جنجال بر سر مرمت گنبد شیخ‌ لطف‌الله؛ میراث فرهنگی: اتفاق خاصی نیفتاده

جمعه, 27ام دی, 1398
اندازه قلم متن

 

نمایی از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله در صبح ۲۴ دی ۱۳۹۸

نمایی از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله در صبح ۲۴ دی ۱۳۹۸

پس از آن‌که بارش برف در اصفهان در روز سه‌شنبه، ۲۴ دی، باعث بروز ابهاماتی در کیفیت مرمت اخیر گنبد مسجد شیخ‌ لطف‌الله شد، مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان شب گذشته، ۲۵ دی، با رد هرگونه مشکل اعلام کرد ادامه عملیات مرمت گنبد به‌زودی آغاز خواهد شد.

عملیات مرمت ۱۶ ترک گنبد مسجد شیخ لطف‌الله در سال ۱۳۹۷ آغاز شد و طی مرحله اول آن، دو ترک از آنها مرمت شد، اما پس از برچیدن کارگاه‌ها و نمایان شدن گنبد، جلوه‌ دورنگ آن باعث بروز ابهاماتی در شیوه مرمت شد.

این ابهامات نهایتاً منجر به تشکیل جلسه‌ کارشناسان و متخصصان منتقد با مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در ۱۶ دی‌ شد که پس از آن اعلام کردند ادامه مرمت‌ها تا تعیین تکلیف وضعیت مرمت فعلی باید متوقف شود.

با این حال، بارش برف و فرار آن از قسمت مرمت‌شده گنبد و انتشار عکس‌های آن در خبرگزاری ایسنا باعث جنجال تازه‌ای مبنی بر احتمال استفاده از مواد نامناسب و به‌کارگیری شیوه غیرعلمی در مرمت گنبد شد.

ابتدا معاون مرکز روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی عکس‌های موجود را «فوتوشاپ‌کاری» اعلام کرد، اما شب گذشته فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان، با تأیید تفاوت بافت و جلوه بخش مرمت‌شده از دیگر بخش‌های آن، مدعی شد این تفاوت به خاطر از بین رفتن قسمت آسیب‌دیده بندها و لب‌پر شدن کاشی‌ها است و هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است.

به‌گفته این مقام مسئول، بخش عظیمی از کاشی‌ها و آجرهای گنبد در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی از بین رفته بود و سال ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۵ مرمت کاملی روی این گنبد انجام شد و اوایل دهه ۶۰ نیز با توجه به آسیب‌دیدگی‌هایی که مشاهده شد، سعی کردند به‌صورت موضعی روی گنبد مرمت‌هایی را انجام بدهند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.