واکنش‌ها به ‘تمسخر’ انتخابات افغانستان در سخنرانی روحانی

چهارشنبه, 9ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن
روحانیحق نشر عکسISNA
آقای روحانی در “همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور” سخنرانی کرد

کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به دلیل “تمسخر انتخابات افغانستان” و خندیدن در جریان یک سخنرانی انتقاد کردند.

آقای روحانی در سخنرانی “همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور” دیروز خود با انتقاد از شیوه برگزاری انتخابات در ایران تاکید کرد که انتخابات در ایران باید الکترونیکی برگزار شود و گفت: “حتی افغانستان هم انتخابات الکترونیکی برگزار می‌کند”.

او این اظهارات را با خنده بیان کرد و صدای خنده حاضران هم در پی آن شنیده می‌شود.

شاه‌حسین مرتضوی،‌ مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری افغانستان، به این ویدئو واکنش نشان داده و نوشته: “به ما طعنه نزنید، از ما یاد بگیرید”.

آقای مرتضوی در صفحه رسمی فیسبوک خود،‌ با اشاره به “تلاش” افغانستان برای دست یافتن به “ارزش‌های دموکراسی، آزادی بیان، حقوق بشر و کرامت انسانی،‌ نوشته است: “افغانستان در رده‌بندی‌های آزادی بیان از همه کشورهای منطقه در جایگاه عالی قرار دارد. هم‌پذیری مذهبی و فعالیت آزاد رسانه‌ها در افغانستان بی‌نظیر است”.

او همچنین با اشاره به حصر خانگی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸، نوشته: ” در سال ١٣٩٣ رقیب انتخاباتی در افغانستان شریک قدرت شد.”

سخنگوی پیشین رئیس‌جمهوری افغانستان همچنین در ادامه نوشته:”ما زندانی سیاسی نداریم، خبرنگار زندانی نداریم، جامعه تک صدایی نمی‌باشیم”.

برخی دیگر از کاربران افغان هم به این بخش از سخنرانی آقای روحانی واکنش نشان داده‌اند.

رویینا شهابی، روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی در توییتر نوشته است:”آقای روحانی!به جای خندیدن و تمسخر انتخابات افغانستان، به حال خانواده های ۱۷۶ سرنشین پرواز اوکراین که در خاک شما مورد هدف قرار گرفت، به حال خانواده‌های معترضین آبان ۱۳۹۸ و به حال سیستان و بلوچستان گریه کنید. افغانستان را به حال خود بگذارید، پیشرفت می‌کند. شما به حال ایران فکری کنید.”

رویینا شهابیحق نشر عکس@ROEINASHAHABI

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در میزان/مهرماه امسال برگزار شد ولی به دلیل ثبت هزاران شکایت تاکنون نتایج آن اعلام نشده است.

افغانستان در دو انتخابات اخیر (پارلمانی و ریاست‌جمهوری) از دستگاه‌های بیومتریک برای ثبت آرا و مشخصات رای‌دهندگان استفاده کرد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.