شیرین عبادی با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل نسبت به سرکوب آزادی‌های مذهبی در ایران اعتراض کرد

شنبه, 5ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

شیرین عبادی، حقوقدان ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل

شیرین عبادی، حقوقدان ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل

شیرین عبادی، حقوقدان ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل، با ارسال نامه‌ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نسبت به اعمال محدودیت‌های جدید توسط رژیم ایران در زمینه آزادی‌های مذهبی واکنش نشان داد.

طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر منع صدور کارت ملی برای شهروندان ایرانی که اعتقادی به اسلام یا یکی از سه دین مسیحی، کلیمی و زرتشتی – ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی – ندارند در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است؛ اخباری که واکنش برخی از فعالان حقوق بشر و کاربران شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشته است.

نمونه‌ای از اعتراض کاربرای توئیتر به منع صدور کارت ملی:

Atish آتیش@Atiiiiish

جواد ابطحى نماینده اصولگرا
خلاصه تذکر:ضرورت بازنگرى در کارت ملى هوشمند و حذف گزینه “سایر” در کارت مذکور که موجب به رسمیت شناخته شدن فرقه هاى ضاله مى باشد،از جمله ها…
مملکتى که در گردابى از مشکلات گرفتار است و دغدغه نمایندگانش جلوگیرى از به رسمیت شناخته شدن شهروندان کشور!

مشاهده عکس در توییتر
توییت‌های دیگر Atish آتیش را ببینید

خانم عبادی یکی از منتقدان قانون جدید صدور کارت ملی در ایران است که روز پنجشنه ۳ بهمن با ارسال نامه‌ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به ایجاد محدودیت‌های جدید علیه پیروان سایر ادیان توسط جمهوری اسلامی، اظهار تاسف کرد و خواستار استفاده از کلیه امکانات قانونی جهت بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران شد.

این حقوقدان ایرانی در نامه خود، که رونوشتی از آن را نیز به دبیرکل سازمان ملل متحد، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، گزارشگر آزادی مذهب، گزارشگر آزادی بیان، و گزارشگر بازداشت‌های خودسرانه ارسال کرده، با اشاره به این که در ایران حدود ۳۵۰ هزار بهایی در ایران زندگی می‌کنند، آورده است که در ایران تعدادی افراد خداناباور، بهایی، یارسان، و ایزدی زندگی می‌کنند که بدین نحو از حق شهروندی محروم می‌شوند.

خانم عبادی در انتهای نامه خود با اشاره به این که «پاسخ هر اعتراضی در این کشور گلوله یا زندان است»، یادآور می‌شود که به رغم تذکرات متعدد بین‌المللی و اعتراضات داخلی، وضعیت حقوق بشر در ایران روز به روز بدتر شده و در حال تبدیل به بحران است.

به تازگی نمایندگان ۳۳ کشور از جمله آمریکا روز جمعه ۱۷ آبان در نشست دوره‌ای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران از نقض حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی از جمله شهروندان بهایی در ایران انتقاد کردند و از دولت ایران خواستار رعایت حقوق آنها شدند.

نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر و دولت ایالات متحده بارها آزار و زندانی کردن پیروان اقلیت‌های مذهبی در ایران را محکوم کرده‌اند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، نیز مرداد ماه سال جاری در دومین گزارش خود درباره شرایط حقوق بشری در ایران گفت که جمهوری اسلامی دیگر بهائیان را صرفا به خاطر عقاید مذهبی آنها اعدام نمی‌کند، اما خطر یورش و بازداشت و زندانی کردن آنها، پیوسته وجود دارد و از اوت ۲۰۰۵ بیش از ۱۱۶۸ بهایی بازداشت و با اتهام‌های گنگ و مبهم روبرو شده‌اند.

پیشتر سام براون بک، سفیر آمریکا در امور آزادی مذهبی، به صدای آمریکا گفت: «ایران در گروه کشورهای درگیر در آزار و اذیت اقلیت های مذهبی، فجیع‌ترین کارنامه را در وزارت خارجه آمریکا دارد و این رژیم هر اقلیت مذهبی که نامناسب تشخیص دهد را مورد آزار و اذیت قرار می دهد.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، طی سخنانی در جریان رونمایی از گزارش سالانه آزادی مذهبی گفت که سرکوب بهائیان، مسیحیان، و دیگر اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران همچنان موجب نگرانی شدید است.

از: صد ای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.