دیدبان حقوق بشر خواستار انتشار آمار رسمی قربانیان و بازداشتی‌های ایران شد

چهارشنبه, 6ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

رسانه‌های حکومتی ایران در روزهای اخیر تلاش کرده‌اند نشان دهند که در ایران نه اعتراض، بلکه «اغتشاش» رخ داده است

رسانه‌های حکومتی ایران در روزهای اخیر تلاش کرده‌اند نشان دهند که در ایران نه اعتراض، بلکه «اغتشاش» رخ داده است

سازمان دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه،‌ ششم آذرماه، منتشر شد از دولت جمهوری اسلامی خواست تا آمار قربانی‌ها و بازداشتی‌های اعتراضات اخیر را رسما منتشر کند.

این سازمان مدافع حقوق بشر همچنین از مقامات ایران خواست تا به «تحقیقی مستقل درباره آزار و اذیت‌های احتمالی» که در جریان این اعتراضات رخ داده است مجال انجام شدن دهند.

دیده بان حقوق بشر

@hrw_fa

بیانیه سازمان دیده‌بان حقوق بشر: ۱۲ روز پس از اعتراضات مقامات هنوز از اعلام تعداد دقیق کشته شدگان سر باز میزنند. گروه‌های حقوق بشری بیش از ۱۴۰ کشته را تخمین میزنند. نیروهای امنیتی ۷ هزار نفر را دستگیر کرده‌اند. https://www.hrw.org/news/2019/11/2۷/iran-deliberate-coverup-brutal-crackdown 

View image on Twitter
See دیده بان حقوق بشر’s other Tweets

دور تازه اعتراضات گسترده در ایران در روزهای آخر آبان‌ماه گذشته با خبر ناگهانی افزایش قیمت بنزین آزاد به سه برابر آغاز شد.

حکومت جمهوری اسلامی از روز دوم یعنی شنبه، ۲۵ آبان‌ماه، با قطع کردن ارتباط آن‌لاین مردم و سرکوب گسترده معترضان به این اعتراضات پاسخ داد.

پس از گذشته نزدیک به دو هفته از افزایش قیمت بنزین هنوز دست‌کم پنج استان در ایران از حق ارتباط آن‌لاین محرومند و هنوز کشور به اینترنت موبایل دسترسی دوباره نیافته است.

طبق برآوردهای رادیوفردا و سازمان عفو بین‌الملل، پاسخ حکومت به اعتراض ناراضیان دست‌کم ۱۴۳ کشته و بیش از چهار هزار بازداشتی به دنبال داشته است.

این در حالی است که مقام‌های ایرانی حال نزدیک به یک هفته است که از «پیروزی بر اشرار» سخن می‌گویند.

اما این آمارها بسیار محتاطانه است و بسیاری بر این باورند که آمار کشته‌ها و قربانیان واکنش حکومتی بسیار بیش از این‌هاست.

در مورد بازداشتی‌های هفته گذشته در سراسر ایران یک نماینده مجلس حتی عدد هفت هزار را در رسانه‌ها مطرح کرده است.

در واکنش به این اتفاقات در کشور، دیدبان حقوق بشر در گزارش خود از «لاپوشانی عامدانه سرکوب وحشیانه» سخن گفته و متذکر می‌شود که حکومت «۱۲ روز پس از آغاز این اعتراضات از انتشار آمار قربانی‌ها سرباز می‌زند».

مایکل پیج،‌ از مدیران این سازمان، در این باره می‌گوید: «بی‌خبر گذاشتن خانواده‌ها از سرنوشت نزدیکان‌شان در عین دامن زدن به فضای ترس و انتقام‌جویی استراتژی عامدانه دولت برای سرکوب نارضایتی است.»

آقای پیج در ادامه از دفتر حقوق بشر سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی خواسته است که مقامات جمهوری اسلامی را وادار به پاسخ‌گویی کنند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.