تداوم بازداشت احمد زاهدی لنگرودی همزمان با طرح اتهامات جدید

جمعه, 11ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – احمد زاهدی لنگرودی، سردبیر نشریه‌ی گیلان اوجا و یکی از اعضای کانون نویسندگان ایران با گذشت بیش از یک ماه از زمان بازداشت، کماکان در زندان ضیابر گیلان بسر می‌برد و با تبدیل قرار وثیقه او به قرار کفالت مخالفت شده است. پیشتر اتهام آقای زاهدی لنگرودی “اجتماع و تبانی” از طریق حضور در مراسم چهلم یکی از جان‌باختگان اعتراضات آبان عنوان شد اما در جریان جلسه آخرین دفاع اتهام “تبلیغ علیه نظام” در خصوص فعالیت‌های مطبوعاتی وی نیز توسط دادسرای صومعه سرا به ایشان تفهیم شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸، احمد زاهدی لنگرودی، یکی از بازداشت شدگان مراسم چهلمین روز کشته شدن نوید بهبودی یکی از جان‌باختگان اعتراضات آبان، پس از گذشت ۳۷ روز کماکان در زندان ضیابر در بازداشت بسر می‌برد.

یک منبع نزدیک به خانواده آقای زاهدی در خصوص آخرین وضعیت ایشان به هرانا گفت: “در زمان بازداشت و طی این مدت دلیل بازداشت آقای لنگرودی حضور در مراسم چهلم نوید بهبودی عنوان شد و در همین خصوص اتهام “اجتماع و تبانی” به او تفهیم شده بود؛ اما در ادامه فرایند بازجویی سوالات متمرکز بر فعالیت مطبوعاتی وی بویژه مجله گیلان اوجا شد، به طوری که در جریان دفاع آخر، اتهام جدید “تبلیغ علیه نظام” توسط دادسرای صومعه سرا به پرونده اضافه شد. این در حالی است که مجله گیلان اوجا دارای مجوز و تحت نظارت اداره ارشاد استان گیلان بوده و رسیدگی به پرونده‌های مطبوعاتی در صلاحیت دادگاه مطبوعات است”.

از سوی دیگر طی روزهای اخیر با تبدیل قرار وثیقه آقای لنگرودی به قرار کفالت مخالفت شده است.

پیشتر در تاریخ ۱ بهمن ماه یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفته بود: “برای ایشان قرار وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی تعیین شده بود اما خانواده‌ی وی قادر به تامین این وثیقه نیستند. از این رو، بازپرس پرونده وعده داده بود که قرار وثیقه به کفالت تغییر خواهد کرد. با این حال این وعده کماکان عملی نشده است. این در حالی است که قرار بازداشت موقت وی نیز تمدید نشده و نگهداری او در زندان ضیابر عملی غیرقانونی است”.

احمد زاهدی لنگرودی، پیشتر در تاریخ ۵ دی ماه، مصادف با چهلم شماری از جانباختگان اعتراضات آبان ماه، همراه با شمار دیگری از شرکت کنندگان ازجمله “ماهرخ روستا، فراز روشن، کاوه مظفری، جلوه جواهری، فروغ سمیع نیا، هومان تحریری، امیر اسلامی، سارا ظاهر کردار، فهیمه کاملی و آذر جعفری” در مراسم نوید بهبودی، یکی از جان‌باختگان اعتراضات آبان، توسط نیروهای انتظامی در روستای گوراب زرمیخ، از توابع صومعه سرا واقع در استان گیلان بازداشت و به بازداشتگاه نیروی انتظامی صومعه سرا منتقل شدند. از میان این افراد فردای آن روز تعدادی آزاد شدند و ماهرخ روستا، فراز روشن، کاوه مظفری، جلوه جواهری، فروغ سمیع نیا، احمد زاهدی لنگرودی و هومان تحریری جهت ادامه بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات رشت منتقل شدند.

با پایان مراحل بازجویی روز چهارشنبه ۱۱ دی ماه فروغ سمیع نیا، جلوه جواهری و ماهرخ روستا به زندان لاکان رشت و کاوه مظفری، احمد زاهدی لنگرودی، هومان تحریری و فراز روشن به زندان ضیابر، واقع در غرب استان گیلان منتقل شدند. نهایتا طی روزهای سه‌شنبه ۲۴ دی ماه تا پنج شنبه ۲۶ دی ماه ۱۳۹۸، ماهرخ روستا، فروغ سمیع نیا، هومان تحریری، فراز روشن، جلوه جواهری و کاوه مظفری هر کدام با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شدند.

اتهام مطروحه علیه این ۷ فعال مدنی “اجتماع و تبانی” از طریق حضور در مراسم چهلم نوید بهبودی، یکی از جانباختگان اعتراضات آبان ماه امسال عنوان شده است.

از میان این شهروندان فروغ سمیع نیا، جلوه جواهری و کاوه مظفری از فعالین سرشناس حقوق زنان و احمد زاهدی لنگرودی نیز سردبیر نشریه‌ی گیلان اوجا و از اعضای کانون نویسندگان ایران است.

نوید بهبودی، ۲۳ ساله. مجرد، اصالتاً اهل گیلان و ساکن قلعه حسن خان (شهر قدس تهران) بوده و به عنوان مدل مشغول به کار بوده است. نوید بهبودی روز یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ در جریان اعتراضات سراسری در قلعه حسن خان تهران در اثر اصابت گلوله به قتل رسید. پیکر آقای بهبودی پس از تحویل به خانواده به روستای مَهویزان، در حوالی شهر گوراب زرمیخ از توابع شهرستان صومعه‌سرا منتقل شد و روز چهارشنبه ۲۹ آبان ماه ۹۸ در قبرستان این روستا به خاک سپرده شد.

مَهویزان روستایی در شمال غربی استان گیلان ایران است. این روستا در حوالی شهر گوراب زرمیخ از توابع شهرستان صومعه‌سرا گیلان قرار دارد.

لازم به یادآوری است از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

نسخه کامل گزارش هرانا از این اعتراضات را تحت عنوان “آبان خونین” می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.

هرانا همچنین در تاریخ ۲ دی ماه در گزارشی جداگانه با عنوان “گلوله و عفونت؛ بحران زخمی‌های اعتراضات آبان ماه” به وضعیت شماری از زخمی شدگان در جریان اعتراضات آبان پرداخته بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.