روحانی: تحریم حدود ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد ایران را کم کرد

سه شنبه, 10ام دی, 1398
اندازه قلم متن

قطار

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران درآمد از دست رفته ایران به دلیل تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا را در سه سال اخیر حدود ۲۰۰ میلیارد دلار اعلام کرده است.

آقای روحانی امروز سه‌شنبه (دهم دی ماه) در مراسم راه‌اندازی قطار گلشهر به شهر جدید هشتگرد گفته است: “اگر جنگ اقتصادی نداشتیم از سال ۹۵ تا امروز ۲۰۰ میلیارد دلار منابع اضافی وارد کشور می‌شد، اگر تحریم نبود نفتی که امروز ما می‌فروشیم و مقدار آن بالا نیست ۵۰ میلیارد سال گذشته و ۵۰ میلیارد امسال درآمد ما افزایش می‌یافت.”

مقام‌های ایران از اعلام آمارهای مرتبط با فروش نفت خودداری می‌کنند ولی بر اساس تخمین‌ها، صادرات نفت ایران به زیر نیم میلیون بشکه در روز کاهش یافته است؛ در آوریل ۲۰۱۸ میلادی و پیش از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، صادرات ایران روزانه به ۲/۵ میلیون بشکه هم می‌رسید.

شرکت ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، اخیرا میزان صادرات روزانه نفت ایران در ماه نوامبر را ۲۱۳ هزار بشکه اعلام کرد که اگر چنین باشد، ایران در میان ۱۴ عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، کمترین صادرات را بعد از گابون و گینه داشته است.

mehrnews
ملت ما در زندگی روزمره و نیازهای ضروری خود دچار مشکل نیست. آمار نشان می‌دهد روند اشتغال ما با وجود تحریم‌ها درست بوده است ما توانستیم تورم را در بهار امسال تاحدودی مهار کنیم
حسن روحانی
رئیس جمهوری ایران

حسن روحانی همچنین گفته است: “اگر تحریم نبود پارسال و امسال درآمد ما ۱۰۰ میلیارد دلار بیشتر بود و اعتبارات خارجی که استفاده می‌کردیم تا پایان امسال، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بود که این رقم در مجموع دویست میلیارد می‌شد. ما الان آن را نداریم.”

او همچنین گفته اداره ایران به سختی صورت می‌گیرد.

اظهارات امروز آقای روحانی درباره مشکلات ناشی از تحریم‌های آمریکا در حالی است که او دیروز گفته بود شهروندان ایرانی در نیازهای ضروری مشکلی ندارند.

او در مراسم روز ملی صنعت پتروشیمی گفته بود: “ملت ما در زندگی روزمره و نیازهای ضروری خود دچار مشکل نیست. آمار نشان می‌دهد روند اشتغال ما با وجود تحریم‌ها درست بوده است ما توانستیم تورم را در بهار امسال تاحدودی مهار کنیم. پارسال رشد اقتصادی ما منفی بود و امسال امیدواریم این رشد منفی نباشد.”

این اظهارات در حالیست که مرکز آمار ایران اخیرا نرخ تورم سالانه آذر ماه را ۴۰ درصد اعلام کرده و نرخ تورم نقطه به نقطه که از اردیبهشت ۹۸ رو به کاهش گذاشته بود از آذرماه و بعد از افزایش قیمت بنزین افزایش یافت.

تورم نقطه به نقطه در آذر ماه امسال به ۲۷/۸ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (آبان) هشت دهم درصد افزایش نشان می‌دهد.

مرکز آمار نرخ تورم سالانه در آذر ماه را ۴۰ درصد اعلام کرده استحق نشر عکسANADOLU AGENCY
مرکز آمار نرخ تورم سالانه در آذر ماه را ۴۰ درصد اعلام کرده است

با توجه به افزایش قیمت بنزین انتظار می‌رود در ماه‌های پیش رو تورم تشدید شود؛ رئیس بانک مرکزی ایران البته تاثیر گرانی بنزین بر تورم را سالانه ۴ درصد اعلام کرده است.

صندوق بین‌المللی پول (آی ام اف) در گزارشی در اوایل آبان گفته بود ایران برای جبران کسری بودجه خود در سال جدید میلادی نیاز به فروش نفت به قیمت ۱۹۴ دلار و ۶۰ سنت دارد.

دولت ایران پیش بینی کرده در سال آینده خورشیدی (۱۳۹۹) روزانه یک میلیون بشکه نفت با نرخ بشکه‌ای ۵۰ دلار روانه بازار کند.

بر اساس لایحه بودجه سال آینده، دولت ایران پیش بینی کرده در سال ۹۹ مجموع درآمد نفت و گاز به ۲۲/۲ میلیارد دلاربرسد؛ ۱۸/۲ میلیارد دلار صادرات نفت و ۴ میلیارد دلار صادرات گاز.

کارشناسان می‌گویند در شرایط کنونی، با توجه به تحریم‌های نفتی آمریکا و خودداری کشورها از خرید نفت از ایران، تحقق چنین درآمدی چندان واقعی به نظر نمی‌رسد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.