مکرون: تغییر در ایران باید از درون باشد و نه از خارج کشور

پنجشنبه, 7ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه در خصوص ناآرامی‌ها و تظاهرات ایران گفت که هر تغییری باید از داخل خانه باشد و نه از خارج کشور.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای مکرون در جریان سخنرانی با دیپلمات‌های خارجی در پاریس گفت: «امروز یک بحران در ایران روی داده و این بحران، از مسئله آزادی بیان مردم ایران می‌آید.»

رییس جمهوری فرانسه افزود: «نقش ما این است که باید مراقب، هشیار و محتاط باشیم تا اطمینان پیدا کنیم حقوق تظاهرکنندگان ضایع نمی‌شود.»

آسوشیتدپرس می‌نویسد، سخنان آقای مکرون هم به نوعی فاصله گرفتن از سیاست دولت آمریکا و دونالد ترامپ به نظر می‌رسد که از معترضان ایرانی حمایت کرده، هم فاصله گرفتن از موضع مقامات جمهوری اسلامی که کشورهای خارجی را پشت این اعتراض معرفی کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا پیشتر در پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر گفته بود: «احترام فراوان برای مردم ایران قائلم که در حال بازپس گرفتن [کشور از دست] حکومت فاسدشان هستند. شاهد حمایت بزرگ ایالات متحده در زمان مناسب خواهید بود!»

رییس جمهوری فرانسه گفته که هیچ تغییر با ثبات و مستمری در هیچ کشوری از دفاتری در پاریس، بروکسل یا واشینگتن بیرون نمی‌آید، بلکه این کار باید از درون کشور و از قلب جامعه مدنی باید حاصل شود.

غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز چهارشنبه با ارسال نامه‌ای به دبیرکل و مقام‌های سازمان ملل متحد از آنچه «دخالت فاحش واشینگتن در امور داخلی ایران» نامیده، شکایت کرده‌ و نوشته که دونالد ترامپ و معاون او، مایک پنس، «شخصاً در حال ایجاد آشوب در ایران هستند.»

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، روز پنج‌شنبه مدعی شد که اعتراضات اخیر در ایران علیه گرانی و فضای بسته سیاسی، در خارج از کشور «طراحی» شده و گفت که «طراح اصلی این پروژه، یک آمریکایی به نام مایکل اندریا، مسئول سابق مبارزه با تروریسم سازمان سیای آمریکا» است.

اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران که در خراسان رضوی با اعتراض به گرانی و وضعیت اقتصادی آغاز شد در روزهای اخیر بیش از ۹۰ شهر ایران را دربر گرفته و سرکوب این اعتراضات تاکنون دست‌کم ۲۲ کشته برجا گذاشته و بیش از هزار نفر از معترضان نیز بازداشت شده‌اند.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده سفر ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه که قرار بود روز جمعه به تهران برود، به تعویق افتاده است.

امانوئل مکرون گفت که دو روز پیش با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران تماس داشته و به او گفته «فرانسه همیشه دلواپسانه حامی حقوق بشر و آزادی‌های بنیادی، آزادی عقیده و آزادی برگزاری تظاهرات بوده … ما همچنان میخواهیم تضمین بگیریم که این حقوق مورد احترام قرار گیرد.»

آقای مکرون گفت فرانسه و دیگر کشورها نقش واضحی برای برنامه موشکی بالستیک ایران دارند تا اطمینان پیدا کنند فعالیت موشک‌هایی با بُرد متوسط و بُرد دور، «خصمانه» نباشد.

رییس جمهوری فرانسه همچنین از ضرورت دستیابی به پیمانی سخن گفت که فعالیت‌ها و حضور منطقه ای ایران را در عراق، سوریه، لبنان و یمن، محدود کند. آقای ماکرون گفت: «چنین فعالیت‌هایی منطقه را بی ثبات می‌کند و باعث ماندگاری عوامل با تنش آفرینی زیاد می‌شود.»

بر اساس گزارش هایی از خبرگزاری فرانسه، رویترز، ک.ت/ا.ع

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.