محمود صادقی: گفتیم چرا به سر شلیک شده، گفتند به پا هم زده‌اند

سه شنبه, 26ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

محمود صادقی، نماینده تهران گفته است که وزیر کشور در پاسخ به پرسش یک نماینده که چرا به سر افراد شلیک شده با “بی‌خیالی” و خونسردی گفته است که به پا هم زده‌اند. صادقی از مسئولین خواسته که آمار کشته‌شدگان را اعلام کنند.

    
default

محمود صادقی نماینده تهران و یکی از امضاکنندگان نامه استیضاح وزیر کشور  در مصاحبه با وبسایت “امتیاز” گفته است که در جلسه کمیسیون مجلس به رحمانی‌فضلی، وزیر کشور درباره قانون بکارگیری سلاح در ناآرامی‌ها (مصوب سال ۱۳۷۳) تذکر داده است. صادقی ادامه می‌دهد: «گفتیم چرا به سر شلیک شده، گفتند به پا هم زده‌اند.»

حرکت‌های اعتراضی آبان ماه در بیش از ۳۰ استان ایران پس از اعلام غیرمنتظره افزایش بهای بنزین آغاز شد. مطابق مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه که به تائید رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه‌ای رسیده، از بامداد جمعه، ۲۴ آبان  قیمت بنزین سه برابر شد.

صادقی در مصاحبه خود به جلسه‌ای اشاره می‌کند که نمایندگان مجلس حدود سه هفته بعد از شروع این ناآرامی‌ها با وزیر کشور برگزار کرده‌اند. به گفته صادقی یکی از نمایندگان شهرستان‌ها اعلام کرده است که دو نفر در حوزه انتخابیه او در محدوده کرج و شهرقدس با اصابت گلوله به مغزشان جان باخته‌اند.

این نماینده که صادقی در مصاحبه‌اش نامش را ذکر نکرده از رحمانی فضلی سوال کرده است که آیا امکان تیراندازی، دست کم به پا یا کمر به پائین وجود نداشته که چنین شلیک‌هایی انجام شده است؟ وزیر کشور هم در پاسخ عنوان کرد که “خب! شلیک به پا هم انجام شده بوده است”.

به گفته صادقی نمایندگان مجلس از اینکه “آقای وزیر، با بی‌خیالی چنین مسئله‌ای را عنوان کرده” شگفت‌زده و متعجب شدند.

صادقی در بخش دیگری از مصاحبه خود توضیح داده است: «این‌طور گفته می‌شود که ما این ناآرامی را، ظرف ۴۸ ساعت جمع کردیم، مسئله من این بود که آیا جمع کردن به این معنی که این مقدار تیراندازی صورت گرفته و این همه جان باخته برجای بگذارد، هنر است؟ جمع کردن این است که شما در وهله اول اجازه بیان حرف را بدهید. آن هم معترضینی که در واکنش به یک تصمیم به شدت غیرکارشناسی و غافلگیرانه موضع گرفته و عکس‌العمل نشان داده‌اند».

مصاحبه محمود صادقی با انتشار آخرین گزارش عفو بین‌الملل هم زمان شده است. این نهاد بین‌المللی حقوق بشر در روز دوشنبه ۲۵ آذر (۱۶ دسامبر) آخرین گزارش خود درباره آمار جان‌باختگان ناآرامی‌های ایران را منتشر کرد.

عفو بین‌الملل گفته است که تعداد کشته شدگان به ۳۰۴ نفر می‌رسد. این نهاد بین‌المللی قبلا در گفت و گو با دویچه وله تائید کرده بود که آمار واقعی بیشتر از تعدادی است که این نهاد اعلام کرده است.

عفو بین الملل از جامعه جهانی خواسته است که به ایران فشار آورند تا آمار جان باختگان را اعلام کنند.

پنهان کردن آمار کشته‌شدگان توسط حاکمان ایران سبب اعتراض برخی از نهادهای مردم نهاد در داخل کشور هم شده است.

نهادهای وابسته به معلمان کشور با صدور اطلاعیه‌ای از جان‌باختن و زندانی شدن شماری از دانش‌آموزان خبر داده‌اند. جامعه پزشکان کشور هم فعالیت‌های همکاران خود در مداوای مجروحان اعتراض‌های اخیر را ستودند.

محمود صادقی، نماینده تهران در مصاحبه خود خواسته است که مسئولین آمار کشته شدگان را اعلام کنند و اگر قصد اعلام آن را ندارند حداقل به نمایندگان اطلاع دهند.

این نماینده مجلس خبر داده است که طرح تشکیل یک کمیسیون ویژه‌ به مجلس ارائه شده است تا مسئولین اگر بنای اعلام آمار کشته شدگان را ندارند این آمار را در این کمیسیون ویژه مطرح کنند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.