تداوم اعتصاب دارو و وخامت وضعیت جسمی محمد نوری زاد

جمعه, 18ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – محمد نوری زاد، فعال مدنی، کارگردان و روزنامه نگار بازداشتی در زندان مشهد کماکان در اعتصاب دارو بسر می‌برد. آقای نوری‌زاد در آبان ماه امسال در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود به اعتصاب غذا و دارو دست زده بود و حدود سه هفته قبل به اعتصاب غذای خود پایان داد. این فعال مدنی روز یکشنبه ۱۳ بهمن ماه توسط دادگاه انقلاب مشهد به ۱۵ سال حبس تعزیری، ۳ سال تبعید به ایذه و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد نوری زاد، فعال مدنی، کارگردان و روزنامه نگار بازداشتی در زندان مشهد کماکان در اعتصاب دارو بسر می‌برد.

آقای نوری‌زاد که در آبان ماه امسال در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود به اعتصاب غذا و دارو دست زده بود و سه هفته قبل به اعتصاب غذای خود پایان داد.

فاطمه ملکی، همسر وی در خصوص وضعیت سلامت او می‌گوید: “به زودی این خبر را می‌شنوید که محمد نوری‌زاد بیهوش شد و دیگر به هوش نیامد! این اتفاقی است که هر آن ممکن است بیفتد! دیروز آقای نوری نوری زاد تماس تلفنی داشتند و حالشان هم زیاد مساعد نبود و گفتند بیهوشی‌هایی که پیشتر ده روز یکبار اتفاق می‌افتاد و بعد هفتگی شده، الآن سه روز یکبار اتفاق می‌افتد. این مساله نهایتا می‌تواند ایشان را از پای در بیاورد”.

محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری نیز طی یادداشتی در این باره گفته است: “متأسفانه آقای نوری زاد استدعای اینجانب و سایر دوستان و نزدیکانش را برای پایان دادن به اعتصاب مصرف دارو را نمی‌پذیرد و اینک دفعات بیهوشی‌اش افزایش یافته و بیم آن می‌رود که از دست برود. از دادگاه تقاضای قبول وثیقه‌اش را نمودم اما با وجود تعیین وثیقه از پذیرش آن خودداری می‌شود”.

آقای نوری زاد از نزدیک به شش ماه قبل همراه با هاشم خواستار در یک سلول بسر می‌برد.

خانم ملکی پیشتر نیز با انتشار یک فایل صوتی در فضای مجازی که پس از ملاقات با محمد نوری زاد در زندان مشهد منتشر کرد، احتمال مرگ آقای نوریزاد را به دلیل شرایط جسمانی وی پس اعتصاب غذا و دارو مطرح کرده بود.

محمد نوری زاد یکی از از کنشگران مدنی که تابستان امسال با نوشتن نامه‌ای خواستار استعفای آیت الله خامنه‌ای شده بود، روز یکشنبه ۱۳ بهمن ماه، توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ۱۵ سال حبس تعزیری، ۳ سال تبعید به ایذه و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات، آقای نوری زاد روز شنبه ۲۸ دی ماه در شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد برگزار شده بود.

محمد نوری زاد پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت به دلیل فعالیت های مدنی مسالمت آمیز را دارد. آقای نوری زاد پیشتر در تاریخ ۱۷ تیرماه با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه اول دادسرای اوین احضار و در تاریخ ۱۹ تیرماه ۱۳۹۸، در شعبه اول دادیاری دادسرای اوین حاضر و پس از تفهیم اتهام و صدور قرار، بازداشت به زندان اوین منتقل شد. وی پس از ۴ روز در تاریخ ۲۲ تیرماه به زندان گرگان منتقل شده بود. آقای نوری زاد نهایتاً در تاریخ ۳۱ تیرماه با تودیع قرار از زندان گرگان آزاد شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات وی در تاریخ ۱۴ مردادماه در دادگاه انقلاب گرگان برگزار شده بود.

هرانا در خردادماه ۹۷ از بازداشت کوتاه مدت محمد نوری‌زاد به همراه چند فعال مدنی دیگر که برای دیدار با خانواده رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام زندان مرکزی سنندج به منزل خانواده این زندانی در دهستان قروچای از توابع دهگلان رفته بودند، خبر داده بود.

وی همچنین در تاریخ ۲۷ مردادماه سال گذشته نیز به همراه ۳ تن از وکلای دادگستری در مقابل ساختمان مجلس در تهران بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شده بود.

محمد نوری‌زاد کارگردان، فیلمنامه‌نویس و روزنامه‌نگار ۶۶ ساله ایرانی است. او از روزنامه‌نگاران تندرو و مذهبی محسوب می‌شد که در سال‌های پایانی دهه هشتاد به صف منتقدان فعال جمهوری اسلامی پیوست و در سال‌های اخیر به جهت فعالیت‌های مدنی و ملاقات با خانواده‌های زندانیان سیاسی بارها بازداشت و حبس شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.