز مدعی شد ۹۰ درصد معترضان بازداشت شده‌اند.

رسانه های دولتی ایران با انتشار اعتراف تلویزیونی یکی از معترضان به نام “فاطمه داوند”  مدعی شدند که او در سلیمانیه عراق دوره دیده و پس از شرکت در اعتراضات و رهبری آنها، هنگام خروج از کشور بازداشت شده است. ایرنا وعده انتشار اعترافات بیشتری را داده و نوشته است: “اکنون شناسایی این چهره ها ادامه دارد و به نظر می رسد در روزهای آتی، اطلاعات بیشتری از این زنان در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.”

سید محمود میرفیضی از بازداشت یکی از معترضان خبر داده و گفت: “ماموران پلیس فتا شهرستان بابل با انجام اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی مدیر یک کانال تلگرامی با ۲۳ هزار دنبال کننده در فضای مجازی که با راه اندازی کمپین «بنزین نزنیم» مردم را به اغتشاش و اخلال در نظم عمومی ترغیب می کرد، شدند.”

ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی، از بازداشت ۲۹ “لیدر” اعتراضات” در مرکز استان خبر داده و گفت: ” لیدرهایی که با تحریک مردم و جوانان، تجمعات را مدیریت کردند دستگیر شدند که البته با توجه به بررسی‌های صورت گرفته این افراد هم‌اکنون با قرار قانونی آزاد و درحال حاضر هیچ فردی در این خصوص در زندان‌های استان زندانی نیست.”

روز چهارشنبه ۲۹ آبان نیز مسئولان امنیتی و قضایی از بازداشت صدها تن دیگر در استان‌های”کهگیلویه و بویراحمد، فارس، مازندران، تهران، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، لرستان، خوزستان و البرز خبر داده بودند.

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ضمن انتشار بیانیه ای از نهادهای امنیتی و قضایی خواست با عوامل پشت‌صحنه اقدامات اخیر با اشد مجازات برخورد کند.

احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری همه معترضان را از آنچه “اشرار” خواند، ندانسته و گفت: “دغدغه های مردم باید درک شود.” وی همچنین افزود: ” مسئولان باید برای چنین جراحی مهمی از مدت‌ها پیش اذهان و افکار عمومی را آماده می‌کردند و از فواید چنین طرحی همچون واریز بسته حمایتی که برای خود مردم مفید بود، سخن می‌گفتند.”

احمد توکلی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس خواستار تصویب طرح  تجمعات قانونی شده و گفت: “اگر اعتراض سازنده مرسوم نباشد، مردم به سمت اعتراض مخرب کشیده می‌شوند.” او افزود: “وزارت کشور فقط  یک گروه را که به آن اجازه تجمع داده است، به ما بگوید. بعضی از مردم حزب نیستند، اما هم هدف می‌شوند و می‌خواهند اجازه بگیرند، اما گرفتن مجوز به ضابطه احتیاج دارد. بنابراین به نظر من، باید از وزارت کشور پرسید که وقتی می گویند اعتراض مخرب نباشد، چرا راه های دیگر اعتراض را که سازنده باشد، باز نمی‌کند؟” سید صادق طباطبائی‌نژاد، نماینده مردم اردستان نیز اظهار داشت: ” بستر اعتراض را برای مردم باید ایجاد کرد و اگر صحبتی دارد بتواند اعتراض خود را به گوش مسئولان برساند.”

مهدی چمران، نایب رئیس جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی (جمنا) اظهار داشته است که نیروهای امنیتی باید دو ماه پیش از افزایش قیمت بنزین آنچه وی “اشرار” خواند را شناسایی و دستگیر میکردند. او همچنین اضافه کرد که اصلاح‌طلبان در نزد مردم شکست خورده اند و حال میخواهند اصولگرایان را با خود به پایین بکشند.

همچنین رسانه های دولتی ایران از تجمع حامیان آیت الله خامنه ای در چند شهر کشور خبر داده اند.

