رویترز: حدود ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات آبان در ایران کشته شده‌اند

دوشنبه, 2ام دی, 1398
اندازه قلم متن

اعتراضات

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع دولتی در ایران از کشته شدن حدود ۱۵۰۰ نفر در جریان اعتراضات آبان ماه و همچنین دستور رهبر ایران برای پایان دادن به اعتراض‌ها “به هر شکل ممکن” خبر داده است.

رویترز می‌گوید این آمار را سه مقام وزارت کشور ایران که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، در اختیار این خبرگزاری گذاشته‌اند.

بر اساس این گزارش دست کم ۱۷ نوجوان، حدود ۴۰۰ زن و همین طور تعدادی از نیروهای امنیتی و پلیس در میان کشته‌شدگان هستند.

مقام‌های ایران هنوز آماری از تعداد کشته‌شدگان وقایع آبان ماه ارائه نداده‌اند.

سکوت و پنهان‌کاری مقام‌های رسمی و اعمال سانسور شدید هم‌زمان با تهدید و ارعاب خانواده‌های کشته‌شدگان برآورد تعداد جان‌باختگان و زخمی‌های اعتراضات آبان ماه را برای گروه‌های حقوق بشری با موانع جدی روبرو کرده است.

عفو بین‌الملل در تازه‌ترین بیانیه خود شمار کشته‌های اعتراضات اخیر ایران را دست کم ۳۰۴ نفر برآورد کرده است.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، پیشتر از احتمال کشته شدن بیش از هزار نفر در این اعتراضات خبر داده بود.

رویترز گزارش داده که دو نفر از مقام‌هایی که آمار کشته‌شدگان را در اختیار این خبرگزاری گذاشته‌اند، گفته‌اند که این ارقام را بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از نیروهای امنیتی، قبرستان‌ها، بیمارستان‌ها و پزشکی قانونی به دست آورده‌اند.

خامنه‌ایحق نشر عکسKHAMENEI.IR
به گزارش رویترز آیت‌الله خامنه‌ای در روز دوم اعتراض‌ها از شیوه برخورد با ناآرامی‌ها انتقاد کرده و گفته که اعتراض‌ها باید به هر شکل ممکن متوقف شود

دستور آیت‌الله خامنه‌ای

در گزارش رویترز همچنین به نقل از منابع دولتی گفته شده که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران درباره اعتراض‌ها دستور داده بود که “به هر شکل ممکن” متوقف شود.

رویترز می‌گوید سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان آقای خامنه‌ای و یک مقام دیگر، دستور رهبر ایران درباره اعتراض‌ها را تایید کرده‌اند. این خبرگزاری نام و مقام این افراد را در گزارش خود نیاورده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید دفتر سخنگوی دولت ایران حاضر نشده درباره انتساب دستور سرکوب به رهبر ایران اظهار نظر کند و نمایندگی ایران در سازمان ملل هم به درخواست رویترز برای واکنش به این گزارش پاسخی نداده است.

در این گزارش آمده است که در شامگاه روز یکشنبه ۲۶ آبان، در دومین روز اوج گرفتن اعتراض‌هایی که با گران شدن بنزین آغاز شد، آیت‌الله خامنه‌ای با مقام‌های ارشد امنیتی، حسن روحانی، رئیس جمهور و تعدادی از اعضای کابینه دیدار کرده است.

رویترز به نقل از سه مقامی که نزدیک به حلقه اطراف رهبر ایران توصیف شده‌اند، گزارش داده است که در آن جلسه رهبر ایران از شیوه برخورد با ناآرامی‌ها انتقاد کرده و از سوزاندن تصویر خود و خراب کردن مجسمه‌ای از آیت‌الله خمینی، رهبر پیشین ایران “خشمگین” بوده است.

به گزارش رویترز او در این جلسه گفته: “جمهوری اسلامی در خطر است. هر کاری لازم است برای پایان دادن (به اعتراضات) انجام دهید.”

بنا بر این گزارش کسانی که در آن جلسه بوده‌اند درباره این که اعتراض‌ها با هدف سرنگونی حکومت شکل گرفته اتفاق نظر داشته‌اند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.