علی نصیریان: هنرمند برای کارش به آزادی بیان و اندیشه نیاز دارد

یکشنبه, 20ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

علی نصیریان هنرمند پرسابقه تئاتر و سینمای ایران در جشن ۸۵ سالگی خود گفت، هیچ دستورالعملی برای تئاتر ندارد و آنچه هنرمند برای انجام کارش نیاز دارد، آزادی بیان و اندیشه است.

    
Bonn DW Besuch Ali Nassirian Schauspieler Iran (DW/H.Kermani)

شنبه ۱۹ بهمن “خانه تئاتر” میزبان جشنی بود که با حضور شماری از چهره‌های هنری ایران به مناسب ۸۵ سالگی علی نصریان برگزار شد. خبرگزاری ایسنا در گزارشی که از این مراسم تهیه کرده نوشته است علی نصریان هنگام بازگو کردن گوشه‌های از خاطر خود به فعالیت “اداره هنرهای دراماتیک” اشاره کرده است.

“اداره هنرهای دراماتیک” سال ۱۳۳۶ بنا نهاده شد و بعدها به دو مرکز دانشکده‌ هنرهای دراماتیک و اداره برنامه‌های تئاتر تقسیم شد.

این هنرمند پیشکوت اضافه کرد: «در اداره هنرهای دراماتیک که دولتی بود، هنرمندان با تفکرات مختلف و برای هنر تئاتر در این اداره کار می‌کردند… و برایم مایه شگفتی است که این تشکیلات دولتی چقدر آزادی بیان می‌داد.»

این هنرمند در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت تئاتر ملی در این دوره در جشن شنبه شب گفته است: «شخصا هیچ دستورالعملی برای تئاتر ندارم و آنچه هنرمند برای انجام کارش نیاز دارد، آزادی بیان و اندیشه است.»

علی نصریان که نزدیک به ۷۰ سال در تئاتر ایران فعالیت کرده است گفته است: «هرگز در هیچ دسته و حزبی نبودم هرچند برای برخی از احزاب تئاتر اجرا کرده بودم چون آنها امکاناتش را داشتند.»

در جشن تولد علی نصیریان هنرمندان دیگر نیز سخن گفتند. ایرج راد رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر و یکی از اعضای گروه تئاتر “مردم” به سرپرستی علی نصیریان و عزت‌الله انتظامی، یکی از این هنرمندان بود. او حضور در گروه تئاتر “مردم” را مایه افتخار خود دانست و نصیریان را یکی از ارکان نهادینه کردن تئاتر نو در ایران توصیف کرد.

ایرج راد با یادآوری تعطیلی تئاترهای لاله‌زار بعد از کودتای ۲۸ مرداد و شکل‌گیری اداره هنرهای دراماتیک، ادامه داد: «در اداره هنرهای دراماتیک که دولتی بود، هنرمندان با تفکرات مختلف و برای هنر تئاتر در این اداره کار می‌کردند و نمایشنامه‌های بیضایی، ساعدی، نویدی و … به صحنه می‌رفت و برایم مایه شگفتی است که این تشکیلات دولتی چقدر آزادی بیان می‌داد.»

نصیریان در دو فیلم جدید ایفای نقش کرده است. یکی در فیلم خورشید ساخته مجید مجیدی و دیگری فیلم  “لامینور” به کارگردانی داریوش مهرجویی. فیلم خورشید مجیدی در جشنواره فجر حضور دارد و برای “بخش سودای سیمرغ” جشنواره پذیرفته شده اما داریوش مهرجویی از حضور در این جشنواره خودداری کرده است.

داریوش مهرجویی کارگردان ۸۰ ساله سینمای ایران که جوایز بین‌المللی متعددی را کسب کرده، درخواستی برای نمایش فیلم جدید خود در جشنواره فجر نداشته است. او آذرماه گفته بود که نبود فیلمش برای هیچ مسئول سینمایی مهم نیست.

البته غیر از مهرجویی شماری دیگری از چهره‌های مطرح تئاتر و سینمای ایران هم در در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم  فجر شرکت نکردند. این هنرمندان در واکنش به سرنگونی هواپیمای مسافربی اوکراینی در ایران از حضور در جشنواره‌های فیلم و تئاتر و موسیقی فجر انصراف دادند. آنها می‌گوید وزارت‌ ارشاد که مسئول این جشنواره است مانع اطلاع‌رسانی رسانه‌های ایران در مورد علت سرنگونی هواپیمای مسافربری شده و تلاش داشته با دروغ‌گویی و انکار، مردم را فریب دهد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.