رسانه های دولتی ایران، رهبری اعتراضات اخیر را به افرادی با تابعیت آلمان و ترکیه نسبت داده اند.

همچنین بنا بر این گزارش ها بیش از ۴۰۰ بانک در سطح کشور تخریب شده است.

محمود نیلی‌احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران با ذکر انجام مذاکراتی با وزارت علوم برای برقرای اتصال اینترنت گفت: “قطعی اینترنت، مشکلات زیادی برای دانشگاه‌ها ایجاد کرده که امیدواریم به زودی رفع شود.”

احمد خاتمی، سخنگوی خبرگان رهبری از مصوبه ای در مجلس خبرگان رهبری برای لغو مجوز فعالیت “شبکه‌ها و فضای مجازی خارجی” خبر داد. سخنگوی خبرگان رهبری ادعا کرد که این شبکه‌ها “در حوادث اخیر جنایت‌کارانه عمل کردند و به صراحت تخریب و اغتشاش را آموزش می‌دادند.” در واکنش به این سخنان محمد کاظمی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطرنشان کرد که به لحاظ قانونی مجلس خبرگان نمیتواند مصوبه ای لازم الاجرا را تصویب کند و افزود: “استفاده از اینترنت به عنوان مقوله‌ای اجتماعی و رسانه‌ای حق شهروندان ما است و اینترنت را نمی‌شود محدود کرد، همان‌گونه که فیلتر کردن تلگرام نیز منشاء قانونی نداشت. این‌ گونه مسائل قابل تعقیب هستند.”

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: “با بازگشت آرامش به کشور ادامه قطع اینترنت ضرورتی ندارد.” وی افزود: “مسئولیت این امر با وزیر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت کشور است، اگر وزیر کشور بخواهد بر ادامه قطع اینترنت اصرار بورزد، مجلس عکس العمل نشان خواهد داد”. به گفته وی، “ممکن است وزیر کشور را استیضاح کنیم”. فیروزآبادی، دبیر شورای عالی مجازی، در خصوص قطعی اینترنت گفت: “مسئولین به دنبال اتصال اینترنت در اسرع وقت هستند و امروز جلسه‌ای برای این موضوع برگزار می‌شود.”

حسن نوروزی، سخنگوی کمیسون حقوقی و قضایی مجلس، با بیان اینکه قطعی اینترنت مقطعی و موقت است، گفت: “بهترین موقعیت است که به اینترنت داخلی بپیوندیم.” همچنین امروز حسین طیبی‌فر، جانشین نماینده علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران در این خصوص گفت: “چرا باید جلوی اینترنت بدون کنترل باز باشد در حالی که رهبری بر بحث اینترنت ملی تاکید کردند و تجربه کشورهایی مثل روسیه نیز نشان می‌دهد این‌ امر شدنی است.”

خبرگزاری ایسنا از اتصال اینترنت در استان هرمزگان خبر داده است. خبرهایی از دسترسی محدود به اینترنت در شهرهای بوشهر، اردبیل، شوشتر و تبریز و همین طور بعضی نقاط شهر تهران به گوش می رسد.

با این حال بنا به گزارش “نت لاکز” میزان دسترسی اینترنت جهانی در ایران از ۴ به تنها ۸ درصد افزایش داشته است.

جامعه‌ دفاع از حقوق بشر در ایران و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام داشتند که: “دولت‌مردان ایران باید فوری به سرکوب مرگبار معترضان که در بسیاری از شهرها برای ابراز مخالفت با افزایش قیمت بنزین به خیابان‌هاریخته‌اند، پایان دهند.”

علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به گزارش سازمان عفو بین‌الملل در خصوص آمار کشته شدگان در جریان اعتراضات اخیر را گزارشی  “مغرضانه” خواند. عفو بین‌الملل چند روز پیش گزارش کرد که بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده، دستکم یکصد و شش نفر از تظاهرکنندگان توسط ماموران دولتی کشته شده‌اند.

