حکم‌های سنگین زندان برای هفت مدافع حقوق بشر به‌خاطر دفاع به‌حق از حقوق کارگری

پنجشنبه, 28ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

برنامه‌ی نظارت نگرانی خود را از محکومیت و آزار قضایی خانم سپیده قلیان، آقای اسماعیل بخشی، آقای امیرحسین محمدی‌فرد، خانم ساناز اللهیاری و آقای امیر امیرقلی خانم عسل محمدی، و آقای محمد خنیفر ابراز می‌‌کند. این حکم‌ها‌ با هدف مجازات آنها به‌خاطر دفاع به‌حق آنها از حقوق کارگران صادر شده است.

فراخوان فوری برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر

اطلاعات تازه
IRN 007 / 0919 / OBS 072.2
حکم محکومیت/
آزار قضایی/
شکنجه

ایران
۱۸ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۷ آذر ۱۳۹۸)
برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه‌ی مشترک «فدراسیون بین‌المللی جامعه‌ها‌ی حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، اطلاعات تازه‌ای دریافت کرده و از شما درخواست می‌کند فوری در باره‌ی موضوع زیر در ایران اقدام کنید.

اطلاعات تازه:

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌ها‌ی حقوق بشر) از محکومیت خانم سپیده قلیان، فعال جوان حقوق کارگری، آقای اسماعیل بخشی، سخنگوی سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، آقای محمد خنیفر عضو دیگر سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، آقای امیر حسین محمدی‌فرد، خانم ساناز اللهیاری، و آقای امیر امیرقلی، و خانم عسل محمدی چهار روزنامه نگار و عضو هیئت تحریریه‌ی مجله‌ی اینترنتی به نام گام در دادگاه تجدید نظر مطلع شده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی، روز ۱۴ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۳ آذر ۱۳۹۸) دادگاه تجدید نظر حکم محکومیت این هفت مدافع حقوق بشر را به اتهام «گردهمایی و تبانی علیه امنیت ملی» (ماده‌ی ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی) تایید کرد و هر یک را به پنج سال زندان محکوم کرد. این هفت مدافع حقوق بشر به‌خاطر فعالیت‌ها‌ی سندیکایی یا گزارش‌دهی درباره‌ی این گونه فعالیت‌ها‌ در چارچوب اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه [۱] در شوش، استان خوزستان در جنوب غربی ایران، محکوم شده‌اند. نگاه کنید به اطلاعات پیشینه [۲]. هر هفت تن آزاد و در خطر دستگیری به سر می‌برند.

دادگاه تجدید نظر همچنین محکومیت و حکم دو سال زندان آقای بخشی را به اتهام‌ «اهانت به رهبری» (ماده‌ی ۵۱۴) تایید کرد. آقای بخشی باید بیشترین حکم محکومیت یعنی پنج سال زندان را بگذراند.

برنامه‌ی نظارت نگرانی خود را از محکومیت و آزار قضایی خانم سپیده قلیان، آقای اسماعیل بخشی، آقای امیرحسین محمدی‌فرد، خانم ساناز اللهیاری و آقای امیر امیرقلی خانم عسل محمدی، و آقای محمد خنیفر ابراز می‌‌کند. این حکم‌ها‌ گویا با هدف مجازات آنها به‌خاطر دفاع به‌حق آنها از حقوق کارگران صادر شده است. برنامه‌ی نظارت از دولت‌مردان می‌خواهد فوری و بدون قید و شرط به آزار آنها و نیز کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر در ایران خاتمه دهند.

اطلاعات پیشینه:

در ماه نوامبر ۲۰۱۸ (آبان ۱۳۹۷) کارگران شرکت نیشکر هفت تپه اعتصابی یک ماهه را آغاز کردند. خواست آنها دریافت دستمزدها‌ی عقب افتاده و بازگرداندن مالکیت این مجتمع صنعتی کشاورزی به مالکیت عمومی بود. هفت تپه بزرگترین مجتمع نیشکر در ایران است که هزاران کارگر را در استخدام خود دارد. روز ۱۸ نوامبر ۲۰۱۸ (۲۷ آبان ۱۳۹۷) چندین فعال حقوق کارگری دستگیر شدند.

آقای اسماعیل بخشی، خانم سپیده قلیان و آقای محمد خنیفر، سه مدافع حقوق کارگری، روز ۱۸ نوامبر ۲۰۱۸ دستگیر شدند. آقای بخشی روز ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) و خانم قلیان روز ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) آزاد شدند. آنها زیر شکنجه ناگزیر از اتهام‌زنی به خود شده بودند و اعتراف‌ها‌ی آنها از تلویزیون پخش شده بود. این دو پس از آزادی اعلام کردند که زیر شکنجه ناگزیر از اعتراف شده‌اند. هر دوی آنها دوباره در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۱۹ (۳۰ دی ۱۳۹۷) دستگیر شدند. خانم قلیان تا تاریخ ۲۸ آوریل ۲۰۱۹ (۸ اردیبهشت ۱۳۹۸) در زندان سپیدار اهواز ماند، سپس به زندان اوین و پس از آن در تاریخ ۳ ژوئن (۱۳ خرداد) به زندان قرچک منتقل شد. آقای بخشی در زندان شیبان اهواز ماند و در تاریخ ۲۸ آوریل ۲۰۱۹ (۸ اردیبهشت ۱۳۹۸) به زندان اوین منتقل شد.

از: سایت جنبش جهانی حقوق بشر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.