زندانیان معترض؛ صدور حکم ۵۶ سال زندان برای ۱۶ معترض در زندان شیبان اهواز

یکشنبه, 8ام دی, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – ۱۶ شهروند خوزستانی توسط دادگاه کیفری شهرستان باوی به اتهام “اخلال در نظم زندان، نزاع دسته جمعی و ضرب و شتم و توهین به کارمندان زندان” هر یک به تحمل سه سال و شش ماه حبس تعزیری و در مجموع به ۵۶ سال زندان محکوم شده اند. این حکم در تاریخ ۳۰ آبان ماه به متهمان ابلاغ شده است. این افراد سال گذشته در زمان حضور در زندان شیبان اهواز در اعتراض به عدم اجرای اصل تفکیک جرایم و فقدان رسیدگی پزشکی کافی دست به اعتصاب غذا و اعتراض زده و برخی از آنها در پی ضرب و شتم توسط مسئولان زندان به بیمارستان منتقل شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شانزده تن از زندانیانی که سال گذشته در زندان شیبان دست به اعتصاب زده بودند، توسط دادگاه کیفری شهرستان باوی هر یک به تحمل سه سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده اند.

براساس این حکم که در تاریخ ۳۰ آبان ماه توسط قاضی منصور معتمدی زاده رئیس شعبه ۱۰۱ کیفری دو شهرستان باوی صادر  و به آنها ابلاغ شده است ۱. مسلم امری فرزند جاسم از شهرستان اهواز ۲. قاسم حسین پور فرزند مهدی از شهرستان باوی ۳. امین معاوی فرزند حنش از شهرستان اهواز ۴. عادل شریفی فرزند ناصر از شهرستان اهواز ۵. حسن طاهر میاحی فرزند جاسم از شهرستان اهواز ۶. یونس طائی فرزند احمد از شهرستان سوسنگرد ۷. عبدالرزاق عمیداوی از شهرستان حمیدیه ۸. میلاد طاهر میاحی از شهرستان اهواز ۹. محمد امین محمدی فرزند علی از شهرستان حمیدیه ۱۰. باقر عبیداوی فرزند دعیر از شهرستان حمیدیه ۱۱. قاسم محمدپور فرزند هرمز شهرستان کارون ۱۲. مهدی خانی پور فرزند کریم از شهرستان اهواز ۱۳. علی سواری فرزند حسن از شهرستان اهواز ۱۴. علی عبیداوی فرزند طالب ۱۵. ماجد جلیزی فرزند کریم شهرستان اهواز ۱۶. محمد داورشناس فرزند راشد از شهرستان شوش هر یک به ۳ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده اند.

اتهام این افراد در ابلاغیه صادر شده “اخلال در نظم زندان، نزاع دسته جمعی و ضرب و شتم و توهین به کارمندان زندان” عنوان شده است. شماری از آنها هم اکنون در در حال گذراندن محکومیت پیشین خود در زندان هستند، برخی با قرار وثیقه به صورت موقت و تعدادی با پایان دوره محکومیت خود از زندان آزاد شده اند.

لازم به یادآوری است، اواسط بهمن ماه سال گذشته شماری از زندانیان سیاسی در اعتراض به عدم اجرای اصل تفکیک جرایم، محدودیت تماس‌ تلفنی و نبود خدمات بهداشتى در بند ۵ زندان شیبان اهواز دست به اعتصاب غذا و اعتراض زده بودند. مدتی بعد و در تاریخ ۱۲ اسفندماه ۹۷، تعدادی از آنها به محوطه این زندان منتقل شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند. در پی این درگیری ۹ تن از زندانیان پس از ضرب و شتم به سلول‌های انفرادی منتقل شدند. قاسم محمدپور (شبیب سواری)، امیر معاوی و عبدالرزاق عسداوی نیز مصدوم شده و به بیمارستان منتقل شدند. این زندانیان نهایتاً بدون رسیدگی کافی در مورد وضعیت سلامتی‌شان به سلول‌های انفرادی منتقل شده بودند.

پیشتر یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفته بود: “بعد از اعتراضات زندانیان سیاسی و امنیتی و اعتصاب غذای آنها در اعتراض به عدم تفکیک جرائم، مسئولان زندان شیبان، زندانیان جرائم دیگر را از زندانیان سیاسی جدا کرده و به بند ۸ منتقل کردند. بدین صورت زندانیان سیاسی در بندهای ۴ و ۵ ماندند، اما در بین آنها تعدادی از زندانیان دیگر جرائم که سابقه خشونت و درگیری داشتند باقی مانده بود که روز یک‌شنبه میان آنها با زندانیان سیاسی درگیری به وجود آمد”.

وی همچنین افزوده بود: “در هنگام درگیری مسئولین زندان از جمله آقایان سخاوت، رئیس زندان، لاله زاری، زارع، ذوالفقاری و سید حمید موسوی در محل حاضر شدند و زندانیان سیاسی را مورد ضرب و شتم قرار دادند. مدتی بعد از درگیری، نیروهای امنیتی به بند ۵ حمله کردند، ۱۲ نفر از زندانیان را به محوطه زندان برده و مورد ضرب و شتم قرار دادند و سپس به سلول‌های انفرادی منتقل کردند. در پی این درگیری سه تن از زندانیان مصدوم شده و به مرکز درمانی منتقل شدند”.

مسئولانی که به شهادت زندانیان در نقض حقوق بشر در زندان مشارکت دارند

مسئولانی که به شهادت زندانیان در نقض حقوق بشر در زندان مشارکت دارند

عدم رعایت اصل تفکیک جرایم و استفاده ابزاری مسئولان زندان شیبان اهواز از اختلاف عقاید بین زندانیان محبوس در این زندان به افزایش فشار بر زندانیان سیاسی این زندان مبدل شده است. این فشارها در اواسط بهمن‌ماه به تنش و خشونت منتهی شد که در پی آن تعدادی از زندانیان سیاسی در اعتراض به این رفتار مسئولین دست به اعتصاب غذا زده و خواهان رعایت اصل تفکیک جرائم شدند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.