عضو میز ایران پارلمان اروپا: آنچه در ایران می‌گذرد برای اروپا غیرقابل قبول است

جمعه, 1ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

نماینده سوئدی پارلمان اروپا در گفت‌وگو با دویچه‌وله فارسی می‌گوید: اتحادیه اروپا و موگرینی باید فشار بیشتری بر رژیم ایران وارد کنند. آنچه امروز در ایران می‌گذرد غیر قابل قبول است.

    
Abgeordnete Europäisches Parlament Jytte Guteland aus Schweden (picture-alliance/TT/N.H. Jåma)

با ادامه  ناآرامی‌ها در شهرهای سراسر ایران و روشن‌تر شدن ابعاد خشونت و سرکوب دولت، ‌پارلمان ارو‌پا هفته آینده این موضوع را بررسی خواهد کرد.

جیته گوته‌لند، عضو سوئدی پارلمان اروپا، چهار‌شنبه ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) به دویچه وله فارسی گفت: «ایران موضوع جلسه هفته آینده ما خواهد بود. ما قصد داریم با موگرینی صحبت کنیم و از او بخواهیم که به رژیم ایران فشار بیشتری وارد کند. ما معتقدیم آنچه که در ایران می گذرد غیر قابل قبول است.»

خانم گوته‌لند افزود: «چنانچه ایران در رفتار خود تجدیدنظر نکند و زندانیان را آزاد نکند، روابط ایران و اروپا لطمه خواهد خورد. هرچند برای اروپا توافق هسته‌ای بسیار مهم است، اما حقوق بشر و آزادی‌های مدنی نیز از اصول ماست. در صورتی که این وضع ادامه پیدا کند، اتحادیه اروپا به خاطر روابطش با کشوری که این اصول را نادیده می‌گیرد مورد انتقاد قرار خواهد گرفت.‌»

روز سه‌شنبه، ۲۹ آبان،  نیز گروهی از نمایندگان پارلمان سوئد در مقابل ساختمان پارلمان این کشور گرد هم آمدند و با در دست داشتن پلاکاردهایی که بر آنها “هشتگ اعتراضات ایران” نوشته شده بود، عکس دسته‌جمعی گرفتند.

خانم گوته‌لند اخباری را که از کشتار، دستگیری گسترده و قطع اینترنت از ایران به گوش می‌رسد، به شدت ناراحت‌کننده خواند و تاکید کرد: ‌«موگرینی باید در این رابطه نقش فعال‌تری اتخاد کند. او باید به اطلاع حکومت ایران برساند که روابط ایران و اروپا به رعایت حقوق بشر و آزادی شهروندان این کشور بستگی دارد.‌»

طبق گزارش سازمان عفو بین‌الملل،  دست‌کم ۱۰۶ نفر در جریان این اعتراضات جانشان را از دست داده‌اند. اینترنت در ایران از غروب شنبه ۲۵ آبان  قطع شده و تنها دسترسی محدود به برخی سایت‌های داخلی از شامگاه دوشنبه ۲۳ آبان ممکن شده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم در بیانیه‌ای به قطع کامل اینترنت در ایران اشاره کرده و آن را ناقض حقوق بین‌الملل دانسته است.

جیته گوته‌لند به دویچه وله فارسی گفت: «ما آنچه را در ایران می‌گذرد رصد می‌کنیم. حکومت ایران نمی‌تواند صدای معترضان را خاموش کند. بنابراین بهتر است به ایشان گوش کند و خواست‌هایشان را بشنود.»

روابط ایران و اتحادیه اروپا در حال حاضر به دلیل اختلاف بر سر نحوه اجرام توافق اتمی، با تنش‌هایی همراه بوده است و ناظران ‌پیش‌بینی می‌کنند که تاکید بیشتر اتحادیه ارو‌پا بر نقض حقوق بشر در ایران بر شدت این تنش‌ها خواهد افزود.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.