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز حمایت خود را از معترضان در ایران ابراز کرد. وی در صفحه خود در توئیتر نوشت: “در حالی که ایرانیان به نشانه اعتراض به خیابان‌ها آمده‌اند، آیت‌الله‌های تهران با توسل به خشونت و حبس مردم خود را سرکوب می کنند.” او افزود: “پیام ایالات متحده روشن است: مردم آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده اند.”

مادران پارک لاله نیز با انتشار بیانیه ای از معترضان حمایت کرده و بیان داشتند: “خواهان آزادی بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی، لغو قانون شکنجه و مجازات اعدام از جمله؛ اعدام، ترور، کشتار خیابانی، شکنجه، سنگسار و قصاص، محاکمه و مجازات آمران و عاملان تمامی جنایات‌های صورت گرفته توسط مسئولان جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تا به امروز در دادگاه هایی علنی و عادلانه هستند.”

همچنین دانشجویان دانشگاه تهران با انتشار اطلاعیه در دانشگاه “به امید تحقق فردایی روشن برای قشرهای محروم و طبقات فرودست” و در “همراهی با اعتراضات معیشتی مردم و هبستگی با آنان” از رفتن به کلاس های درس خودداری کرده اند.

کانون نویسندگان ایران، با انتشار بیانیه‌ای “مقابله خشونت‌بار با آزادی بیان مردم” را محکوم کرده و خواهان آزادی بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر شده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: “آنها که کوچکی سفره‌شان، جای دستبردی دیگر نداشت، رنج تلنبار شده در دل و جانشان را به خیابان بردند مگر گوش شنوایی بیابند؛ اما این بار نیز با ضرب و جرح و بازداشت و گلوله پاسخ گرفتند.”

یک فعال بورس از تهران به بی بی فارسی گفته شرایط سیاسی باعث شده است که فعالین اقتصادی از سرمایه گذاری جدید خودداری می‌کنند و تا زمان ثبات نسبی بازار مایل به خروج از بازار هستند. به گفته وی نیروهای امنیتی همچنان در میدان صادقیه حضور دارند. همچنین در محدوده میدان المپیک تهران نیز فضا امنیتی بوده و نیروهای امنیتی و ماشین های زرهی حضور پررنگی دارند.

گزارش‌های تاییدنشده‌ای از کشته شدن حداقل ۱۵۳ تن در تجمعات شش روز گذشته سیرجان، شیراز، بهبهان، مریوان، خرمشهر، اهواز، آبادان، کرج، اصفهان، جوانرود، ماهشهر، شادگان، اسلامشهر، کرمانشاه، سنندج، شهرصدرا و شهریار به دست هرانا رسیده است که صحت آنها تا زمان تنظیم این گزارش کماکان در دست بررسی است.

