گزارشی از آخرین وضعیت کیمیا پورصادقیان و نسیم شوقی، مادر و دختر بهایی در زاهدان

سه شنبه, 12ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – کیمیا پورصادقیان و نسیم شوقی، دو شهروند بهایی ساکن زاهدان روز سه‌شنبه ۲۸ آبان ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. مامورین در زمان بازداشت این مادر و دختر منزل آنها را نیز مورد بازرسی قرار داده و برخی وسایل شخصی آنها از قبیل لپ تاب و تعدادی دست‌نوشته را ضبط کرده و با خود بردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کیمیا پورصادقیان و نسیم شوقی، دو شهروند بهایی ساکن زاهدان اواخر آبان ماه امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

بازداشت این دو شهروند بهایی روز سه‌شنبه ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۸ در زاهدان صورت گرفته و با توجه به قطعی اینترنت در این منطقه تاکنون از بازداشت آن‌ها اطلاعی در دست نبود.

مامورین در زمان بازداشت این مادر و دختر منزل آنها را نیز مورد بازرسی قرار داده و برخی وسایل شخصی آنها از قبیل لپ تاب و تعدادی دست‌نوشته را ضبط کرده و با خود بردند.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “نزدیکان کیمیا پورصادقیان و نسیم شوقی در این مدت بارها به نهادهای قضائی و امنیتی مراجعه کردند اما نتوانسته‌اند از محل نگهداری و دلیل بازداشت آن‌ها اطلاعی کسب کنند. مسئولان مربوطه در این نهادها در پاسخ به پیگیری‌های صورت گرفته به خانواده این شهروندان گفته‌اند که آنها با اتهام «بر هم زدن امنیت ملی» بازداشت شده‌اند”.

طی دو هفته اخیر موج جدیدی از بازداشت شهروندان بهایی در ایران آغاز شده است. علاوه بر بازداشت این دو شهروند بهایی در زاهدان، روز شنبه ۹ آذرماه دو شهروند بهایی در شهرستان امیدیه و در تاریخ ۸ آذرماه دستکم ۱۰ شهروند ⁧بهایی در بهارستان اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند. در تاریخ ٢۵ آبان ماه امسال نیز یک شهروند بهایی دیگر در کرج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بود.

لازم به ذکر است که هفته گذشته تعدادی از مسئولان انتظامی و قضایی در استان اصفهان از بازداشت تعدادی از شهروندان ساکن این استان طی اعتراضات مردمی اخیر در این استان خبر داده بودند. در این گزارش آمده بود که این شهروندان تحت عنوان “لیدر و عامل اغتشاشات” شناسایی و بازداشت شدند. استفاده از این عنوان در خصوص مردم معترض بازداشت شده در حالی است که پیشتر روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده آیت الله خامنه‌ای منتشر می‌شود، با تاکید بر اینکه «مراجع قضایی مجازات اعدام با طناب دار را برای لیدرهای آشوب اخیر قطعی می‌دانند»، نوشت: «اقدام آشوبگران مصداق بغی است و مجازات قانونی و شرعی آن‌ها اعدام است.»

از روز جمعه ۲۴ آبان ماه در واکنش به افزایش قیمت بنزین، تجمعات اعتراضی در بسیاری از نقاط کشور برگزار شد. گمان این می رود بازداشت این شهروندان بهایی در شهرهای زاهدان، امیدیه، بهارستان و کرج در رابطه با اعتراضات مذکور باشد، هر چند هنوز هیچ منبعی ارتباط بین بازداشت این شهروندان بهایی و اعتراضات مورد اشاره را تایید نکرده است.

به گفته محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. قاسم میرزایی نیکو، نماینده دماوند در مجلس نیز گفت که این اعتراضات در بیش از ۵۰۰ نقطه کشور رخ داده و بیش از ۱۳۰ نفر طی آن کشته شده‌اند. سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی‌های این اعتراضات را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

هرانا در رابطه با این اعتراضات گزارش جمع بندی اولیه منتشر کرده است که می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.