لغو افتتاحیه جشنواره «فجر» بدنبال تحریم آن از سوی ۱۳۹ هنرمند ایرانی

شنبه, 5ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

بزرگترین جشنواره سالانه فیلم «فجر» در ایران پس از تحریم شدن از سوی بیش از ۱۳۹ تن از ستارگان وهنرمندان ایرانی، در حال فروپاشی است. این تصمیم هنرمندان در اعتراض به سیاست‌های دولت و سرکوب تظاهرات مردمی که به دنبال فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین برگزار شد. هواپیمای مسافربری اوکراینی به وسیله دو موشک سپاه پاسداران، مورد اصابت قرار گرفته و سرنگون شد.

در بیانیه مشترک تک جمله‌ای که به طور گسترده در شبکه های اجتماعی پخش شد ، ۱۳۹ تن از ستارگان، کارگردانان و تهیه کنندگان سینما، با دلیری تمام اعلام کردند: «ما در جشنواره فجر شرکت نمی‌کنیم».

سپاه پاسداران هفته گذشته به سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی در سحرگاه چهارشنبه ۸ ژانویه دقایقی پس از برخاستن در فرودگاه خمینی تهران، اعتراف کرد. تمام سرنشینان این هواپیما که تعداد آن ۱۷۶ نفر بود جان خود را از دست دادند.

این اذعان پس از روزها حاشا و انکار صورت گرفت و سپس، هم رئیس ستاد نیروهای مسلح و هم فرمانده هوا فضا سپاه پاسداران، اعتراف کردند که هواپیما، با آتش پدافند موشکی سرنگون شده است.

در پی این اعتراف، هزاران شهروند و در راس آنها دانشجویان در اعتراض به این حادثه و محکوم کردن پنهان سازی حقیقت ماجرا از سوی مسئولان، به خیابان‌ها ریختند که واکنش سرکوب گرانه رژیم در برخورد با این راه پیمائی ها را به دنبال داشت.

۱۳۹ ستاره و کارگردان سینمای ایران از جمله برندگان جوائز المللی همچون جعفر پناهی ، محمد رسولف و بازیگران سرشناسی چون حمید فرخ نژاد و علی مصفی در همبستگی با اعتراضات مردمی از تحریم جشنواره فجر خبر دادند.

پیش از این پیمان معادی بازیگر ، کارگردان و نویسنده سرشناس ایرانی در صفحه خود در اینستاگرام نوشت «همه سیاه پوشیم و عزادار ، من با کدام دل شاد بروم جشنواره که جشن بگیرم ؟»

او افزود: «جشنواره باشد برای روزهائی روشن که بتوانیم همه باهم زندگی را و عشق را براستی جشن بگیریم .»

گفتنی است واکنش ها محدود به ستارگان و کارگردانان سینما و اعلام تحریم جشنواره فجر از سوی آن ها نگردید بلکه بسیاری از هنرمندان موسیقی از جمله شهرام ناظری ،علی رضا عصار وعلیرضا قربانی نیز کنسرت های خود را به نشانه اعتراض ، لغو کردند.

همچنین دو تن از برجسته ترین کارگردانان تئاتر ایتالیا به نام های اورجینیو باربا و رومیوکاستیلاچی نیر شرکت در جشنواره تئاتر فجر را تحریم کردند.

تهدید و انتقاد

دستگاه قضایی ایران، سپاه پاسداران و رسانه‌های محافظه کار ،سیل عظیمی از تهدیدات و انتقادهای شدید خود را نثار هنرمندان تحریم کننده جشنواره فجر کرده‌اند.

این در حالی است که سازمان‌های حقوق بشر از دستگیری سه کارگردان تئاتر در مشهد ، دومین کلان شهر ایران در یک هفته گذشته خبر دادند.

در همین راستا ترانه علی دوستی بازیگر مشهور سینما نیز به دادگاه احضار شد.

برگزارکنندگان جشنواره بین المللی فیلم فجر با توجه به این تحریم گسترده، از لغو مراسم افتتاحیه خبر دادند که قرار بود در اول فوریه برگزار شود.

از: العربیه

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.