ایران هم‌چنان در فهرست بزرگ‌ترین زندان‌های روزنامه‌نگاران در جهان

پنجشنبه, 21ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

کمیته محافظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) اعلام کرد که بزرگ‌ترین زندان برای روزنامه‌نگاران در جهان به ترتیب چین، ترکیه، عربستان سعودی، مصر، اریتره، ویتنام و ایران هستند و با بروز اعتراضات تازه علیه جمهوری اسلامی شمار روزنامه‌نگاران زندانی در ایران «به ۱۱ نفر» افزایش پیدا کرده است.

این کمیته که در نیویورک مستقر است می‌نویسد برای چهارمین سال پیاپی، دست‌کم ۲۵۰ روزنامه‌نگار در سطح جهان زندانی هستند و اقتدارگرایانی چون شی جین‌پینگ (چین)، رجب طیب اردوغان (ترکیه)، محمد بن سلمان (عربستان)، و عبدالفتاح سیسی (مصر) هیچ نشانه‌ای از کاستن از فشار بر رسانه‌های منتقد نشان نمی‌دهند.

کمیته محافظت از روزنامه‌نگاران در گزارش تازه خود که چهارشنبه، ۲۰ آذر، منتشر کرده در مورد ایران به بازداشت محمد مساعد، روزنامه‌نگار در تهران، اشاره کرده و می‌نویسد: «این خبرنگار اقتصادی برجسته، پس از توئیتی که در جریان قطعی اینترنت از سوی مقامات برای سرکوب اخبار اعتراض به قیمت‌های بالای بنزین زده بود دستگیر شد.»

اشاره سی‌پی‌جی به توییتی است که محمد مساعد در آن نوشته بود: «سلام جهان آزاد!» و خبر داده بود که برای آن‌لاین شدن از «۴۲ پروکسی مختلف» استفاده کرده است.

محمد مساعد در روزهای اخیر «با قید وثیقه» آزاد شده است.

کمیته محافظت از روزنامه‌نگاران می‌گوید بررسی‌های سالانه جهانی‌اش نشان می‌دهد که امسال در جهان دست‌کم ۲۵۰ روزنامه‌نگار در رابطه با کار خود زندانی شده‌اند؛ این رقم سال گذشته ۲۵۵ نفر بود.

از زمان پیگیری این آمار از سوی سی‌پی‌جی، بیشترین تعداد روزنامه‌نگاران زندانی در هر سال مربوط به سال ۲۰۱۶ میلادی با ۲۷۳ نفر است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.