لغو امتحانات در «شریف»، ادامه اعتراضات در ۱۳ دانشگاه

جمعه, 27ام دی, 1398
اندازه قلم متن

زیتون ـ در پنجمین روز پیاپی، ۱۲ دانشگاه کشور صحنه اعتراضات دانشجویی به «دروغ سیستماتیک» در ماجرای سقوط هواپیما در هجدهم دی‌ماه جاری بود؛ سقوطی که به قربانی شدن ده‌ها تن از هموطنان‌مان از جمله ۴۰ تن از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های کشور انجامید.

روز گذشته، تجمعات اعتراضی در دانشگاه‌های تهران، محقق اردبیلی، رازی کرمانشاه، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه خوارزمی، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، دانشگاه اراک، صنعتی اصفهان، صنعت نفت آبادان، کردستان، خواجه نصیرالدین طوسی و تربیت مدرس برگزار شد.

شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد که «با توجه به حوادث اخیر پیش‌آمده و از دست رفتن تمرکز دانشجویان» امتحانات دیروز به عصر روز هفتم بهمن ماه موکول شد.

بنابر گزارش رسیده به زیتون، اعتراض دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران تا شامگاه سه‌شنبه، ادامه یافته و پس از اصرار معترضان بر تکرار شعار «بسیجی سپاهی، داعش ما شمایی» ماموران و افراد لباس شخصی معترضان را محاصره کردند و تا لحظه تنظیم این گزارش درهای دانشگاه بسته شده و معترضان امکان خروج از آن را ندارند.

پیش‌تر نیروهای امنیتی با پرتاب گاز اشک آور در محوطه دانشگاه امیرکبیر تلاش کردند از دامنه اعتراضات و پیوستن مردم به آن جلوگیری کنند.

در تجمع اخیر دانشگاه تبریز، دانشجویان معترض به سوی دانشکده‌ی هنر و معماری حرکت کردند که حراست و ماموران انتظامی مانع از ورود آن‌ها به دانشکده شده و دانشجویان را تهدید کردند که «یا متفرق می‌شوید یا همگی را با ون می‌بریم». سرانجام با خواندن سرود و سردادن شعار، این تجمع با هجوم نیروهای حراست و لباس‌شخصی‌ها به تشنج کشیده شد و دست‌کم هفت دانشجوی دانشگاه تبریز بازداشت شدند که پس از چند ساعت آزاد شدند. 

اعتراض دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران تا شامگاه سه‌شنبه، ادامه یافته و پس از اصرار معترضان بر تکرار شعار «بسیجی سپاهی، داعش ما شمایی» ماموران و افراد لباس شخصی معترضان را محاصره کردند

اما همچنان از برخی بازداشت‌شدگان دانشگاه‌های دیگر خبری در دست نیست. محمد اسماعیلی، دانشجوی ارشد عکاسی تهران، محمد امین حسینی، دانشجوی حقوق دانشگاه گرگان، مجید مهرپوری، دانشجوی ارشد لیزر دانشگاه خوارزمی و اشکان والی‌زاده، دانشجوی معماری دانشگاه رازی کرمانشاه از جمله این بازداشت‌شدگان هستند.

دانشگاه کردستان: به تنگ آمده‌ایم 

دانشجویان معترض دانشگاه کردستان با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند که «از وضعیت موجود به تنگ آمده‌اند و در جستجوی رهایی از بند گام برمی‌دارند».

در بخشی از این بیانیه آمده است:

«هم سو شدن و گام‌ برداشتن در راه آرمان‌های به حق عدالت و آزادی، جنسی از بازتاب درد های جامعه بودن، ایستادن در کنار طبقۀ کارگر، زنان ستم دیده، ملت های سرکوب شده، و همه آنان که از وضعیت موجود به تنگ آمده اند، نه تنها سخت نیست، بلکه تنها راه رهایی از بند است. 

