یکی از مهندسان پیشین ‘اینترنت ملی’ ایران: خیلی ناراحتم

جمعه, 1ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

یکی از مهندسان پیشین درگیر در ایجاد شبکه موسوم به “اینترنت ملی” در مصاحبه اختصاصی با بی‌بی‌سی فارسی از نقش خود در این پروژه و استفاده کنونی از آن اظهار تاسف کرده است.

این فرد، که از ایران خارج شده و بی‌بی‌سی برای حفظ امنیتش با نام مستعار “آندره” از او یاد می‌کند، درباره استفاده چند روز اخیر حکومت ایران از شبکه داخلی برای قطع ارتباط شهروندان عادی با شبکه جهانی، گفت: “خیلی ناراحتم”.

با بروز اعتراضات گسترده به گرانی ناگهانی بنزین، دسترسی شهروندان ایرانی به اینترنت قطع شد و نزدیک به پنج روز شهروندان عادی به اینترنت دسترسی نداشتند. این قطع دسترسی به اینترنت، با منتقل کردن تبادل اطلاعات به شبکه داخلی ممکن شد.

آندره به بی‌بی‌سی فارسی گفت: “کار ما بر این اساس بود که بتوانیم امنیت کشور را برقرار بکنیم، نه اینکه از دستاوردمان برای کشتن مردم استفاده کنیم.”

“ما این پروژه را برای حفاظت از زیر ساخت‌ها راه انداختیم.”

دولت ایران در آغاز طرح شبکه ملی اطلاعات، ایمنی در برابر حمله‌های سایبری، کاهش هزینه‌های ارزی و رونق کسب و کارهای اینترنتی را دلیل ایجاد آن می‌خواند.

ایران تنها کشوری نیست که شبکه داخلی خود را دارد و سانسور اخبار تنها انگیزه‌ای نیست که برای ایجاد چنین شبکه‌ای وجود دارد. حفظ امنیت اطلاعات داخلی و اسرار تجاری و ممانعت از امکان آن که آمریکا اطلاعات را رصد کند، از این جمله انگیزه‌هایی است که می‌تواند ایجاد یک شبکه داخلی را توجیه کند.

اما بسیاری از ناظران می‌گویند شبکه ملی اطلاعات در ایران با هدف سانسور ایجاد شده است.

آندره درباره قطع اینترنت و استفاده از “اینترنت ملی” در آن گفت: “این خیلی آدم را ناراحت می‌کند.”

این مهندس پیشین پروژه اینترنت ملی همچنین گفت که تصور می‌کند همکاران سابقش هم حس مشابهی داشته باشند. او گفت: “مسلم بدانید که دیگر همکاران من هم همین احساس را دارند و می‌خواهند از کشور خارج بشود. خیلی‌ها دوست نداشتند حتی در ایران بمانند.”

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.