پاسخ دانشگاه به معترضان: بودجه نداریم

پنجشنبه, 12ام دی, 1398
اندازه قلم متن

زیتون: در پی تجمع اعتراضی جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران درباره وضعیت بحرانی خوابگاه‌های‌شان معاون دانشجویی دانشگاه تهران اعلام کرد که برای بهبود وضعیت خوابگاه‌ها بودجه ندارند و کاری از دست دانشگاه برنمی‌آید. این در حالی است که پیش‌تر خبر ریزش سقف در دو خوابگاه‌ تهران منتشر شده بود هرچند دانشجویی آسیب ندید. 

معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت: تقریباً اکثر ساختمان‌های دانشگاه تهران، ساختمان هایی قدیمی هستند و اینکه ما در شرایط فعلی اقتصادی کشور، بتوانیم همه آنها را مورد بازسازی اساسی قرار دهیم، مشخصاً امری غیرممکن است. با این وجود اما کارهایی در حد تعمیرات و بازسازی‌های نسبی را براساس بودجه سالانه ای که به این منظور تخصیص داده می‌شود، انجام می‌دهیم.

آقای حبیبا درباره خرابی آسانسور یکی از ساختمان‌ها که ۱۱ طبقه دارد و دانشجویان را با مشکلات رفت و آمد مواجه کرده گفت: خوابگاه حافظ نیاز به بازسازی داشت که اقدامات لازم برای این منظور از تابستان آغاز شد. در این میان با وجود همه مشکلات و گرفتاری‌های مالی دانشگاه، بسیاری از قطعات و تجهیزات آسانسور هم تعویض و در واقع کاملاً بازسازی شد.

حبیبا ادامه داد: در این میان اما با اینکه مجوزهای لازم در خصوص بیمه و گواهی آتش نشانی خیلی زود بدست ما رسید، به دلیل بروکراسی پیچیده و طولانی مدت برای اخذ مجوز سازمان استاندارد، فرآیند دریافت آن بیش از یک ماه به طول انجامید و نهایتاً پس از ۴ بار رفت و آمد بازرسین این سازمان، همین شنبه گذشته (۷ دی ماه) گواهی استاندار به دست ما رسید.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران گله کرد که دانشجو تصور می‌کند مسئولین دانشگاه دست روی دست گذاشته و اقدامی انجام نمی‌دهند؛ او افزود: دانشگاه تهران ۲۸ خوابگاه در سطح شهر دارد که طبیعتاً ممکن است برخی از آنها فرسوده باشد؛ در عین حال خود کوی دانشگاه هم که ساختمان‌هایش ۸۰ -۹۰ سال پیش ساخته شده قاعدتاً از جمله ساختمان‌های فرسوده به شمار می‌روند. دانشگاه تهران در مجموع، بدون احتساب خوابگاه‌های شهرهای کرج، پاکدشت، فومن، کیش و سایر شهرها، ۱۰۸ خوابگاه فقط در تهران دارد که بخش عمده آنها در کوی دانشگاه و ۲۸ ساختمان هم در سطح شهر واقع شده است؛ لذا ما با توجه به ساختمان‌های موجود، هر سال بر اساس یک برنامه ریزی و اولویت بندی با تکیه بر بودجه‌ای که داریم، تعدادی از ساختمان‌ها را بصورت اساسی بازسازی می‌کنیم. همین امسال این اقدام در مورد ۵ ساختمان انجام شد.

حبیبا در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت که به دانشجویان حق می‌دهد که از وضعیت خوابگاه‌ها راضی نباشند. او با اشاره به وضع اقتصادی کل کشور در برهه کنونی و تاکید بر اینکه بودجه کنونی به هیچ عنوان کفاف هزینه‌های تعمیر، تجهیز و بازسازی این تعداد خوابگاه دانشگاه تهران را نمی‌دهد، افزود: در این شرایط ما سعی داریم با مدیریت هرچه بهتر منابع، هزینه‌ها را پوشش دهیم. هرچند به نظر، بچه‌ها راضی نیستند و بعضاً هم به آنها حق می‌دهیم که وضعیت خوابگاه‌ها باید بهتر از اینی که هست، باشد. ولی با این بودجه محدودی که داریم، نتوانسته ایم رضایت کامل دانشجویان را بدست آوریم. معتقدم که در وضعیت فعلی، شاید تنها راه ممکن این باشد که مسئولین کشور، فکری اساسی در این باره کنند. بطور مثال؛ همین حالا که نمایندگان مجلس در حال بررسی لایحه بودجه هستند، بد نیست با توجه به اینکه نخبگان از سر تا سر کشور در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل هستند، کمک کنند تا شرایطی فراهم شود تا این بچه‌ها با طیب خاطر دوران تحصیل خود را بگذرانند و صرفاً به فکر آینده سازی ایران باشند.