۱- میثم عبدالوهاب عدگی پور، ۳۰ ساله، شهروند اهل خرمشهر ۲- خالد منیعات، فرزند وهاب، شهروند اهل خرمشهر ۳- علی غزلاوی ۱۲ ساله، شهروند اهل خرمشهر ۴- میلاد حمیداوی، شهروند اهل خرمشهر ۵- علی بغلانی، فرزند طاهر، اهل کوی سلیچ آبادان (آقای بغلانی فروردین ماه سال ۹۷ نیز در جریان اعتراض به “نادیده گرفته شدن” شهروندان عرب در رسانه‌های دولتی بازداشت شده بود.) ۶- حمزه سواری، فرزند فاضل از اهالی کوی رمضان شهر شهروند اهواز کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۷- محمدرضا عسافی زرگانی، ۲۰ ساله از اهالی منطقه زرگان اهواز کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۸- احسان عبدالله نژاد شهروند بهبهان کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۹- مهدی نیکویی علی‌آبادی، ۲۰ ساله، فرزند خلیل، اهل کامفیروز، از طایفه لرهای دشمن زیاری، شهروند شیراز، محل کشته شدن خیابان معالی آباد شیراز در ۲۵ آبان ماه ۱۰- عثمان نادری، شهروند مریوان ۱۱-مهران تاک، شهروند مریوان ۱۲- شاهو ولیدی، شهروند مریوان ۱۳- جواد نظری فتح آبادی، شهروند سیرجان کشته شده در ۲۴ آبان ماه ۱۴-مهرداد دشتی‌ نیا، شهروند بهبهان کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۱۵-محمدحسین قنواتی، شهروند بهبهان کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۱۶- بهروز ملکی، شهروند مریوان ۱۷- کاوه محمدی، شهروند جوانرود کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۱۸- حمزه نقدی، فرزند عزیز، شهروند جوانرود کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۱۹- ابراهیم مرادی، شهروند جوانرود کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۲۰- عزیز (نام خانوادگی نامشخص)، کارمند ناشنوای شهرداری جوانرود، شهروند جوانرود کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۲۱- مبین عبداللهی، ۲۶ ساله، متاهل، اهل روستای شبانکاره شهر روانسر کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۲۲-محمد میرزایی، ۲۱ ساله، شهروند کرمانشاه ۲۲-(نام نامشخص) تدین، شهروند بهبهان کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۲۳- احمد حشم‌دار، شهروند بهبهان کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۲۴- علی حسینی، شهروند تبریز، محل سکونت باغمئشه ۲۵-فرزاد انصاری (تزمی‌پور)، شهروند بهبهان امروز به خانواده تحویل داده شده و به خاک سپرده شد. کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۲۶- جبار توجاره، فرزند عبدالرحمن، شهروند جوانرود کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۲۷-شلیر دادوند، اهل روستای مردآباد شهرستان بوکان کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۲۸- ادریس (نام خانوادگی نامشخص)، شهروند بوکان کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۲۹- هیوا (نام خانوادگی نامشخص)، شهروند بوکان کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۳۰- مهدی پاپی، ۳۱ ساله، شهروند کرج ۳۱- عبدالله قویمی، فرزند شهروز اهل روستای قلات، شهر صدرای شیراز کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۳۲- رسول قویمی، فرزند شهروز، اهل روستای قلات، شهر صدرای شیراز کشته شده در ۲۶ آبان ماه ۳۳- (نام نامشخص) موسوی ۳۰ ساله، شهروند رامهرمز ۳۴- شهرام معینی، ۴۴ ساله، متاهل، پدر دو دختر، اهل منجیل و ساکن کرج، وی امروز در منجیل به خاک سپرده شده است. ۳۵- محمود دشتی‌ نیا، شهروند بهبهان کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۳۶- علی (نام خانوادگی نامشخص)، آرایشگر در منطقه ذوالفقاری، شهروند بهبهان ۳۷- (نام نامشخص) پارسایی، روستای اسلام آباد ۳۸- (نام نامشخص) پارسایی، شهرک اسلام آباد ۳۹- ادریس بیواره، شهروند مریوان ۴۰- دانیال استواری، اهل روستای هانی گرمله ندوشه، شهرستان مریوان ۴۱- کاوه رضایی، شهروند جوانرود ۴۲- نادر بیرانوند، ۲۲ ساله، از اهالی محله جعفرآباد، شهروند کرمانشاه ۴۳- مظفر ظهیری، فرزند نصور، شهروند کرمانشاه ۴۴- مجید هاشمی، فرزند پایدار، شهر صدرا شیراز ۴۵- مینا شیخی، ۵۰ ساله شهروند سقز، محل کشته شدت تهران، وی در پشت بام خانه خود مورد اصابت شلیک نیروهای امنیتی قرار گرفته است. ۴۶- رضا جعفری، ۲۸ ساله، شهروند شیراز، نیروهای امنیتی از تحویل جسد وی به خانواده امتناع کرده‌اند. ۴۷- یونس هوشنگی، شهروند جوانرود کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۴۸- احمد خواجه آلبوعلی(دریس)، اهل شهر جراحی (شهرک چمران)، شهرستان ماهشهر ۴۹- (نام نامشخص) حطاوی، فرزند عبدالله، اهل شهر جراحی (شهرک چمران)، شهرستان ماهشهر ۵۰- قاسم باوی، فرزند منصور، اهل شهر جراحی (شهرک چمران)، شهرستان ماهشهر ۵۱- محمد خالدی، اهل شهر جراحی (شهرک چمران)، شهرستان ماهشهر ۵۲- عدنان حلالی، اهل شهر جراحی (شهرک چمران)، شهرستان ماهشهر ۵۳-(نام و نام خانوادگی نامشخص) همسر مختار عتیقی، اهل شهر جراحی (شهرک چمران)، شهرستان ماهشهر ۵۴- عباس عساکره، اهل شهرک طالقانی، شهرستان ماهشهر ۵۵- منصور دریس، اهل شهرک طالقانی، شهرستان ماهشهر ۵۶- مجتبی عبادی، اهل شهرک طالقانی، شهرستان ماهشهر ۵۷- آرین رجبی، ۲۱ ساله، شهروند مریوان ۵۸- ابراهیم مطوری، خرمشهر ۵۹- هادی قربانی ۶۰-آمنه (سیما) شهبازی، شهروند سرآسیاب شهر ملارد کرج ۶۱- یوسف خالدی، شهروند ماهشهر ۶۲. شبنم دیانی، بهبهان، ۶۳. پژمان قلی پور، ۱۸ ساله، اهل لنگرود.