دیروزهایی که صفحه به صفحه آن رنگین به خون سرخ شهیدان این مملکت شده است.

امروزهایی که مرگ را هم به شرمندگی و چالش کشیده است. اما فرداهایی که حق نداریم صفحاتش را خونی و تاریک به آیندگان بسپاریم. پس همه اقشار جامعه به خوبی باید بدانند که در نهایت، سرکوب و حذف هر کدام از ما و هرکدام از اقشار جامعه، قطعاً سرکوب و حذف دیگری را به دنبال خواهد داشت. مطالبات به حق طبقات جامعه ایران به خوبی نشان داده است که هدف همه ما یکی است و امروز بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به همبستگی و انسجام و اتحاد با حفظ هویت همه تفکرات است. 

رسالت خطیر ما دانشجویان در این برهه زمان شرم آور حکومتی، نه تنها فریاد بر آوردن، بلکه قدم برداشتن در مسیر آگاهی و شفافیتی است، که در گرو آزادی اسیر شده می‌باشد. امروز ما با تمام وجود حس زندگی را در نگاه تک تک دختران آفتاب سرزمین خود دیدیم، آنان که از ظلم به تنگ آمده‌اند و با تمام وجود فریاد برآوردند: ما همه اهل جنگیم، بجنگ تا بجنگیم. این حضور پرشور را باید به راهبردی برای رهبری این تجمع دانست و دریافت که در نهایت این تحول زنان است که جامعه را متحول و تغییر خواهد داد.»

اعتراض دانشجویان به «سیلاب تبعیض» در سیستان و بلوچستان

شوراهای صنفی دانشجویان کشور با انتشار بیانیه‌ای خواستار توجه به سیل سیستان و بلوچستان شده‌اند؛ سیلی که به روایت این بیانیه، اخبار ویرانی ناشی از آن در میان انبوه درد و رنج عمومی این روزها و تبعیض حاکم بر این منطقه، بدل به اخباری درجه دوم شده است.

در این بیانیه آمده است:

«همزمان با تمام درد و رنج هایی که این روزها بر زیست ما تحمیل شده است و خیلی وقت است که آن را به عنوان یک احساس جمعی مشترک، ادراک می کنیم؛ سیلاب و ویرانی نیز به جان مردم سیستان و بلوچستان و بخشی از مناطق هرمزگان افتاده است. 

متاسفانه، اخبار این ویرانی ها در میان انبوه درد و رنج عمومی این روزها، بدل به اخباری درجه دوم و ثانویه شده است تا بار دیگر چرخه ی استثمار و پلکان تبعیض را به یادمان آورد.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور ضمن هم دردی و همراهی با خلق مناطق سیل زده، از اینکه دانشجویان و فعالین صنفی آنان، هنوز نتوانسته اند همچون تجربه  های زلزله کرمانشاه و سیل لرستان و خوزستان به یاری مردم بشتابند، معذب و عذرخواه است. 

لازم به ذکر است که دانش‌آموزان و دانشجویان نیز بخشی از متضررین گروه‌های آسیب دیده از بلایای طبیعی هستند و وزارت‌های علوم و آموزش پرورش موظفند ضمن تجهیز فوری مناطق و امکانات آموزشی آسیب دیده، نسبت به جابجایی ساعت‌های امتحانی و کلاسی آنان اقدام نمایند و چنانچه تعداد دانش آموزان درگیر شده با سیل اخیر بالا باشد، نسبت به تغییر تاریخ کنکور سراسری و یا اعمال “تبعیض مثبت” به نفع این دانش آموزان اقدامات لازم را انجام دهند.

همچنین موکدا متذکر می شویم، مسئولیت رسیدگی فوری به اینگونه سوانح و بلایا،  بر عهده “دولت جمهوری اسلامی ایران” و سازمان های تابعه آن است که منابع مالی مورد نیاز این کمک رسانی ها را پیشتر از درآمدهای نفتی و مالیات های عمومی اخذ کرده است.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.