افزایش نگرانی خانواده زندانیان آمریکایی و دوتابعیتی در ایران در پی سرکوب اعتراضات

پنجشنبه, 14ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

درخواست برای آزادی نازنین زاغری

درخواست برای آزادی نازنین زاغری

خانواده برخی زندانیان آمریکایی و دوتابعیتی از وضعیت آنها بعد از سرکوب اعتراضات اخیر در ایران با برگزاری نشستی مطبوعاتی اظهار نگرانی کرده‌اند.

سارا موریارتی، دختر رابرت لوینسون، مأمور سابق پلیس فدرال آمریکا که گفته می‌شود ۱۲ سال پیش در کیش بازداشت شده و پرونده‌ای باز در ایران دارد، به همراه بستگان سیامک نمازی، باقر نمازی، شهروندان ایرانی-آمریکایی و نازنین زاغری راتکلیف شهروند ایرانی-بریتانیایی روز سه‌شنبه با برگزاری نشستی مطبوعاتی از وضعیت بستگان خود که سال‌هاست در ایران بازداشت شده‌اند، اظهار نگرانی کرده و گفته‌اند اعتراضات اخیر نگرانی آنها را از وضعیت بستگانشان افزایش داده است.

بابک نمازی، که برادر و پدرش در ایران بازداشت هستند، گفته است: «بی‌تردید هرگونه اعتراض در ایران و هر وضعیتی به‌طور بالقوه بر وضعیت بستگان آنها تأثیر دارد. زندان‌ها به‌خاطر اعتراضات مملوتر شده، اینترنت (برای روزها) قطع شده و ارتباطات بسیار بیشتر از قبل پیچیده شده‌است».

سیامک نمازی و پدرش محمدباقر نمازی در اکتبر ۲۰۱۶ به جرم «همکاری با حکومت آمریکا و جاسوسی» هر یک به ده سال زندان محکوم شدند. سیامک نمازی در اکتبر ۲۰۱۵ و پدر ۸۰ ساله او که قبلاً برای یونیسف کار می‌کرد در سفری به ایران با هدف آزاد کردن پسرش در فوریه ۲۰۱۶ دستگیر شدند.

سارا موریارتی یکی از دختران آقای لوینسون نیز گفته است بعد از سال‌ها اعلام بی‌خبری جمهوری اسلامی از سرنوشت پدرش، از اینکه ایران ماه گذشته به سازمان ملل دربارهٔ باز بوده پرونده پدرش اطلاعاتی داده، قوت قلب گرفته و امیدوار است ایران وی را به آمریکا بازگرداند.

سازمان ملل به تازگی اعلام کرد که تهران اقرار کرده است آقای لوینسون یک پرونده مفتوح دارد، اما ایران می‌گوید وی «ناپدید شده‌است و اطلاعی از وضعیت کنونی این مأمور سابق اف‌بی‌آی ندارد».

خانواده آقای لوینسون اخیراً پرونده‌ای قضایی در آمریکا علیه ایران باز کردند و خواهان دریافت غرامت ۱٫۵ میلیارد دلاری از ایران شدند.

دختر وی می‌گوید این شکایت و ادعای غرامت به این سبب بوده که ایران در آینده برای اقداماتی از این قبیل تشویق نشود.

ریچارد راتکلیف همسر نازنین زاغری نیز گفته است به‌رغم اینکه چندین کشور غربی دربارهٔ گروگانگیری ایران مذاکراتی انجام داده‌اند، اما هیچ‌کدام کاری پیش نبرده‌اند.

وی گفت تحریم‌ها می‌تواند یکی از گزینه‌های تنبیهی علیه ایران به‌خاطر گروگانگیری باشد و ایران باید حس کند که عواقب واقعی گروگانگیری چیست.

خانم زاغری، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز، فروردین ۹۵ هنگام خروج از ایران در فرودگاه توسط سپاه پاسداران بازداشت و به اتهام «تلاش برای براندازی نرم» به پنج سال حبس محکوم شد، اتهام‌هایی که او، وکیلش و بنیاد تامپسون رویترز به‌شدت رد کرده‌اند.

منابع: آسوشیتدپرس، رادیو فردا / ف.ق / پ.پ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.