در همین رابطه، روز یکشنبه، عدنان حسن‌پور، روزنامه‌نگار از مریوان، خشونت به کار گرفته شده از سوی نیروهای امنیتی را بی‌سابقه توصیف کرده و گفته است: “نیروهای امنیتی از روز شنبه که اعتراضات گسترده‌تر شد به طور مستقیم به سوی مردم تیراندازی شروع به تیراندازی کردند.” به گفته وی، دست‌کم شش تن از شهروندان مریوانی بر اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد و بسیاری دیگر زخمی شده‌اند.

آقای حسن‌پور از کشته شدن ۷ تن در جوانرود و یک تن در سنندج خبر داده است.

گزارش ها حاکی از این است که، در اعتراضات اخیر، تعدادی زیادی در کردستان و کرمانشاه کشته شده اند، برخی منابع محلی تعداد کشته شدگان این منطقه را ۹۰ تن اعلام کرده اند هر چند هرانا کماکان قادر به تایید این آمار نیست، همین منابع اعلام کردند در سنندج یک جوان ١۶ ساله کشته و ٢۵ شهروند دیگر نیز زخمی شدەاند. به علاوه، به گفته محمدرضا آمویی، فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه، سرگرد ایرج جواهری در شهر کرمانشاه، روز شنبه ۲۵ آبان ماه، در درگیری با معترضان کشته شده است. سپاه پاسداران نیز اعلام کرده است که دو عضو بسیج در ملارد و یک بسیجی در شهرستان بهارستان به دست معترضین کشته شده‌اند.

سپاه سید‌الشهدا استان تهران کشته شدن دو تن از نیروهای بسیج و یک تن از سپاه پاسداران را تایید کرده و طی بیانیه‌ای توضیح داده است که هر سه نفر با سلاح سرد کشته شده‌اند. نام این افراد “مرتضی ابراهیمی” و “مصطفی رضایی” مامور بسیج در ملارد و “مجید شیخی” مامور بسیج در بهارستان عنوان شده است. خبرگزاری‌های رسمی از کشته شدن یک افسر درجه دار یگان ویژه از ماهشهر به نام سروان رضا صیادی نیز خبر داده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز از شمار بالای کشته‌ها، زخمی‌ها و بازداشتی‌ها در اعتراضات ایران “وحشت‌زده” شده و اظهار داشته است که نگران قطعی اینترنت در این کشور برای “سرکوب خونین” در خلاء خبری است.

