افزایش شمار زنان زندانی سیاسی تحصن کننده در اوین به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات آبان

دوشنبه, 2ام دی, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – از ساعت ۹ صبح روز شنبه ۳۰ آذرماه پنج تن از زنان زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین به نام‌های منیره عربشاهی، نرگس محمدی، یاسمن آریانی، صبا کردافشاری و آتنا دائمی طی نامه‌ای از تحصن چند روزه خود در زندان به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان خبر دادند. در ساعات پایانی این روز سه زندانی دیگر در این زندان به نام‌های مژگان کشاورز، سمانه نوروز مرادی و سهیلا حجاب به جمع تحصن کنندگان پیوسته‌اند. زندانیان تحصن کننده گفته‌اند که در اعتراض به سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت علیه مردم ایران و اختناق حاکم بر جامعه تا روز ۵ دی، روز چهلم کشته شدگان اعتراضات آبان به صورت شبانه روزی در دفتر بند زنان سیاسی زندان اوین به تحصن خواهند نشست. همچنین گفته می‌شود ساعات پایانی شب گذشته رئیس زندان اوین به زندانیان تحصن کننده گفته است در صورت ادامه تحصن برای آنها پرونده جدید گشوده خواهد شد و به زندان‌های دیگر تبعید خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۳۰ آذرماه ۱۳۹۸، در ادامه تحصن پنج تن از زنان زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین، سه زندانی دیگر به جمع تحصن کنندگان پیوسته‌اند.

هویت این سه زن زندانی “مژگان کشاورز، سمانه نوروز مرادی و سهیلا حجاب” توسط هرانا احراز شده است.

مسئولین زندان اوین امروز یکشنبه ۱ دی ماه به خانواده‌های زندانیان تحصن کننده که جهت ملاقات با بستگان زندانی خود به زندان اوین مراجعه کرده‌اند، گفته‌اند که آنها به مدت سه هفته از ملاقات محروم شده‌اند. از سوی دیگر گفته می‌شود برخی زندانیان تحصن کننده خود در ادامه اقدامات اعتراضی از رفتن به سالن ملاقات و دیدار با خانواده‌هایشان خودداری کرده بودند و اکنون ۸ زن زندانی در بند زنان زندان اوین کماکان به تحصن خود ادامه می‌دهند.

یک منبع مطلع با اعلام این خبر در ادامه به هرانا گفت: از ساعات پایانی شب شنبه ۳۰ آذرماه زندانیان تحصن کننده در بند زنان به اتاق مدیر بند زنان زندان اوین (عبدالحمیدی) منتقل شدند. در آنجا تمامی وسایل شخصی ازجمله کارتکس تحصن کنندگان را ضبط کردند و تلفن های بند حدود ۲ ساعت قطع شد. پس از آن غلامرضا ضیائی رئیس زندان اوین، همراه با معاون زندان، رئیس امنیت زندان، حراست زندان به دفتر خانم عبدالحمیدی رفته و در آنجا زندانیان تحصن کننده را تهدید کرده‌اند. همچنین مسئولان زندان به آنها گفته‌اند نیروهای گارد زندان مقابل درب ورودی بند زنان حاضر هستند. این فضای امنیتی تا ساعت‌ها ادامه داشته است. در ادامه زندانیان تحصن کننده و تعدادی از زندانیان حاضر در بند زنان اقدام به سر دادن شعار و خواندن سرود کردند که با واکنش تند رئیس زندان و تهدید زندانیان مبنی بر انتقال به زندان قرچک و پرونده‌سازی جدید و تهدید به انتقال به بندهای ۲۰۹ و ۲ الف سپاه مواجه شدند”.

این منبع مطلع در ادامه گفت: “پس از اعتراض زندانیان نسبت به این اقدام، مسئولان زندان درب بند زنان را بسته و زندانیان متحصن را به راهروی زندان منتقل کردند و به آنها گفته‌اند تنها در راهروی بند می‌توانند حضور داشته باشند و از داشتن سایر امکانات محروم هستند.

لازم به یادآوری است از ساعت ۹ صبح روز شنبه ۳۰ آذرماه پنج تن از زنان زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین به نام‌های منیره عربشاهی، نرگس محمدی، یاسمن آریانی، صبا کردافشاری و آتنا دائمی طی نامه‌ای از تحصن چند روزه خود در دفتر بند زنان سیاسی زندان اوین به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان خبر داده بودند.

این زندانیان در نامه‌ای که پیشتر توسط هرانا منتشر شده است، گفته بودند: “ما جمعی از زنان زندانی سیاسی در همراهی با مطالبات مردم تحت ظلم و ستم و در همزمانی یلدای امسال با چهلم کشته شدگان اعتراضات مردمی و در اعتراض به سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت علیه مردم ایران و اختناق حاکم بر جامعه، از روز شنبه ۳۰ آذرماه امسال از ساعت ۹ صبح در دفتر بند زنان سیاسی زندان اوین به تحصن خواهیم نشست و این شب نه تنها پای سفره یلدا نمی‌نشینیم بلکه در دفتر زندان یاد عزیزان کشته شده را گرامی خواهیم داشت. این تحصن تا روز ۵ دی، روز چهلم کشته شدگان شبانه روزی ادامه خواهد داشت”.

لازم به یادآوری است از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. قاسم میرزایی نیکو، نماینده دماوند در مجلس مدعی شد در این اعتراضات بیش از ۱۳۰ نفر کشته شده‌اند. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

روز سه‌شنبه ۱۲ آذرماه هرانا در رابطه با این اعتراضات نسخه دوم گزارش جمع بندی خود را منتشر کرد. تعداد ۷۱۳۳ بازداشت در جریان اعتراضات آبان از حاصل جمع بندی منابع دولتی و غیردولتی در این گزارش مستند شده است؛ هر چند با توجه به گستره اعتراضات و میزان خشونت ها رقم واقعی دستگیر شدگان تا چند برابر این رقم قابل تصور باشد. در خصوص کشته شدگان این اعتراضات نیز مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه نوع آمار را در نظر گرفته است، آمار نخست که صرفا تخمین های کلی است و منابع آن نهادها یا رسانه های غیردولتی هستند که طی گزارشات مختلفی جمعا از حدود ۴۳۰ کشته در کشور روایت می کنند. روند شناسایی و راستی آزمایی جان باختگان توسط هرانا کماکان ادامه دارد. همچنین لیست اسامی ۲۲۷ نفر از کشته شدگان که هرانا تا زمان تنظیم این گزارش موفق به گردآوری آن شده بود و در نسخه دوم گزارش جمع بندی اعتراضات خونین آبان منتشر شده است. از سوی دیگر تعدادی که هرانا مستقلا تا زمان انتشار آن گزارش قادر به راستی آزمایی مستقل شده است ۸۸ تن را در بر می‌گرفت.

نسخه کامل این گزارش را با نام “آبان خونین” می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.