فرانسه سفیر ایران را برای ادامه بازداشت ‘تحمل‌ناپذیر’ فریبا عادلخواه و رولان مارشال احضار کرد

شنبه, 7ام دی, 1398
اندازه قلم متن

فریبا عادل خواه و رولان مارشال

فریبا عادلخواه و رولان مارشال

وزارت خارجه فرانسه برای اعلام اعتراض خود به ادامه بازداشت فریبا عادلخواه و رولان مارشال، دو پژوهشگر شهروند فرانسه، بهرام قاسمی، سفیر ایران در پاریس را احضار کرده است.

فرانسه بازداشت خانم عادلخواه و آقای مارشال را “تحمل‌ناپذیر” خوانده است.

خانم عادلخواه، که ایرانی‌تبار است، در هفته جاری به همراه کایلی مورگیلبرت، پژوهشگر استرالیایی زندانی در ایران، اعتصاب غذا کرده است.

خانم‌ها عادلخواه و مورگیلبرت با هم زندانی شده‌اند.

در روزهای گذشته امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و شهردار پاریس با اعلام حمایت از دو پژوهشگر فرانسوی زندانی در ایران خواهان آزادی آنان شدند.

وزارت خارجه فرانسه می‌گوید به سفیر ایران ابلاغ شده که “فریبا عادلخواه و رولان مارشال باید بی فوت وقت آزاد شوند و مقام‌های ایرانی وضعیتشان را کاملا شفاف کنند”.

سخنگوی قوه قضاییه ایران چندی پیش بازداشت خانم عادلخواه را تایید کرد اما جزئیاتی از اتهام او ارائه نداد و گفت “به لحاظ ماهیت پرونده هنوز فرصت مناسب برای اطلاع رسانی در این باره نیست.”

خانم عادلخواه پژوهشگر حوزه مردم‌شناسی بوده و تحقیق درباره جنبه‌های بین‌المللی روابط روحانیون شیعه، به خصوص میان ایران، عراق و افغانستان، یکی از مسائل مورد علاقه او بوده است.

آقای مارشال متخصص امور شرق آفریقا و خانم گیلبرت هم پژوهشگر مطالعات اسلامی است.

علاوه بر این سه تن، چندین پژوهشگر علوم اجتماعی در ایران زندانی هستند. همچنین چندین شهروند دوتابعیتی و یا شهروندان کشورهای غربی در ایران زندانی هستند.

به تازگی ژیائو وانگ، پژوهشگر آمریکایی در ازای آزادی مسعود سلیمانی در آمریکا از زندان اوین آزاد شد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.