ویدئویی از روز گذشته به دست هرانا رسیده است که حاکی از جو ملتهب و در حال انتقال مجروحین در  بیمارستان سجاد شهریار است. همچنین ویدئویی دیگر از ۲۷ آبان ماه از به آتش کشیده شدن کیوسک نیروی انتظامی در اسلامشهر حکایت می‌کند.

معترضان این روزها شعارهایی از جمله “پول نفت گم شده، خرج فلسطین شده.”، “حقمونو می‌گیریم، ذلت نمی‌پذیریم”، “نترسید نترسید، ما همه با هم هستیم”، “نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران”، “ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد”، “بنزین گرون‌تر شده، فقر فقیرتر شده”، “توپ تانک فشفشه، روحانی باید گم بشه”، “دیکتاتور حیا کن، مملکتو رها کن”، “همشهری باغیرت، حمایت حمایت” ، “روحانی حیا کن، مملکتو رها کن”، “ایرانی بسه دیگه، غیرتت رو نشون بده” و “ما دیگه پول نداریم، واویلا، واویلا”، “ملت ما عاصیه، برده‌داری کافیه” و “ما دیگه خسته شدیم” سر داده‌اند.

لازم به ذکر است، ساعات پایانی پنج شنبه ۲۳ آبان ماه، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بدون اعلام قبلی از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در کشور خبر داد و گفت که این تصمیم مصوبه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه در حکومت ایران صورت گرفته است. بر این اساس بنزین سهمیه‌ای با افزایش ۵۰ درصدی به قیمت هر لیتر هزار و ۵۰۰ تومان و بنزین آزاد با افزایش سه برابری به قیمت هر لیتر ۳ هزار تومان عرضه خواهد شد.

این خبر در حالی عنوان شد که پیشتر در تاریخ ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۸،بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران همزمان با اعلام خبر کشف میدان جدید نفتی ایران، خبرهای افزایش قیمت بنزین در سال جاری را شایعات اعلام کرده و گفت: هر وقت دستوری به ما داده و ابلاغ شد به اطلاع مردم می‌رسانیم.

تجمعات روزهای اخیر با حضور گسترده مردم در شهرهایی از جمله اهواز، شوشتر، دزفول، گچساران، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، رشت، شیراز، بندرعباس، گرگان، خرم‌آباد، قم، ایلام، کرج، سنندج، دورود، قزوین، اراک، مهدیشهر، گرمسار، شاهرود، نجف آباد، شهریار ، مریوان، تهران، تبریز، اردبیل، ارومیه، ساوه، پاسارگاد، قلعه حسن خان، ورامین، دهدشت، ساری، یاسوج، قائمشهر، شهرکرد، ملک شهر، پرند، دماوند، پلدختر، نیشابور، سرپل ذهاب، کهنوج، یزد، بوشهر، بهمئی، سقز، جوانرود، تهران‌شهر، اراک و… شکل گرفته بود. این تجمعات کماکان در برخی شهرها ادامه دارد.

برای اطلاع از سابقه اعتراضات لطفا بنگرید:

روز نخست؛ گزارشی از اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف کشور؛ نسبت به افزایش قیمت بنزین/ویدیو

 گزارشی از دومین روز اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف ایران نسبت به افزایش قیمت بنزین / ویدیو

*افزایش قیمت بنزین؛ گزارشی از سومین روز تجمعات اعتراضی در سراسر کشور / ویدیو

چهارمین روز اعتراضات؛ قطع ارتباطات در ایران، بازداشت معترضان و خشونت نیروهای امنیتی / ویدیو

*روز پنجم اعتراضات سراسری؛ تداوم قطعی اینترنت، افزایش آمار کشته‌ شدگان و افزایش خشونت‌ ها / ویدیو

*ششمین روز اعتراضات به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف ایران/ ویدیو

لینک به ویدیو در یوتوب:


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.