۷۹ کولبر در سال ۲۰۱۹ کشته شدند

دوشنبه, 16ام دی, 1398
اندازه قلم متن

«شبکه حقوق بشر کردستان» می‌گوید ۷۹ کولبر در سال ۲۰۱۹ میلادی کشته شده‌اند.

بر اساس آماری که وبسایت این شبکه حقوق بشری روز یکشنبه ۱۵ دی‌ماه منتشر کرده در فاصله  ۱۱ دی‌ماه سال ۱۳۹۷ تا ۹ دی‌ماه سال ۱۳۹۸، برابر با سال میلادی ۲۰۱۹، «۷۹» کولبر یا از سوی ماموران نظامی جمهوری اسلامی ایران و یا بر اثر سوانح طبیعی و عدم امنیت در مسیرهای کولبری کشته شده‌اند.

همچنین طی این سال ۱۶۵ کولبر و کارگر دیگر مجروح و مصدوم شده‌اند. انفجار مین‌های پاکسازی نشده نیز از دیگر دلایل کشته شدن کولبران بوده است.

بنا بر این گزارش، سه نفر از این کشته‌شدگان از جمله فرهاد و آزاد خسروی و همچنین اسماعیل ساوجی‌نژاد کودک بوده و زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند.

ریبین رحمانی، از اعضای مدیریت شبکه حقوق بشر کردستان، در این زمینه گفت: «کشتار سیستماتیک کولبران کرد همچون سال‌های گذشته ادامه دارد.»

عضو مدیریت شبکه حقوق بشر کردستان «عدم مسئولیت‌پذیری نهاد قضایی برای پیگرد قانونی پرونده کشته‌شدگان و مسئول شناختن و مجازات قاتلان» و همچنین «عدم تصویب قوانین حمایتی از کولبران و منع‌کننده برای نیروهای نظامی از سوی نهاد قانون‌گذاری کشور» را از جمله دلایل تداوم این کشتارها از سوی نیروهای اجرایی در نهادهای نظامی و امنیتی عنوان کرد.

این آمار در حالی است که به گفته رسول خضری،‌ نماینده سردشت و پیرانشهر، سهم کولبری در میزان قاچاق در ایران «نیم درصد» است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.