اعتراضات ایران؛ پارلمان اروپا خواهان ‘تحقیقات جامع و فوری’ درباره برخورد حکومت با معترضان شد

پنجشنبه, 28ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

پارلمان اروپا

نمایندگان پارلمان اروپا به محکومیت خشونت ماموران امنیتی در ایران رای دادند

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای با خانواده‌های قربانیان سرکوب اعتراضات اخیر در ایران همدردی و “خشونت نامتناسب” ماموران را محکوم کرده و همزمان خواهان آن شده است که سازمان ملل متحد “بدون فوت وقت تحقیقاتی جامع” را درباره این رویدادها آغاز کند.

در قطعنامه پارلمان اروپا از اعتراضات اخیر ایران به عنوان “بزرگترین ناآرامی ۴۰ سال اخیر” در ایران یاد شده است.

این قطعنامه می‌گوید که با گران شدن بنزین هزاران نفر از مردم ایران در سراسر کشور از حق اساسی خود برای تجمع آزادانه و بیان اعتراضاتشان استفاده کردند، اما ماموران امنیتی در ایران، بی توجه به درخواست‌های بین‌المللی، از “قوای قهریه نامتناسب” علیه معترضان استفاده کردند و در مواردی معترضان غیرمسلح را به گلوله بستند.

پارلمان اروپا به خانواده‌های کشته‌شدگان تسلیت گفته و برای زخمی‌ها آرزوی بهبود کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید در اعتراضات اخیر ۳۰۴ نفر کشته شده‌اند.

قطعنامه پارلمان اروپا کمی پس از آن تصویب شده که مجمع عمومی سازمان ملل هم در قطعنامه‌ای وضعیت حقوق بشر در ایران را محکوم کرد.

پارلمان اروپا در قطعنامه خود از مقام‌های ایرانی خواسته است که معترضان، فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران را آزاد کنند و به وکیلان و ناظران بین‌الملل اجازه دسترسی به بازداشت‌شدگان را بدهند.

این قطعنامه همچنین خواهان آزادی نسرین ستوده شده است.

اعتراضات ایرانحق نشر عکسEPA

مقام‌های ایرانی مکررا می‌گویند که انتقادهای حقوق بشری از عملکرد آنها با اهداف “سیاسی” انجام می‌شود.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، درباره قطعنامه اخیر سازمان ملل گفته است: “رویکرد حامیان این قطعنامه اتخاذ استانداردهای دوگانه در خصوص وضعیت حقوق بشر کشورها و تسری موضوع به مجامع بین‌المللی به ویژه سازمان ملل است و بر این اساس از اینکه ساز و کارهای سازمان ملل متحد مورد چنین سوء‌استفاده هایی قرار گرفته‌اند ابراز تاسف می‌نماییم”.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.