بازداشت یک زوج جوان بهایی، توسط نیروهای امنیتی در قائم‌شهر

یکشنبه, 6ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – فرانه منصوری و همسرش سامان شیروانی، دو شهروند بهایی ساکن قائمشهر روز پنج شنبه ۳ بهمن ماه توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. این شهروندان تاکنون از حق تماس تلفنی و دسترسی به وکیل محروم بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنج شنبه ۳ بهمن ماه ۱۳۹۸، فرانه منصوری و همسرش سامان شیروانی شهروندان بهایی ساکن قائمشهر توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

ماموران در زمان بازداشت منزل این شهروندان را مورد بازرسی قرار داده و برخی وسایل شخصی آنها ازجمله تلفن‌های همراه و لپ تاپ آنها را ضبط کرده و با خود بردند.

خانواده این شهروندان علیرغم مراجعه به اطلاعات سپاه قائمشهر، از وضعیت آنها اطلاعی به دست نیاورده‌اند و به آنها گفته شده خودمان با شما تماس خواهیم گرفت.

این شهروندان تاکنون از حق تماس تلفنی و دسترسی به وکیل محروم بوده‌اند.

تا زمان تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروندان اطلاع دقیقی در دست نیست.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.