دستفروش معترض که در جریان اعتراضات آبان زخمی شده بود جان باخت / ویدیو

سه شنبه, 8ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – محمد ملکی، شهروند دستفروش ۲۳ ساله در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه امسال در جاده ساوه محدوده سه راه آدران، با شلیک گلوله توسط نیروهای امنیتی از ناحیه کمر زخمی شد. گلوله با آسیب به ریه و عبور از این عضو، با اصابت به ستون فقرات متوقف شده و منجر به معلولیت آقای ملکی شده بود. این شهروند شب یکشنبه ۶ بهمن ماه در حالی که تنها دو هفته از تولد فرزندش می گذشت به دلیل جراحات وارده جان خود را از دست داد. در نهایت پیکر وی ساعاتی پیش در آرامستان امامزاده باقر گلستان صالح آباد از توابع شهرستان بهارستان در استان تهران به خاک سپرده شد. روند جان باختن زخمی شدگان حوادث آبان ماه سیر صعودی یافته است، هرانا امروز مورد مشابه دیگری را نیز گزارش کرده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد ملکی، شهروند دستفروش ۲۳ ساله در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه امسال در محدوده سه راه آدران جاده ساوه، با شلیک گلوله نیروهای امنیتی از ناحیه کمر زخمی شد و شب یکشنبه ۶ بهمن ماه ۱۳۹۸، جان خود را از دست داد.

آقای ملکی در تاریخ ۲۵ آبان ماه در جریان اعتراضات سراسری، با شلیک گلوله به ستون فقران، دچار معلولیت و ناتوانی حرکتی از ناحیه کمر و پاها شده بود که شدت جراحات وارده در نهایت منجر به فوت وی شد. گلوله با آسیب به ریه و عبور از این عضو، با اصابت به ستون فقرات متوقف شده و منجر به معلولیت آقای ملکی شده بود.

یک منبع نزدیک به آقای ملکی که به دلیل نگرانی های امنیتی نخواست نامش فاش شود، در گفت و گو با گزارشگر هرانا در خصوص نحوه جان باختن وی پس از زخمی شدن گفت: “از اواسط آذرماه محمد ملکی از بیمارستان مرخص شده و به منزل منتقل شد و در نهایت حدود ساعت ۱۱ شب ششم بهمن ماه فوت کرد. پزشکی که برای صدور گواهی فوت در منزل حاضر شده بود پس از اطلاع از وضعیت او، از صدور گواهی فوت امتناع می‌کند و می‌گوید باید به کلانتری خبر داده شود. با تماس پزشک با کلانتری، نیروهای امنیتی هم در جریان قرار گرفتند. پیکر محمد برای کالبد شکافی به پزشکی قانونی منتقل شد و چهار مامور لباس شخصی نیز در اطراف منزل مرحوم حضور پیدا کردند تا از هرگونه سروصدا جلوگیری کنند”.

پیکر آقای ملکی علیرغم مخالفت خانواده، برای کالبد شکافی به پزشک قانونی کهریزک منتقل شده بود و نیروهای امنیتی برای کالبد شکافی خانواده را تحت فشار قرار داده بودند. در نهایت پیکر وی پس از کالبد شکافی و بیرون کشیدن گلوله در آرامستان امامزاده باقر گلستان صالح آباد از توابع شهرستان بهارستان در استان تهران به خاک سپرده شد.

این منبع مطلع در خصوص فشارهای نیروهای امنیتی به هرانا گفت: “در ابتدا به خانواده ملکی گفته بودند که اگر با کالبد شکافی موافقت کنند، محمد شهید معرفی می‌شود و جنازه را برای خاکسپاری و برگزاری مراسم ترحیم تحویل می‌دهند؛ در غیر این صورت باید شبانه او را دفن کنند اما در نهایت اجازه دادند پیکر او پس از کالبدشکافی و بیرون کشیدن گلوله به خاک سپرده شود. با این حال به آنها گفتند گلوله را برای آزمایش می‌فرستند و اگر از اسلحه ماموران شلیک شده بود باید پول گلوله را نیز خانواده‌اش پرداخت کنند”.

لازم به ذکر است که در زمان بستری بودن آقای ملکی در بیمارستان، باشگاه خبرنگاران جوان، با حضور در بیمارستان و تهیه گزارش، محمد ملکی را یکی از مجروحان تیراندازی‌های “اغتشاشگران” معرفی می‌کند که هنگام بازگشت از محل کار و مراجعه به میدان تره بار مصدوم شده است. آقای ملکی در قسمتی از این گزارش که مورخ اول آذرماه از صدا و سیما منتشر شده بود می‌گوید که هم اکنون سه گلوله درون شکم او باقی مانده است. در این مصاحبه سعی می شود اینطور القا شود که گلوله ها از سوی معترضین که دولت ایران آنها را اغتشاشگر می خواند شلیک شده است.

این منبع مطلع ضمن تکذیب ادعایی که این گزارش سعی در القای آن داشت، گفت: “محمد را در بیمارستان در فضای رعب و وحشت و بیماری، مجبور به مصاحبه کرده بودند، اینکه ادعا کردند معترضان تیراندازی کردند به او کذب محض است”.

محمد ملکی، متولد ۱۳۷۵، متاهل و ساکن شهرک قلعه میر واقع در بهارستان استان تهران بود. آقای ملکی به دست‌فروشی اشتغال داشت و حدود دو هفته قبل نخستین فرزندش متولد شده بود.

گفتنی است که، هرانا پیشتر ضمن تهیه گزارشی با عنوان “گلوله و عفونت؛ بحران زخمی‌های اعتراضات آبان ماه” به وضعیت شماری از زخمی شدگان در جریان اعتراضات آبان پرداخته و نسبت به عفونت محل جراحت و امنیت جانی آنان هشدار داده بود. بنا به اطلاعات این گزارش، گروهی از شهروندان مجروح با مراجعه با مراکز درمانی بازداشت شده‌اند که به موجب همین امر شمار زیادی از مجروحان علیرغم جراحات جدی ناشی از گلوله در منازل و مکان هایی که امن در نظر گرفته می‌شود تحت درمان قرار گرفته اند.

هرانا امروز از جان باختن معترض دیگری به نام امیر (شاهپور) اوجانی به شیوه مشابه آقای ملکی خبر داده بود.

لازم به یادآوری است از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

نسخه کامل گزارش هرانا از این اعتراضات را تحت عنوان “آبان خونین” می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.

ویدیوی مربوط به صحنه های خاکسپاری محمد ملکی در ادامه می آید.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.