 به گفته او « ۹ ماه گذشت؛ فقط ۲۰ درصد اعتبارات تعمیر و تجهیز را دادند؛ تا این ماه از سال قاعدتاً باید ۷۵ درصد بودجه تخصیص داده می‌شد که متأسفانه اینچنین نشده است. من به خود دانشجویان هم گفتم که حقشان است که در بهترین شرایط اسکان داشته باشند و تحصیل کنند. ولی موضوع بودجه و محدودیت‌های مالی، حقیقتاً دست ما را بسته است و با این منابع موجود، امکان اینکه بتوانیم بیشتر از این کاری انجام بدهیم وجود ندارد.»

دو طومار دانشجویی و هزاران امضا

اعتراضات دانشجویان چهار دانشگاهِ صنعتی شیراز، سلمان فارسی، دانشگاه فسا و مرکز آموزش عالی لامرد در استان فارس که در مخالفت با روند پولی‌سازی دانشگاه آغاز شده بود همچنان ادامه دارد؛ دانشجویان پس از انتشار بیانیه مشترکی که پیش‌تر در زیتون منتشر شد اکنون دست به تحصن زده‌اند و در حال جمع‌آوری امضا برای طوماری هستند که بر مطالبات‌شان تاکید می‌کند.

همزمان بیش از ۲هزار تن از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی با امضای توماری خواستار «حذف بدون قید و شرط مصوبه جریمه» شدند و نسبت له پولی‌سازی دانشگاه هشدار دادند. در این تومار خطاب به ریاست و هیئت امنای دانشگاه شهید بهشتی آمده است:

 «دانشگاه می‌بایست موجبات تحصیل علم و معرفت را برای همه اقشار فراهم آورد. متاسفانه دانشگاه دارد تبدیل به بنگاهی می‌شود که حداقل امکانات تحصیلی را به ازای پرداخت هزینه‌های گزاف در اختیار دانشجو می‌گذارد.

 لازم به ذکر است بنابر نص اصل مهم ۴ قانون اساسی: دولت موظف است وسائل آموزش و پروش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. ما دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تحصیل رایگان را حق مسلم خود می‌دانیم. خواسته صریح ما حذف بدون قید و شرط مصوبه جریمه مربوط به واحدهای حذف شده، افتاده و جبرانی برای دانشجویان در تمام مقاطع می‌باشد و لا غیر! منتظر پاسخ شما مسئولین عزیز هستیم. در غیر این صورت اعتراضات با شروع ترم جدید از سر گرفته می‌شود».

در مقابل اما دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرده علیرغم اعتراضات دانشجویان به سیاست پیشین ادامه می‌دهد. این دانشگاه در واکنش به اعتراضات اعلام کرد: «براساس تبصره ۱ ماده ۷ آئین نامه آموزشی مقطع کارشناسی پیوسته ورودی ۱۳۹۷ به بعد، دانشجویان مشمول آموزش رایگان در صورت حذف اضطراری، غیبت غیرموجه در کلاس و یا امتحان درس و عدم کسب نمره قبولی در هر درس برای انتخاب مجدد همان درس، موظف به پرداخت هزینه مربوط طبق مصوبه هیأت امناء دانشگاه هستند». همزمان به دلیل تاخیر در اعلام بدهی دانشجویان بابت این هزینه‌ها، دانشگاه اعلام کرد که «با توجه به اعلام با تأخیر بدهی به برخی از دانشجویان، هماهنگی لازم با امور مالی دانشگاه به عمل آمده است تا این دسته دانشجویان در ثبت‌نام نیمسال دوم ۹۹-۹۸ با مشکلی مواجه نشوند.» به گزارش مهر، در جلسه ای که با رئیس دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد، مقرر شده است که برای دروس حذف شده در ترم یک سال ۹۷، ترم ۲ سال ۹۷ و ترم یک سال ۹۸ به عنوان حذف مجاز تلقی شده و هزینه ای به آن تعلق نگیرد. همچنین هزینه دروس مردودی در نیمسال های یاد شده در بند ۱ تا زمان فارغ التحصیلی قابل پرداخت است.

