نماینده مجلس: به ما گفتند تعداد کشته‌شدگان اعتراضات ۱۷۰ نفر است

پنجشنبه, 12ام دی, 1398
اندازه قلم متن

یک ماه و نیم پس از اعتراضات آبان ۹۸ که به کشته‌شدن دست‌کم چند صد نفر از معترضان انجامید، یک نماینده مجلس، روز پنج‌شنبه ۱۲ دی، گفت: «در کمیسیون امنیت ملی به ما گفتند ۱۷۰ نفر، ولی باید این آمار رسمی اعلام شود.»

به گزارش ایلنا، مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس، در خلال سخنرانی خود در کنگره حزب متبوع خود گفت: «قوه قضائیه می‌گوید شورای عالی امنیت ملی باید آمار کشته‌های آبان را بدهد. خب این آمار را بدهد. در کمیسیون امنیت ملی به ما گفتند ۱۷۰ نفر.»

آمار ۱۷۰ نفر پیش از این در ماهنامه «پاسدار اسلام» چاپ قم نیز ذکر شده بود، با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هنوز شمار کشته‌ها و بازداشت‌شدگان اعتراض‌های آبان‌ماه را اعلام نکرده‌اند و اعلام آمار رسمی را به همدیگر حواله می‌دهند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید دست‌کم ۳۰۴ نفر در فاصله روزهای ۲۵ تا ۲۸ آبان کشته شده‌اند. سازمان حقوق بشر ایران شمار کشته‌ها را دست‌کم ۳۲۴ نفر اعلام کرده و وب‌سایت کلمه نیز دست‌کم ۳۶۶ نفر.

در این میان، خبرگزاری رویترز آمار کشته‌ها را تا هزار و ۵۰۰ نفر تخمین زده است.

در همین حال، موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب، روز گذشته آمار رویترز را دروغ خواند و گفت آمار کشته‌شدگان «به‌مراتب کمتر از هزار و ۵۰۰ کشته‌ای است که از سوی رویترز اعلام شد».

با این حال این مقام قضایی نیز حاضر به اعلام رسمی تعداد کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ توسط نیروهای امنیتی و انتظامی نشد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران هم روز ۱۸ آذر وعده داده بود که به زودی «به تفکیک استان‌ها و علت» آمار کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ اعلام خواهد شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی نه تنها آمار سازمان‌های حقوق بشری و رسانه‌های داخلی و خارجی از جمله وب‌سایت کلمه [دست‌کم ۳۶۶ کشته] نزدیک به میرحسین موسوی و خبرگزاری رویترز را تکذیب می‌کنند، بلکه مسئولیت اعلام آمار کشته‌شدگان را نیز بر عهده دیگر نهادها می‌اندازند.

طفره رفتن حکومت از اعلام آمار قربانیان در حالی صورت می‌گیرد که درخواست‌ها در داخل و خارج از کشور برای اعلام تعداد کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشتی‌ها این اعتراض‌ها افزایش یافته و حتی جوزف بورل، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از حکومت ایران خواسته با تحقیقات معتبر و شفاف شمار جان‌باختگان و افراد بازداشت شده را روشن کنند.

در همین حال، بر اساس گزارش‌های دریافتی، عصر روز چهارشنبه ۱۱ دی، جنازه یکی از مفقودان اعتراضات سراسری آبان به نام هاشم مرادی، در حاشیه شهر جوانرود استان کرمانشاه در کنار رودخانه صفی‌آباد، پیدا شده است.

برخی از شهروندان از مشاهده آثار شکنجه بر بدن او خبر داده‌اند. هاشم مرادی که در جریان اعتراضات آبان در میان اعتراضات دیده شده بود پس از آن از روز یکشنبه ۲۶ آبان مفقود شده بود.

گفت‌وگو با سارا کردپور، خبرنگار آژانس حقوق بشری موکریان در سنندج

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، روز ۲۶ آذر در واکنش به پرسشی درباره پیدا شدن جنازه برخی معترضان حوادث آبان ۹۸ در رودخانه‌ها گفته بود: «مرگ‌های مشکوک را بررسی می‌کنیم»، اما هنوز خبری در مورد این بررسی‌ها منتشر نشده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.