ترامپ: در صورت اخراج نیروهای آمریکایی عراق را تحریم می‌کنیم

دوشنبه, 16ام دی, 1398
اندازه قلم متن

پارلمان عراق با صدور قطعنامه‌ای رأی به خروج نیروهای آمریکایی از این کشور داد؛ تصمیمی که با واکنش تند کاخ سفید روبرو شده است. رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده که عراق در صورت انجام چنین اقدامی با تحریم روبرو خواهد شد.

    
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا

به موازات تشدید تنش میان ایران و آمریکا، مناسبات واشنگتن و بغداد نیز به‌شدت رو به تیرگی گذاشته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا عراق را تهدید کرد که اگر این کشور دست به “اخراج خصمانه” پنج هزار سرباز آمریکایی بزند، با تحریم‌های شدید ایالات متحده روبرو خواهد شد.

ترامپ شامگاه یکشنبه ۱۵ دی (۵ ژانویه) هنگام بازگشت از فلوریدا به واشنگتن در جمع خبرنگاران گفت، اگر عراق شروط آمریکا برای خروج نیروهای ایالات متحده را فراهم نکند، با “تحریم‌های بی‌سابقه‌ای” مواجه خواهد گردید.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین تصریح کرد، ایالات متحده تا زمانی که عراق هزینه‌پایگاه هوایی ایالات متحده در خاک این کشور را نپردازد، عراق را ترک نخواهد کرد.

او در این راستا افزود: «ما در آنجا [عراق] پایگاهی بسیار گران‌قیمت داریم که سال‌ها پیش از ریاست جمهوری من ساخته شد و احداث آن میلیاردها دلار هزینه داشته است. تا زمانی که عراق هزینه آن را نپردازد، ما هم نخواهیم رفت».

ترامپ همچنین گفت که دولت وی می‌تواند در این باره فکر کند که اطلاعات امنیتی مربوط به کشتن قاسم سلیمانی را منتشر کند. فشار بر دولت آمریکا در ارتباط با ارائه توضیحات و توجیهات لازم در مورد کشتن فرمانده سپاه قدس در خاک عراق روز به روز بیشتر می‌شود.

سربازان آمریکایی مستقر در عراق

سربازان آمریکایی مستقر در عراق

فراخوان آلمان، فرانسه و بریتانیا

با توجه به تشدید تنش در منطقه و خطر بروز جنگ، کشورهای آلمان، بریتانیا و فرانسه همه طرف‌ها را فراخواندند که “بیشترین حدِ خویشتنداری” را از خود نشان دهند.

آنگلا مرکل (صدراعظم آلمان)، امانوئل مکرون (رئیس جمهوری فرانسه) و بوریس جانسون (نخست‌وزیر بریتانیا) با انتشار بیانیه‌ای مشترک خواستار آن شده‌اند که تا جایی که ممکن است در راستای تنش‌زدایی گام برداشته شود.

در این بیانیه از جمله آمده است: «ما از همه طرف‌های درگیر در این تنش می‌خواهیم که از خود خویشتنداری و مسئولیت‌شناسی نشان دهند. موج کنونی خشونت در عراق باید پایان یابد».

سران آلمان، فرانسه و بریتانیا در بیانیه‌ خود همچنین حملات اخیر به نیروهای خارجی ائتلاف ضد داعش در عراق را محکوم کرده و نگرانی شدید خود را از “نقش منفی ایران در منطقه، به ویژه نقش سپاه پاسداران و سپاه قدس به فرماندهی قاسم سلیمانی” ابراز کردند.

پارلمان عراق روز یکشنبه (۱۵ دی) با صدور قطعنامه‌ای رای به خروج نیروهای خارجی از این کشور را داده بود.

این قطعنامه در درجه نخست متوجه پنج‌هزار سرباز آمریکایی مستقر در عراق است. قطعنامه مزبور با حمایت بیشتر نمایندگان شیعی پارلمان عراق به تصویب رسید که اکثریت کرسی‌های انتخاباتی را در اختیار دارند.

طبق این قطعنامه ماموریت ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا باید پایان پذیرد. این تصمیم به این معناست که دولت عراق بایست درخواست پیشین خود از جامعه بین‌المللی به منظور همکاری در مبارزه علیه داعش را پس بگیرد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.