فساد مالی در شورای نگهبان؛ واسطه‌ها برای تایید صلاحیت نامزدها پول میلیاردی درخواست می‌کنند

سه شنبه, 8ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

محمود صادقی، نماینده مجلس، از دریافت مبالغ میلیاردی توسط واسطه ها برای تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی خبر داد.

آقای صادقی دوشنبه ۷ بهمن در یک پیام توئیتری نوشت: «در این دوره‌ از انتخابات واسطه‌ها نرخ تأیید صلاحیت را بعضا تا چهار میلیارد تومان بالا برده‌اند؛ چه شود این مجلس یازدهم!!»

این نخستین بار نیست که آقای صادقی موضوع دریافت رشوه برای تایید صلاحیت نمایندگان را مطرح کرده است. او تابستان سال گذشته نیز با انتشار یک پیام در توئیتر خطاب به احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، گفته بود که فساد در دستگاه تحت مدیریت او نیز نفوذ کرده است و افرادی وابسته شورای نگهبان برای تایید صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس از نامزدها درخواست پول کرده اند.

اگرچه ادعای آقای صادقی در آغاز با شکایت شورای نگهبان مواجه شد، اما این نماینده مجلس شهود خود را به جلسه رسیدگی به اتهامات در نشست هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان برد و آنها در این جلسه گفتند که افرادی برای تایید صلاحیت آنها درخواست مبالغی از ۱۰۰ میلیون تومان تا ۲ میلیارد تومان درخواست کردند.

در گزارشی که برخی از رسانه های داخلی ایران تیر ماه گذشته منتشر کردند، آمده بود که به گفته یکی از شهود، او برای مذاکره در مورد تایید صلاحیت خود به مسجد سید عزیزالله در بازار تهران دعوت شده بود.

طرح موضوع فساد ناظران انتخابات و درخواست پول برای تایید صلاحیت نامزدها در حالیست که تابستان امسال دو عضو منصوب آیت الله خامنه ای در شورای نگهبان، محمد یزدی، و صادق لاریجانی یکدیگر را به فساد متهم کردند.

ایالات متحده بارها فساد مالی نهادینه و غارت دارایی‌های خدادادی ایران توسط وابستگان رژیم حاکم بر این کشور را محکوم کرده و آنها را از جمله عوامل اصلی مشکلات اقتصادی و مالی ایران دانسته است. از جمله چندی پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در چند توئیت درباره مقام‌های جمهوری اسلامی گفته بود که آنها به جای کمک به مردم درگیر فساد شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین در پیامی توئیتری به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد به ثروت حاکمان ایران و فساد دستگاه حکومتی جمهوری اسلامی اشاره کرد.

انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی قرار است دوم اسفند امسال برگزار شود. گزارش ها حاکی از رد صلاحیت گسترده نامزدهای برخی از گروه‌های سیاسی است.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.