آخرین وضعیت سه دانشجوی زندانی

سها مرتضایی، دانشجوی ستاره‌داری که در اعتراض به عدم امکان تامین وثیقه دست به اعتصاب غذا زده بود پس از اخراج از بند امنیتی زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شده است. خانم مرتضایی که در اعتراض به وثیقه ۵۰۰ میلیونی تعیین شده و ناتوانی در پرداخت آن، دست به اعتصاب غذا زده، در آخرین تماس تلفنی از زندان قرچک ورامین از دهمین روز اعتصاب غذای خود خبر داد.

پیش‌تر منابع دانشجویی اعلام کردند که بازپرس شعبه اول دادسرای اوین (شهید مقدس) به خانم مرتضایی گفته دستور آزادی او صادر شده است اما نیروهای امنیتی بعد از خروج از زندان اوین او را با چشمبند و دستبند به زندان قرچک منتقل کردند.

از سوی دیگر کسب اطلاع از وضعیت لیلا حسین‌زاده، دانشجوی ارشد انسان‌شناسی به نتیجه نرسیده است. او آخرین بار یک هفته پیش تماس گرفته و این بی‌خبری در حالی است که پس از تحصن ۸نفر از زندانیان زن زندان اوین در همراهی با معترضان آبان‌ماه و چهلم جان‌باختگان اعتراضات، راه‌های ارتباطی زندانیان با خانواده‌هایشان قطع شده است. 

لیلا حسین‌زاده، فعال صنفی دانشجویی دانشگاه تهران که از مردادماه در زندان اوین به سر می‌برد به همراه تعداد دیگری از دانشجویان در جریان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ بازداشت و پس از ۱۶ روز در تاریخ ۲۸ دی ماه با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

او در تاریخ ۱۶ اسفندماه همان سال، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و نیز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و به عنوان مجازات تکمیلی ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. سرانجام در تاریخ ۶ مردادماه ۱۳۹۸، به دست ماموران امنیتی در منزل خود بازداشت و پس از ده روز نگهداری در یکی از خانه های امن اطلاعات سپاه جهت اجرای حکم ۲ سال و ۶ ماه حبس تعزیری خود به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

در خبری دیگر علیرضا برادران شرکا، دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو انجمن این دانشگاه، روز پنج شنبه، پنجم دی‌ماه در بهشت سکینه کرج بازداشت شد و علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته از طرف خانواده و دوستانش، تاکنون آزاد نشده است. گفته می‌شود او به دستور وزارت اطلاعات بازداشت شده و در حاصل حاضر در زندان رجایی شهر کرج زندانی است.

آموزش ما شبیه عربستان و شوروی است

عبدالحسین نفیسی، پژوهشگر توسعه و اقتصاد آموزش و پرورش با حضور در میزگردی در دانشگاه فرهنگیان، نظام آموزشی ایران را با عربستان و شوروی سابق قابل مقایسه دانست.

به گزارش زیتون، او که در نشست تخصصی چالش پایدار در این دانشگاه فرهنگیان سخن می‌گفت با تاکید بر اینکه «تغییر ساختار هیچ تاثیری در پیشرفت آموزشی ندارد» گفت: 

«اگر فکر می‌کنید ما از اینکه در کشورمان از طرق به هم ریختن همه چیز و انقلاب گونه می‌توان آموزش و پرورش را اصلاح کرد این غلط است. مثل کاری که آقای حاجی بابایی (وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی‌نژاد) در تغییر ساختار اموزش و پرورش انجام داد. اینکار غلط است چرا که ساختار هیچ تاثیری در پیشرفت آموزشی ندارد؛ کشوری مثل سوییس چندساختار آموزشی دارد و استرالیا هم همینطور، ولی این ساختار‌ها هیچ تاثیری در پسرفت یا پیشرفت نداشته‌اند».

نفیسی افزود: «من معتقدم اصلاح آموزش باید تدریجی باشد و این تمرکز وحشتناک آموزش و پرورش باید شکسته شود چرا که شبیه عربستان و شوروی سابق است. کشور متنوع و گوناگون ما که فارسی زبان‌های آن در یک منطقه به چند گویش حرف می‌زنند و حرف هم را نمی‌فهمند را نمی‌توان از نظر آموزشی یکدست و یک شکل کرد».

به باور این پژوهشگر «نه خانواده فهمیده است که آموزش و پرورش چیست و نه دولت و حکمرانان آن؛ و چون نفهمیده‌اند نتیجه این نفهمیدن، کوتاه عمل کردن و آنی عمل کردن است که طی آن برخی نتیجه می‌گیرند این‌ها همه برمبنای نقشه بوده است. آموزش و پرورش باید برای ما امنیت عمومی و پایدار بیفزاید، آیا آموزش و پرورش اینکار را کرده است یا اینکه فقط درسی یاد داده و تمام شد؟».


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.