دولت ژاپن اعزام هواپیماهای گشتی و ناو جنگی به خاورمیانه و دریای عمان را تصویب کرد

جمعه, 6ام دی, 1398
اندازه قلم متن

دولتنخست وزیر و شماری از اعضای کابینه ژاپن – اعزام نیروی نظامی به خارج موضوعی مهم در ژاپن است

هیئت دولت ژاپن اعزام هواپیماهای گشتی و ناو جنگی به خاورمیانه و منطقه دریای عمان را تایید کرده است.

دبیر هیئت دولت ژاپن گفته است که اعضای کابینه در جلسه امروز خود تصمیم گرفتند که اوایل سال آینده، ناو جنگی و هواپیماهای گشتی ارتش این کشور به منظور حفاظت از آزادی کشتیرانی به منطقه دریای عمان اعزام شود. قانون اساسی ژاپن به خصوص بر خودداری این کشور در مشارکت در عملیات نظامی در خارج تاکید دارد و اعزام واحدهای ارتش به خارج از مرز موضوعی حساس در این کشور تلقی می شود.

پیشتر، ایالات متحده و کشورهای اروپایی هرکدام تشکیل ائتلاف های دریایی متفاوتی را برای حفاظت از آزادی کشتیرانی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز اعلام کرده بودند.

ژاپن از شرکت در نیروی چند ملیتی محافظت از کشتیرانی در خلیج فارس که به ابتکار آمریکا تشکیل می شود خودداری ورزیده اما گفته بود که خود اقداماتی را در این زمینه صورت خواهد داد.

روحانی و آبهحق نشر عکسTASNIMNEWS
برخی از ناظران هدف ژاپن از پذیرش روحانی را طرح موضوع اعزام ناو جنگی به منطقه بدون برانگیختن خصومت ایران دانستند

در ماه های مه و ژوئن سال جاری و پس از اجرایی شدن مرحله دوم تحریم نفتی آمریکا علیه ایران، انفجارهایی در چند نفتکش در بنادر کشورهای جنوبی خلیج فارس روی داد و همچنین چند کشتی هدف حمله قرار گرفت.

از جمله هنگام دیدار شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن از تهران به منظور جلب حمایت رهبران ایرانی برای گفتگو جهت حل اختلافات با آمریکا، یک نفتکش ژاپنی نیز هدف حمله قرار گرفت و آسیب دید.

نفکسحق نشر عکسGETTY IMAGES
یک نفتکش ژاپنی هم از جمله شناورهایی بود که در اوایل سال و هنگام حضور نخست وزیر ژاپن در تهران در خلیج فارس هدف حمله قرار گرفت

مقامات برخی کشورهای غربی و عربی دولت ایران را مسئول این حملات و همچنین حمله به تاسیسات نفتی سعودی دانسته و به اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهوری، و برخی دیگر از مقامات ایرانی در مورد اقدامات تلافی جویانه در برابر قطع صادرات نفت خود نسبت دادند. ایرانیان این اتهام را رد کرده اند.

حسن روحانی در سفر اخیر خود به ژاپن گفت که موضوع امنیت کشتیرانی در منطقه در دستور مذاکرات او با نخست وزیر ژاپن قرار داشته است. برخی ناظران گفته اند که یکی از اهداف ژاپن از پذیرش درخواست دولت ایران برای سفر آقای روحانی طرح موضوع اعزام واحدهای حفاظتی به خلیج فارس بوده بی آنکه نارضایی ایران برانگیخته شود.

دولت ایران گفته است که نیروهای نظامی آن مسئولیت حفاظت از کشتیرانی در منطقه را برعهده دارند اما برخی کشورهای دیگر این نیروها را عامل اخلال در کشتیرانی از جمله انفجار در نفتکش ها و تلاش برای توقیف چند کشتی عبوری از تنگه هرمز دانسته اند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.