کولبری؛ یک کشته و یک مفقود در کولاک شدید ارتفاعات سقز

دوشنبه, 14ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

کولبر

جستجوی امدادگران هلال احمر و مردم برای یافتن کولبری که بعلت کولاک در ارتفاعات سرشیو شهرستان سقز گم شده ادامه دارد. دیروز نیز یک کولبر پنجاه ساله در همین ارتفاعات بعلت سرما جان خود را از دست داد.

انتقال جسد این کولبر بدلیل صعب‌العبور بودن منطقه و تاریک شدن هوا به امروز موکول شده بود.

در عین حال به گفته محمدباقر محمد مدیرعامل هلال‌احمر کردستان، دیروز سه گروه کولبر (در مجموع ٢٣ نفر) در ارتفاعات برفگیر سرشیو گم شدند که “همگی پیدا شده و سالم هستند.”

اما به گفته کامل کریمیان فرماندار ویژه سقز از وضعیت دو کولبر که همراهانشان نجات یافته‌اند “اطلاع دقیقی” در دست نیست هر چند منابع محلی و غیر رسمی خبر داده‌اند بستگان و اقوام آنها اعلام کردند در سلامت هستند و “با توجه به شرایط نامساعد جوی در محل امنی بسر می‌برند.”

موضوع کولبرانی که از سالیان دور در ارتفاعات غرب ایران بخصوص در استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه بین ایران و عراق کالا جابجا می‌کنند در سال‌های اخیر مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفته است.

کولبرها معمولا کالاهایی مثل سیگار، پارچه، چای و محصولات الکترونیک را بر پشت خود یا حیوانات از کوه‌های صعب‌العبور غرب ایران عبور می‌دهند.

هر سال دهها کولبر جان خود را از دست می‌دهند، آنها در خطر رفتن روی مین هستند، هدف گلوله ماموران مرزی قرار می‌گیرند یا در برف و سرما و بهمن جان می‌بازند و حتی حیوانات وحشی به آنها حمله می‌کنند.

بیکاری و فقر گسترده در این مناطق عمدتا کردنشین سبب روی آوردن بسیاری به این کار دشوار و خطرناک شده که برای بسیاری تنها ممر درآمد محسوب می‌شود.

وضعیت بد اقتصادی سبب شده که در سال‌های اخیر زنان و نوجوانان بیشتری به کولبری روی آورند، یک ماه و نیم پیش دو نوجوان کولبر به علت سقوط بهمن جان باختند.

در سال ١٣٩۶مردم بانه در اعتراض به کشته شدن دو کولبر تجمع کردند که پلیس ضد شورش با آنها درگیر شد و از گاز اشک آور استفاده کرد.

حکومت ایران تیراندازی به کولبران را تکذیب می‌کند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.