تراشیدن اجباری موی سر و سبیل دو درویش زندانی در زندان ایلام

جمعه, 15ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – مجید مرادی و حیدر تیموری دو تن از دراویش گنابادی زندانی، در تاریخ ۱۲ آذرماه امسال از زندان تهران بزرگ به زندان ایلام منتقل شده‌اند. پس از این انتقال مسئولان زندان ایلام با زور و اجبار اقدام به تراشیدن موی سر و سبیل این شهروندان کرده و آنها را با وضعیتی تحقیرآمیز به بند سلامت این زندان منتقل کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مسئولان زندان ایلام اقدام به تراشیدن سبیل دو تن از دراویش گنابادی زندانی کرده‌اند.

دو تن از دراویش گنابادی زندانی به نام‌های مجید مرادی و حیدر تیموری در تاریخ ۱۲ آذرماه امسال از زندان تهران بزرگ به زندان ایلام منتقل شدند.

پس از انتقال این زندانیان به زندان ایلام، مسئولان زندان با زور و اجبار اقدام به تراشیدن موی سر و سبیل این شهروندان کرده‌اند.

این شهروندان پس از تراشیده شدن موی سر و سبیل خود، با وضعیتی تحقیرآمیز و بدون رعایت اصل تفکیک جرائم به بند سلامت این زندان منتقل شده و همراه با زندانیان جرائم عادی در یک مکان نگهداری می‌شوند.

یک منبع نزدیک به خانواده این دراویش گنابادی در خصوص به هرانا گفت: “مسئولان زندان ایلام علیرغم مخالفت این دراویش و برای تحقیر آنها موی سر و سبیل آنان را با زور و اجبار تراشیده و سپس به بند سلامت زندان ایلام منتقل کرده‌اند.

مجید مرادی و حیدر تیموری دو تن از دراویش گنابادی بازداشت شده در جریان حوادث موسوم به گلستان هفتم هستند.

مجید مرادی پس از بازداشت توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده از بابت  اتهامات “اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در فرقه ضدامنیتی دراویش، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، تمرد از دستور ماموران و اخلال در نظم و آسایش عمومی” به ۷ سال حبس تعزیری، ۷۵ ضربه شلاق، ۲ سال تبعید، ۲ سال محرومیت اجتماعی و رسانه‌ای و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. این حکم مدتی بعد در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

حیدر تیموری، دیگر درویش گنابادی نیز پس از بازداشت توسط دادگاه انقلاب تهران به ۷ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال تبعید به خاش محکوم شده بود.

این درویش زندانی طی هفته گذشته همراه با تعداد دیگری از دارویش زندانی از زندان تهران بزرگ به مکان نامعلومی منتقل شده بودند.

اسامی ۳۴ تن از دراویش گنابادی که طی هفته گذشته به زندان‌های دیگر کشور منتقل شده بودند، در ادامه می‌آید:

۱- کسری نوری ۲- صالح الدین مرادی ۳- فرامرز منگری ۴- اکبر داداشی ۵- بهنود رستمی ۶- علی بهادری ۷- سعید خموشی ۸- رضا سیگارچی ۹- محسن مقدسی ۱۰- مهدی ایزد پناه ۱۱- محمدرضا درویشی ۱۲- سعید سلطان پور ۱۳- علیرضا لک ۱۴- وحید خموش ۱۵- سعید خموش ۱۶- عبدالله اسماعیلی ۱۷- شعیب اسماعیلی ۱۸- مسلم نوروزی ۱۹- سعید گودرزی ۲۰- محمد کریمایی ۲۱- بابک تقیان ۲۲- احسان ملک محمدی ۲۳- امین صفاری ۲۴- صادق قیصری ۲۵- مهدی مهدیلو ۲۶- سیدمصطفی میرمحمدی ۲۷- اردشیر عشایری ۲۸- رضا یاوری مطلق ۲۹- رضا رضایی ۳۰- مجتبی بیرانوند ۳۱- میلاد کاکاوند ۳۲- مرتضی سهراب پور ۳۳- مصطفی رهسپار ۳۴- شهاب اکبری.

گلستان هفتم به مجموعه وقایعی گفته می‌شود که از نیمه‌شب ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ با حضور پرتعداد نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف منزل دکتر نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی آغاز شد و در جریان آن  صدها تن از دراویش زخمی و بازداشت شدند.

در تاریخ ۱۰ آبان‌ماه ۹۷ هرانا در گزارشی جامع ضمن بررسی واقعه گلستان هفتم، هویت ۳۸۲ تن از دستگیر شدگان را منتشر کرده بود. بر اساس اطلاعات قابل دستیابی ۲۰۲ تن از این دراویش گنابادی توسط دادگاه انقلاب تهران جمعاً به ۱ اعدام، ۱۰۸۰ سال و ۲ ماه حبس تعزیری، ۵۹۹۵ ضربه شلاق، ۴۶ سال ممنوع‌الخروجی، ۱۱۴ سال تبعید و ۷۲ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شدند، از سرنوشت و جزئیات پرونده ۱۸۰ تن دیگر کماکان اطلاعی در دست نیست.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.